Spårning
Hej, vänder mig Thor för att jag är så osäker på en sak. Jag har spårat ett bra tag med min jackrussel tik nu och har en fråga om hur mycket som är lagom att spåra? Just nu hat vi lagt 2*500 meter spår ca 3-4 gånger i veckan, känns som att detta är alldeles för mycket, märks inte på hunden men på husse och matte. Vad tycker ni, kan man spåra hur mycket som helst eller är det något speciellt hunden ska få kanske en gång i veckan som en liten extra speciell träning eller andra förslag? Tacksam för svar
Beror på vilket mål man har med träningen. Om det är inför tävling så brukar jag spåra 2-3 gånger i veckan ju närmare tävlingen vi kommer, längden på spåret beror på vilken klass jag ska delta i. Men om det bara är som sysselsättning så anser jag inte att man behöver spåra varje vecka, de perioder jag inte tävlar så kan det gå veckor mellan spåren (vi tränar dock annat tex lydnad, fys, eller spårgator osv), man får anpassa sig efter sin hund och sig själv, finns ju så mycket annat man kan hitta på. Tror mer på varierad träning.
Tror inte själva spårarbetet kan bli för mycket för en hund (så länge man har en hund som uppskattar det förstås). De är ju liksom byggda för att spåra varje dag året runt. De "spårar" ju även när man går på promenad även om ägaren då inte är med på det;)