Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 1099 ggr
[Lillmatten]
0

När kan vi köra agility?

Hej hej! jag är lite sugen att testa på agility med min jaktlabbe någon gång i framtiden men jag förstår att en 16 veckors valp är lite för liten och outvecklad för det ;) men när kan jag börja träna? Och vid vilken ålder kan jag börja träna hindren som inte kräver att hunden är färdigväxt? (typ tunneln?)🙂 Och finns det något vi kan träna på här hemma?

[Cras]
3

Tunneln kan du ju börja lite smått med redan nu, sålänge det inte går till överdrift så tycker jag det är en bra miljöträningsgrej om inte annat :) korta raka tunnlar, bara öva på att gå in/igenom kan ju vissa tycka är lite läskigt ibland.

Jag gick en grundkurs i agility i våras (har gjort det förut med tidigare hundar, men denna gång var det  på nytt ställe med ny instruktör) och vilken ögonöppnade det var! vi gjorde MASSA annat än hinder kan jag säga! Lär hunden klicker och shejping till att börja med, att ha en hund som är van att träna med dej redan är jättebra ju, träna trix och olika moment som valpen klarar. en hund som redan är van att lära sig saker och har en bra relation med sin ägare, lär sig ofta fortare ;)

Det första vi fick lära hunden på agilitygrundkursen var faktiskt att springa runt ett föremål (stolpe, stol, träd, ryggsäck vad som helst) och sedan kunna öka avståndet så man kan skicka hunden runt föremålet från olika avstånd och både från höger och vänster håll (så småningom inte på första kurstillfället såklart). detta fattade inte jag nyttan med, men när vi kommit längre insåg jag att det var guld värt som första steg in i handling och hjälper med hinderinlärningen. Vi tränade även omvänt lockande, tasstarget på platta/matta och nostarget på hand som start på stadga vid kontaktfälten.

springa runt ett föremål bör man ju kunna börja med innan ett års ålder, men som sagt, inte till överdrift!, väldigt långsamt och vara uppmärksam så man inte stressar hunden eller överanstränger den, försiktigare än man skulle med en färdigvuxen hund helt enkelt. Tass och nostarget skulle inte jag sätta nån åldersgräns på alls, det brukar man ju lära in lugnt och vill ha ett lugn i, bra aktivering tycker jag oxå att shejpa in det :)

man kan oxå öva på följsamhet utan koppel, att hunden ska kunna följa med dej runt när du går en cirkel, högervarv och vänstervarv.

Fridaaaa
2

Hopphinder och balanshinder och sånt = från ca 1 års ålder.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Cras]
1

Ska såklart lägga till att annan hinderinlärning tycker inte jag att man gör innan 12 månader, och helst när hunden är färdigröntgad också.
en del tycker man kan göra balanshinder, de tycker jag är för stor skaderisk på! andra säger att slalom är ok, det tycker inte jag heller då det sliter på ryggen att gå i sicksack.

det bästa du kan göra är ju såklart att ha kul och bygga en bra relation med din valp :) samt att lära den kunna koncentrera sig även lös i närheten av andra hundar ;)

[Lillmatten]
0

Okej :) tack för jätte bra svar! Ska lägga tipsen i bakhuvudet så jag kan ta fram dem när det blir mera aktuellt 😉

[Forest]
1

Att lära hunden gå mellan pinnar (utan bommen) är bra du kan även ha bommen mellan allså nerlagt hinder och lära in ordet över (eller vad det du tänkt andvända för komando-ord), tunnel funkar fint med men tänk på att inte ha den så lång utan gör den kort. Jag hade någ vänta lite till ändå men visst kan du leka in lite smått nu :)

lillvilda
1

på den här sidan finns handling tips som man kan börja med innan man kommer ut på banan. 

http://www.klickerklok.se/handlingutanhinder.php

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

[Lillmatten]
0

#6 vad bra, tack! 🙂