täcke till vinter
Använder ni Täcke till er hund?
Visa gärna bild på er hund i täcket
Vilken ras är din hund, och varför vill du använda täcke? tänkte först o främst på vintern.
/sammies
Jag fick hem min storpudel som valp i februari i år. Då hade hon endast täcke om det var typ mer än 10 minus eller blåste/snöade mycket.
I vinter har jag ett lite tunnare vintertäcke i beredskap om hon skulle frysa. Men jag tror inte det kommer bli några problem så länge det inte blir riktigt ruskväder.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Använder täcke så lite som möjligt då mina sällan behöver det. Det blir när det är kallare än minus 14 grader och om det blåser hårda isvindar vintertid. Ibland även om det är nära nollan och ösregnar. I övrigt klarar dom sig utan och är tacksamma för det - dom är inte så glada i täcke😃
Vi har till och med täcke på vår jämthund ibland under höst och vinter trots att hon är en spets men all den tjocka päls som hör till rasen. Vi har då bara täcke efter jakt och anledningen till det är att leder och muskler inte ska kylas ner för fort efter hård fysisk prestation. Speciellt är det viktigt om vi lämnar henne i bilen efter jakt. Det finns jägare som skrattar åt oss när vi kommer med täcke på vår jämthund, men så har vår hund heller aldrig blivit stel efter jakt och kunnat prestera på topp flera dagar i rad.
Va söta hundar ni har! dem är underbara, och söta i sina täcken 🙂
Jag är även tacksam när mina klarar sig utan täcke på vintern, för kortbeningar + snö + täcke är en värdelös kombination. Mina älskar att gå/kuta i djup snö och med täcke på så kommer det rätt snabbt in snö under magplattan och det är inte skönt😕 Men är det som sagt inte kallare än -14 grader så håller dom värmen bra om dom bara rör på sig.
Jag ahr ett täcke som jag köpt på ÖoB till min BC, använder det om han måste sitta stilla i bilen vid gruppträning eller om jag måste ha honom i bilen en stund medan jag handlar eller så. Så det brukar ligga i bilen under vintern så jag kan ta på det om jag behöver ha honom där utan att ha bilen igång när det är riktigt kallt, eller lämna honom någon annanstans. Har det ibland om jag lämnar honom i stallet när jag rider. Då får han ha täcke på sig och sitta i hästens box (ovanpå torv-bädden).
Medarbetare på westernridning.ifokus