Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1570 ggr
Ell
0

Valptips

På lördag ska vi hämta hem vår nya hund, en aussievalp. Vi har redan en fyra år gammal papillon och har planerat länge för nästa hund. Så äntligen har det blivit dags! :)

Det jag tänkte fråga är om ni har några roliga valptips att dela med er av? Till exempel tips på hur ni avleder valpen på att tugga på saker den inte får, hur ni tränat på att den ska gå fint i koppel, hur ni hanterar hundmöten ute i början, hur ni har låtit valpen sova de första nätterna…

Tips på roliga leksaker, aktiviteter med valpen, de första "tricken"… ja vad som helst egentligen?

Jag är alltså inte helt oerfaren när det kommer till hundar, jag har gått flera hundkurser och tagit hand om hundar av alla sorters raser och storlekar tidigare. Jag är bara ute efter att få lite nya tips och inspiration! ;)

jessica@fpo.se
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Avled naffsande med att ge en leksak som hunden får leka med.. Likadant när den biter i saker den inte får bita i.. Kontakt övningar är toppen att börja med.. Skapar starka band från start.. Sitt, ligg är en god start.. Även inkallning är viktigt.. Gör egna leksaker typ kamp "band".. Klipp en gammal gardin i remsor och fläta ihop och knyt lite knutar på.. Ev trä en tennis boll på repet.. En tom petflaska utan kork med godis i är bra hjärngympa i början.. Lämna dock inte hunden utan tillsyn så den inte får plast i sig.. Fredrik Steen har många bra saker på youtube.. Sen kan du även skära ett hål i en tennis boll och stoppa i godisbitar så har hunden att göra en stund.. Samt blir trött av hjärngympa.. Lycka till..