Är det normalt? vad ska jag göra?
Min shelties öron har vart jätte fint tippade och sitter bra på huvudet men nu har det ena örat typ "ramlat" ner så mer än tippen är nere och den har halkat åt sidan på huvudet och det andra tippar för lite🤔 Hur kan dom bli så konstiga när hon föddes med jätte fina?
Hundar kan "tappa" sina öron vid tandbyte och vad jag vet brukar de resa sig upp sedan igen :)
-
okej men hon är bara 12 veckor fast det kanske är på väg då?
Penny tappade sin första vid 12 veckor, det kan helt klart vara på gång :)
-
Okej :)
Min erfarenhet är att sheltieöron sällan blir "snyggt tippade" av sig självt. Frågan är hur mycket man bryr sig självt. Kompisen har haft häftmassa (vanligt att använda just det) i tippen med jämna mellanrum mellan valpen var 3-10 månader men så fort dom åker bort så får hunden ståndöron i alla fall - så nu struntar hon i det och dom får stå upp🙂 Själv tycker jag öron är det minst viktiga på en hund och jag är inte mycket för manipulerade öron - dom blir som dom är skapta genetiskt. Men vill du ställa ut, så får du nog räkna med att strula med öronen så be uppfödaren om tips.
En sheltie på 12 veckor är långt ifrån klar med sina öron och dom kommer hindra ändra sig många gånger under uppväxten.
Okej, öronen tycker jag är sjuukt viktigt, dom ska vara fint tippade.. jag köpte en sheltie inte en räv;P
#6 Men nu är den ju skapt som den är, så dess naturliga öron är precis vad du köpte. Du köpte ett djur, inte en rasstandard. Och som sheltieköpare måste man vara väl medveten om att det är en svår ras utseendemässigt och inte vara absurt ytlig.
Om du vill ställa ut så kontakta uppfödaren. Det kan gå SNABBT med öron och därför är det viktigt att man gör rätt från början. Tunga öron kan man klippa bort hår på örat, och lätta öron kan man exempelvis sätta häftmassa i. Det kan även ändras snabbt så det gäller att hänga med. Om man nu orkar hålla på med sådant.
#6 Just precis du köpte en hund inte en skönhetsmodell ;)
Använd häftmassa ? Vet hur många sheltie ägare som helst som använt häftmassa, bland annat min pappa. Men det är inte alltid det blir bra på det sättet heller.. Sen vill jag hålla med de andra också, det är en hund du köpt, inte en skönhetsmodell.
Min hunds öron (schäfer, 1 år) har jätte skeva öron. Båda öronen står upp men det ena lutar lite åt mitten och den andra lutar kraftigt utåt. Han är också skelögd, men det har för mig ingen betydelse alls, han är ju den vackraste i mina ögon ändå 🙂
På denna bilden ser man liiite hur det ser ut..kan säga att det ser "värre" ut när han slappnar av och vilar 😂
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
jag använder tejp som är till för att tippa öron med:) det är svårt att få dit när man har en sprattel;)