Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 654 ggr
nennebua
0

För nyfiken?

Jag har en amstaffblanding på 9 månader som jag har ett litet problem med. När jag är ute och går med henne är hon OTROLIGT nyfiken på allt! Om hon hör någon prata eller en bil eller vad som helst stannar hon och illglor på den, oftast jätte glad. Detta har blivit ganska jobbigt då jag nästan får dra henne vart jag än går för att hon ska stå och kolla på olika saker eller människor. Det är samma sak med andra hundar, hon blir jätte nyfiken och glad och ställer sig på två ben. Detta är jobbigt då jag också får dra iväg henne för att hon står och gnäller o vill fram och busa! Hon skäller sällan och är inte agressiv men detta är nästan lika frustrerande.. Någon som har några tips för att få bort detta beteende?

Loveradio
1

Skulle nog tipsa om passivitetsträning - sätt dig utomhus och var passiv. Gör ingenting och börjar hon gny eller liknande så ignorerar du henne. Efter en stund bör hon börja slappna av, då kan du belöna henne. Detta är nånting många hundägare glömmer att träna på men det är nyttigt för hunden att lära sig att vara lugn och bara gilla läget. Träna detta på olika platser, runt andra hundar etc.

Sen tror jag du behöver vara lite roligare på promenaderna så att fokuset flyttas från allt runtomkring till dig. Ta med leksaker och godis på promenaderna och lek och ha kul med din hund. Belöna ofta ögonkontakt, gärna med klicker.

Sen är unghundar väldigt energiska och nyfikna på världen och vill undersöka och nosa på mycket. Det är inget konstigt med det i den åldern, så det får man också tänka på.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com