Färskfoder till stor hund - rekommendation?
Funderar på att köpa färskfoder till Lillan, att ge helt eller blanda ut med torrfodret men det jag har hittat (VoM och Bravo) skulle sluta på runt 1000-1100kr/månad, vilket verkligen inte går (Bravon pga att vi inte skulle ha plats mer än max 12 kg i frysen = många köra 2-3 gånger/månad för att hämta mer = 12 mil per gång = dyrt).
Någon som har tips och rekommendationer?
Ej över 700kr/månad. (Hunden väger 50 kg, så blir ju ca 1-1,2kg per dag hon ska äta beroende på vilket märke)
Jag bor i Blekinge, men kan ta mig max 6 mils radie, alltså max karlskrona, växjö ect).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om man blandar torr och blöt måste man väl räkna kcal? blir väl svårt att mäta upp annars?
#1 Varför skulle man räkna kcal? Har jag aldrig någonsin räknat till hundar 😉 Vet flera som blandar/blandat torrfoder med färskfoder, utan problem.
Nej :) menar att det måste vara svårt att mäta upp hur mycket av vardera man ska ha annars? hur gör man då? :)
#3 Varför räkna en massa sådant? Man ger vad hunden ska ha av torrfodret de gånger man ger det och ger den vikt av det man ska ge av färskfodret, inte så svårt?
-
Ja men jag frågar er nu för att jag inte vet:)
När jag hör blanda tänker jag att man blandar en halv skopa torr och en halv skopa färsk och sen blandar man i hop allt och ger hunden, jag undrar hur mycket av vardera man ska ha när man blandar
#5 Om man blandar såsett blir det ju väldans krångligare och det blir krångligare för magen då jag tror det var så att magen behöver använda starkare syror för att bryta ner torrisarna(Var det tvärt om?) och därför bör man inte blanda så. Däremot är det inget problem att byta ut ett dagsmål till torrisar/färskis.
-
aja:)
#6 Ja det är så det kommer att vara om jag hittar färskfoder till vettigt pris, att hon får färskfoder kanske på kvällen och torris på morgonen eller tvärtom, 🙂
Min hund(22kg) äter 250g musch till frukost och sedan torrfoder på kvällen. Färskfodret går på ca 300 i månaden.
Jag gick in på http://www.mushbarf.com/sv och sökte på Karlskrona och Växjö, det finns återförsäljare på båda ställen.
Din hund skulle då äta 1500g(3% av kroppsvikten) om dagen om du gav enbart färskfodret. Men om du går ner till 500g(en korv) och sedan kompletterar med torrisar på kvällen landar summan på ca 600/månaden för färskfodret.
Vissa säljer även hela kartonger(ca 30 korvar) och då kan de dra ner på priset lite om man köper allt på en gång.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#9 Har dock inte plats i frysen till så många korvar tyvärr.
Menar du 600kr med torrfoder eller utan? För beror ju på i såfall vad torrfodret kostar 😉
#10 Du kan alltid köpa styckvis också. 600 för enbart färskfodret.
#11 Ok 🙂
Jo men brukar inte det bli dyrare om man gör det?
Sedan kostar ju bensinen fram & tillbaka, är 12 mil fram&tillbaka till k-krona eller växjö nämligen, då skenar det ju iväg i alla fall om man bara köper då och då.
Hmm…. Men i för sig, k-krona är min sambo ibland då svärfar bor där.
Men frågan är, kostar det verkligen samma på alla ställen? Sett nämligen att det kan skilja. Hur mycket plats tar varje rulle?
#12 Korvarna kostar mellan 18-25kr st. beroende på vad de innehåller. Dom är ca 20x6 cm
#13 Aha okej 🙂 Hmm får kanske åka in till k-krona och höra med dem på hundbiten. Stod nämligen inga priser, vad dem tar 😛
Såg att Sussies hundpensionat i Asarum hade Priima som en skrev som, ska kolla upp det med 😛
Till en så stor hund skulle jag nog fundera på Fodax - det är klart billigare än övriga färskfoder och jag vet många hundar som fungerar kanonbra på det. Det finns dock sällan i butik utan dom kör frysbilar runt i hela landet. Kolla deras hemsida för utkörning.
#15 Ja jag har kollat in det. Blev inte så farligt dyrt 🙂 350kr för 20 kg, perfekt ju. Men, vilken bör man välja? Lillan har ju inte lätt för att gå upp i vikt, så vit kanske hade passat bra?
#16 Fodax är väldigt energirikt foder. Så om du inte har en hund som är väldigt aktiv och tränas hårt så skulle jag faktiskt använda Grön. Även om det står att det är för hundar som lätt går upp i vikt så skulle jag nog ändå ge av det till en början om jag hade en sällskapshund.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#17 Ok 🙂 Men jag mailar och hör med dem vad dem också rekommenderar, tack! 👍
Min hund blev väldigt speedad på den vita, den är som sagt väldigt energirik. Så den gröna passade honom bättre även om han har lätt att tappa i vikt.
#19 Bra att höra andras erfarenheter 🙂
#20 Ja, sen får man ju prova sig fram till vad som passar ens egna hund bäst.
#21 Ja precis 🙂