Mitt Busfrö till Valp!
min fina boxermix hane är nu lite över tre månader och har träffat många hundar och det har gått jättebra, nu är det ju så att min närmaste kompis har en jättefin, treårig, amstaff tik. Dom har träffats två till tre gånger, både inomhus och utomhus och jag kan bara säga att min hanvalp blir absolut galen! han slickar runt hennes mungipor, vilket jag läste att det är ett undergivet beteende, och det är ju självklart ok! men direkt efter så börjar han hoppa på henne å ska bitas å försöka dominera henne, och han kan hålla på i timmar! tillslut ser man ju att hon tappar tålamodet, då morrar hon åt honom å nafsar han lätt på benen(det brukar till och med gå så långt att hon börjar skälla på honom för att få han att sluta) men nope!. Han har aldrig tidigare betett sig såhär mot en annan hund men han har aldrig varit riktigt lugn å undergiven heller 🤔 det som jag har funderat mkt på är att hans mamma var inte i närheten när vi köpte honom, jag tänkte inte så mycket på det just då men nu kommer jag att tänka på att det kanske var en ganska oerfaren tik som inte rigtit har lärt honom underkastelse/ hur man beter sig och hur man inte beter sig.. men det är bara en teori. Finns det någon förklaring om varför han beter sig så, speciellt mot amstaff tiken? å finns det någon lösning?
+ så skulle jag jättegärna vela höra någon bra teknik om hur man lär en valp att gå fint i kopplet å inte bara dra, har ett vanligt ganska brett läderhalsband med mjuk/luddig insida som ska vara mer skonings full för valpens hals, har även ett passande sele, men vad är bäst att börja med?
Tack för svar 🙂
För att få din valp gå snyggt i koppel så rekommenderar jag dig att göra som mig haha ;)
Börja med att alltid rasta hunden i sele, selen är fri då får valpen sniffa, kissa bajsa allt möjligt. Sedan skall du köpa ett lätthalsband med "klick" spänne så det går fort att ta på/av du skall slippa spänna eller trä över halsen. Det skall gå fort att byta.
Du går ut på en vanlig promenad i sele (rekommenderas inte i skogen, gärna på en väg utan mycket folk/trafik/bilar) och då din valp har rastat av sig så går du ytterligare en bit innan du sätter på halsbandet och kopplar i det i kopplet.
Nu tar du fram en godis från din VÄNSTRA ficka gärna något som luktar mycket tex korv eller köttbullar, visa godisen för valpen och håll godisen i din VÄNSTRA hand. Håll handen så valpen "trippar" efter på din vänstra sida, gå två meter och beröm mycket. Beröm, ge godisen , ta av halsbandet och koppla om och fortsätt promenaden.
Om valpen slutar intressera sig för godisen gör du en sväng åt höger så valpen automatiskt hamnar rätt, visa godisen och återupprepa men kör endast korta sträckor till att börja med. Du kommer så småningom se att valpen "hejdar" sig då du tar på halsbandet och ev tittar på dig eller handen, beröm och ge godis. Nu kan du sluta ha godis i handen, sätt i fickan i stället och börja gå. Om valpen försöker gå ifrån dig så gör du en "helt om" snurr och berömmer då valpen är där den skall vara och ge godis. Men kom ihåg endast korta stunder.
Haha långt jag vet, skall jag göra en liten video? o.O
Jag kan göra olika steg om du vill så blir det enkelt?
Min 8mån valp går jätte snyggt på min sida med halsband och "kör sitt eget rejs" med selen. Hon hälsar inte heller utan tillåtelse på varken hund eller människa utan att fråga om lov (det kan jag också skriva ned ifall du vill) Det är min metod, andra vill att hunden skall få sniffa och rasta sig med både halsband och sele men jag tycker det är skönt att slippa "oroa" sig över att hunden inte skall rasta sig i centrum…
SKREV TILL LITE, LÄS DETTA ISTÄLLET
För att få din valp gå snyggt i koppel så rekommenderar jag dig att göra som mig haha ;)
Börja med att alltid rasta hunden i sele, selen är fri då får valpen sniffa, kissa bajsa allt möjligt. Sedan skall du köpa ett lätthalsband med "klick" spänne så det går fort att ta på/av du skall slippa spänna eller trä över halsen. Det skall gå fort att byta.
