Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6468 ggr
Lamina
0

Koppel runt midjan?

Jag börjar se det allt oftare nu; folk som istället för att träna bort problemet åtgärdar hundarnas dragande i kopplet genom att sätta kopplet i en ögla runt midjan. När hunden drar dras öglan åt som ett stryphalsband vilket orsakar mycket obehag för hunden. Jag betvivlar inte för en sekund att denna metod är olaglig. Och det gör otroligt ont att se hur folk t.o.m RYCKER i kopplet med dendär hemska snaran runt midjan. Men frågan jag ställer mig, förutom obehaget, kan denna vidriga metod orsaka några skador? Och i så fall, vilka?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Mysisa
0

Rycker man tillräckligt hårt kan det orsaka invärtes skador

minavitas.wix.com/kennel

mopsen12
0

Jag förstår inte hur du menar riktigt? Finns det en bild på hur det ser ut typ? Jag har aldrig vad jag vet sett det.

Lathundarna
0

#2 Jag antar att hon menar såhär (tillfälligt foto), och ja. Det kan orsaka rätt duktiga mjukdelsskador vid drag och ryck. Har själv observerat en viss ökning av användandet av detta.

mopsen12
0

#3 Tack för bilden! Men oj! Det ser inte bra ut. 😕

vallhund
2

Tycker verkligen inte man skall sprida information om hur denna teknik kan användas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lathundarna
10

#5 Nej, det är ju urbota dumt att upplysa folk om vad som är farligt 🤫

Lamina
1

#5 Ingen vettig människa skulle använda denna metod. Det är folk som skaffar hundar utan att ha minsta koll på hur man uppfostrar dom eller helt enkelt är för lata för att göra det som gör det. Dessa människor kommer ändå alltid komma på hemska genvägar till att få sina hundar att bli dom underkuvade maskiner som dom väntar sig att dom ska vara.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Frida B
4

#5 men då kan vi ju sluta informera alla om att man inte ska trycka ner sin hund när den inte lyder, för det kan ju ge folk ideer. Vi kan också sluta prata om hur "dåligt" (Vet att det inte är rätta ordet här, men hittar inget annat ord just nu) blandrasavel är, då det kan ge folk ideer om att dom vill para sin border collie med sin amstaff/rottweilermix. ;)

Tycker absolut inte man ska använda den här metoden, funkar inte nämligen. Så fort man tar av denna öglan så fortsätter hunden med vad den alltid gjort. Men många har inte den kunskapen till att träna bort ett problembeteende, eller så är de helt enkelt för lata för att göra någonting. Jag är väldigt emot quick fix metoder, och ser inte det som en lösning.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
0

#8 Självklart skall vi diskutera o informera, det jag menade var att man inte behöver visa bilder på eländet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Portie
0

Kommer ihåg när jag praktiserade på ett klipp och trim när jag gick i ettan på gymnasiet. Jag och två andra praktikanter fick i uppgift att gå ut med dom tre hundar som ägaren till trimmet hade (2 labbar och en golden tror jag det var), hon satte kopplet så runt midjan innan hon gav hundarna till oss. Jag brukade dock sätta tillbaka det så det blev normalt igen, det såg inte alls bekvämt ut för hundarna att ha det så.. Men antagligen gjorde hon så för att dom inte skulle dra så mycket med oss..

Rafflan
1

Kan orsaka inre skador vilket kan bli mycket allvarligt!

Det är inte olagligt att ha kopplet så men den dag hunden blir skadad av kopplet blir det ev djurplågeri.

[Jawa´s]
1

Jag ser inte bilden från mobilen, men jag antar att det är det som engelsmännen kallar bellystrap. Använde det när jag jobbade i Spanien (med engelsmän) till en spansk mastin som man annars inte kunde hålla kvar när han gjorde utfall mot andra hundar. Kopplet satt dock inte runt magen utan bakom frambenen vid bröstkorgen som en "strypsele".

Mantissa
1

#12 runt revbenen blir det en lite annan sak då revbenen skyddar mjukdelarna effektivt. Jag har faktiskt själv aldrig sett någon använda denna metoden. Men jag gissar att det endå ska mycket till för att det ska ge invärtes skador

Lathundarna
0

#13 Beror på hur bra kopplet glider (hur "villigt" det stryper), hundens styrka och hanteringen av "metoden". Ett kraftigt utfall kan orsaka mer än man tror.

Zofia89
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är fel att säga att det endast är korkade människor som använder denna metoden, det kan faktiskt finnas en orsak till det!

Jag kan ibland lägga kopplet så på ena vår hund (wachteltik, 2år) för att hon drar väldigt mycket… När hon har det så (vilket är max 3min kanske) hänger kopplet löst hela tiden och det ger inget tryck alls runt magen… Detta gör jag för att jag har ryggskador och riskerar att bli akutopererad när som helst och är hunden då vild och knycker till riskerar det min egen hälsa…

När jag efter max 3min lägger kopplet vanligt igen lyssnar hon till mig och är lugnare än annars… 

Jag gör det altså inte som en quick fix utan helt med tanke på min egen säkerhet och som sagt så blir det ingen spänning i kopplet under tiden så det riskerar inte hundens hälsa heller, skulle hon börja dra när kopplet är runt magen tar jag genast bort det och tar ett varv runt närmsta träd eller stolpe för att hon inte ska rycka så mycket i mig utan jag får stöd i dessa situationer…

Så att säga att en hundägare är lat som använder denna metoden och att man inte tränar bort problemet är fel enligt mig… Det kan finnas en viktig orsak till detta och vi iaf tränar vår hund hela tiden…

Lägger in en bild på sötisen ännu, enligt mig ser hon inte ut som någon underkuvande maskin som någon nämnde att man vill få med denna metod…

Zofia89
2

Kan även tillägga att det idag är mycket sällan jag behöver lägga kopplet om midjan eftersom hon lär sig för var dag bättre och bättre hur jag vill att hon går med mig i koppel =)