Du går ut på en vanlig promenad i sele (rekommenderas inte i skogen, gärna på en väg utan mycket folk/trafik/bilar) och då din valp har rastat av sig så går du ytterligare en bit innan du sätter på halsbandet och kopplar i det i kopplet.
Nu tar du fram en godis från din VÄNSTRA ficka gärna något som luktar mycket tex korv eller köttbullar, visa godisen för valpen och håll godisen i din VÄNSTRA hand. Håll handen så valpen "trippar" efter på din vänstra sida, gå två meter och beröm mycket. Beröm, ge godisen , ta av halsbandet och koppla om till sele och fortsätt promenaden i sele.
Om valpen slutar intressera sig för godisen gör du en sväng åt höger så valpen automatiskt hamnar rätt, visa godisen och återupprepa men kör endast korta sträckor till att börja med. (Du skall snurra så du kommer åt samma håll som du var på väg) Du kommer så småningom se att valpen "hejdar" sig då du tar på halsbandet och ev tittar på dig eller handen, beröm och ge godis. Nu kan du sluta ha godis i handen, sätt i fickan i stället och börja gå. Om valpen försöker gå ifrån dig så gör du en "helt om" snurr och berömmer då valpen är där den skall vara och ge godis. Men kom ihåg endast korta stunder (några meter, öka på med tiden)
Haha långt jag vet, skall jag göra en liten video? o.O
Jag kan göra olika steg om du vill så blir det enkelt?
Min 8mån valp går jätte snyggt på min sida med halsband och "kör sitt eget rejs" med selen. Det är bra att hunden gör som den vill i sele för då den tex skall arbeta (tex spåra som min valp gör) så skall hunden inte behöva tänka att h*n lämnar din sida utan kan helt fokusera på arbetet Hon hälsar inte heller utan tillåtelse på varken hund eller människa utan att fråga om lov (det kan jag också skriva ned ifall du vill) Det är min metod, andra vill att hunden skall få sniffa och rasta sig med både halsband och sele men jag tycker det är skönt att slippa "oroa" sig över att hunden inte skall rasta sig i centrum…
Tack så hemskt mycket! din metod verkar väldigt effektiv å ska defenitivt pröva på den, eftersom han kommer bli väldigt stor å mycket stark hund så skulle det kännas jätteskönt av att inte oroa sig över att bli dragen över gatan precis.. å det vore underbart om du kunde göra en video på hur du gör😃
#3 Jag skall göra den så snabbt jag kan :) Min valp blir bara ca 20-22 kg som jag utan problem kan gå med om hon skulle dra men det blir ju trevligare för alla inblandade, både hund, ägare och mötande människor om hunden kan gå fint bredvid :)
tack🙂!
Skulle rekommendera helstryp på stark hund. :) Har det på min och han är OTROLIGT stark!! Kedjan är inte gjord för att strypa (som det kanske låter som) utan används för att den låter och gör då hunden mer uppmärksam. :) Tänk på att ska du dra så släpp efter direkt efter t ex korrigeringen. Min hund går tusen gånger bättre i stryp än något annat, och sele gör ibland bara att hunden drar mer. Här är min Welsh springer spaniel Crazy ^^ (redigerade bilden förra året och efter många omredigeringar så är den lite överredigerad…menmen!)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Varför tror du att en valp eller hund som busar och rider på andra visar dominans?
Bra böker rek jag dig att läsa är bla Därför gör hunden så- A.Hallgren och Alfasyndromet-om ledarskap och rangordning hos hundar-A.Hallgren
Sen kan jag varmt rek att man provar klicker denna kan man träna in en massa annat sen med, trix och momenten exakt när hunden gör det rätt. Jag klicka in gå bra i kopplet, då detta med stanna inte alls funka här.
Jag hade redan lärt in klickern och gick promenad. Enkelt sa jag hundens namn och när hon reagerade klick godis, samma igen o igen, nu hade hon fått nys att hon även belönades av att ha kontakt med mig därmed klicka jag in detta. Ställde högre krav, kravet var närmare och itne före mig. Det tåls väl även nämna att våran hund var 8 mån ungefär när det vart strul med dragandet, därmed tränades in i den åldern. Innan hade hon allså inte så brådis utan gick bra i kopplet :)
Sele kan jag med rek det kan ibland tyvärr bli en kamp mellan kopplet och ägaren allså hunden drar för att komma loss, sele kan underlätta.
tacktack för tipsen! #6 och #7 jättefina hundar🙂
#6 Stryp är ingen nödvändighet för en stor hund, jag tycker inte man skall använda stryp alls då det kan ge allvarliga skador i hals-nacke och även nerv och ögonskador. Bättre att ge positiv förstärkning än att korrigera då det finns bättre sätt och man skall ALDRIG sätta stryp på en valp då den växer och kroppen inte är färdig
#7 Klicker kan man använda med "min" metod också, om TS är intresserad av klicker dvs men då måste man lära in den rätt så "klicket" betyder belöning och inte något annat :)
#9 håller med där..
6 jag rek hellre att man tränar sin hund än sätter på stryphalsband, en valp ska man verkligen inte ha stryp på.
Använde inte stryp heller när han var VALP, men det gick kanske inte fram att jag menade att hon kunde använda det senare när den blev vuxen? + det finns många duktiga tränare som man MÅSTE ha stryp på deras kurser, och jag kan lova att vet man bara vad man gör så kommer det inte komma några nervskador ;) Ni får säga vad ni vill men detta är min åsikt, mitt tips och ingen annans. Detta inlägget är ändå gjort för att hon ska få hjälp, såklart la jag inte in det för att hennes hund ska få nervskador -_- Och hur många hundar har fått nervskador av stryp igentligen? Ser minst 1-2 olika hundar med stryp varje dag. #8 tack så mycket! :) Men jag skulle inte rekomendera sele på en boxer då det är en stor hund och den får så mycket med kraft i en sele än i halsband/stryp/halvstryp. ;) Som sagt rekommenderar jag stryp vid VUXEN ålder, men själv skulle jag gjort som jag själv gjorde, jag andvände först 2 olika vanliga halsband (han växte ur det andra så fick köpa ett till) och sen kan man ha halvstryp. :) Det rasslar och är mjukt runt halsen. :) Själv så har jag provat allt jag har hittar, olika selar, dressyrkoppel, vanliga halsband, halvstryp, retriverkoppel och helstryp. Använder selen/halsband (med namnbricka) när han är lös, stryp vid promenader där vi tränar fot, träffar andra hundar osv och retriverkoppel vid utställning. Allt har sina olika skäl och därför planerar man efter det.
#12 Du rekommenderar altså att TS skall strunta i träningen och använda stryp i stället och dra runt sin hund? Lär hon hennes valp att gå fint så kommer hon inte behöva varken koppel eller halsband annat än för att visa hunden att nu skall h*n gå fint.
Du skriver själv att du använt dressyrkoppel, det innebär att din hund inte kan gå fint? (ursäkta om jag missuppfattade det) och hundar med stryp kan få nervskador. Läs på
Marvels99 jag håller på att försöka få till en filmning, jag måste hålla till ute då jag inte får tillräckligt med avstånd inomhus. Det regnar dock och åskar här men jag skall försöka få den klar så du får den på tisdag, till dess får du börja med halva steg 1, rasta i sele :)
Jag vill rekommendera boken kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt! http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197357847
Den är hur bra som helst, inte bara när det gäller koppelträningen. Jag har bara läst halva boken än så länge men jag har fått många "aha" upplevelser. Helt klart en bok som alla hundägare/blivande hundägare borde läsa! :)
Vad gäller problemet när han leker med tiken så skulle jag avbryta när han blir för "på" och ta bort han från den andra hunden tills han lugnat ner sig. Jag skulle inte tillåta ett sånt beteende, framförallt inte när den andra hunden faktiskt säger ifrån men valpen inte vill lyssna. Du behöver inte göra en stor grej av det utan bara hämta din hund och koppla honom. Sen är det heller inte alltid bra att låta hundar leka i flera timmar. Valpar och yngre hundar (även endel vuxna hundar) känner inte när dom blir trötta utan dom leker tills dom stupar och det är inte så nyttigt.
Det finns massor med metoder när det gäller koppelträning, jag själv har använt stanna-när-hunden-drar metoden och det har fungerat bra för oss. Men du får testa dig fram för att hitta en metod som passar er! En bra grej att tänka på är dock att berömma hunden när kopplet är slakt och inte fokusera på att vänta tills hunden drar.
Mvh Linn
Om man lär sin hund att inte dra så spelar ju kraften hunden har ingen roll. Om man har en hund som drar rekommenderar jag träning istället för risken att utsätta hunden för strypning.
Använder både sele och halsband utan strypeffekt på min hanhund utan problem och då är han ändå lite större än en Welsh springer spaniel.
#15 det är det jag menar, lär man hunden att inte dra så finns det ingen anledning att använda stryp
12 själv ser jag väl inte koppel och halsband som medel för att korrigera hunden utan mer som "livlina". Visst du får stå för dina tips men jag anser väl att man ska inte använda stryphalsband och framförallt inte om inte hunden kan gå bra.
#17 omfg haha jag med!
#13 skit i det -_- Ni ändrar om och missuppfattar vad jag än skriver, och JO min hund kan gå fot och är väldigt lydig, ska kanske träna och tävla lydnad med honom! Jag ger tips och det enda man får tillbaka är bara negativa saker. Stryper använder jag för att hunden ska bli ÄNNU mer uppmärksam än vad den redan är och det ser jag som en positiv sak. Dressyrkopplet lånade jag en liten runda av en kompis som har en draghund (nån blandras iaf) och det jag skrev ville jag bara visa hur många olika sätt det finns att träna hunden med, men med alla kan man lyckas. Jag tycker själv det är olika från hund till hund, och jag ser mest ägare med sele på fina små hundar som chihuahuas eller pomeranians och de använder det mest för att de känner att de har "kraft" och kan typ lyfta bort hela hunden med selen. +eftersom att de flesta selar går över bogen så får de därmed mycket mer kraft, det var DÄRFÖR jag inte tyckte att hon skulle ha det på sin boxer. Men, gör som du vill. Jag har lyckats med min träning med min underbara hund och är stolt över det. Förövrigt har jag hjälp vänner och nån släktings hundar och efter att ha visat korrigeringar, tips och hur man kan göra så har de också lyckats med träningen. Vissa hade selar, halsband, halvstryp osv men det är inte det som spelar roll. Det är ägaren som håller i träningen för hunden.
#19 Du går alltså runt med din lydiga hund (fot vid din sida) och rycker i kopplet så strypet dras år runt hans hals så han skall…. uppmärksamma dig? Det är inte positivt om jag får säg det själv
#19 Jasså, vad rekomenderar du till mig, som har en hund som drar trots stryp, halsband, halvstryp, sele mm. utan att det funkar?
-
#20 Jag visste inte att jag skrev att jag ryckte i halsbandet? Märkligt.. Min hund har stark jaktinstinkt så ser han t ex en hare kan det vara bra att ha kedjan så att han tittar på mig och inte på haren. Nu menar jag inte att han drar eller försöker springa till haren, men han blir något ofokuserad och går man t ex fot så ska hunden vara fullt uppmärksam på var ägaren är. Man behöve inte rycka i halsbandet, se bara till så det rasslar lite så går det bra. #21 Till dig skulle jag rekommendera klicker kanske (har inte andvänd det men ska kanske börja andvända det då många rekommenderar det), eller så kan du gå en eller flera kurser inom lydnad :) Jag själv ska gå några kurser inom lydnad för att färska upp minnet och lära mig och hunden nya saker som vi kanske inte visste innan. Jag ska också gå en till kurs i Agility då min hund älskar den sporten, och där tränar man ju att kunna h hunden läs bland andra hundar samtidigt som man har roligt. :)
19, Men nu ville ts ha tips ang detta till sin valp som drar, du tipsar om stryphalsband i inlägg 6 (som jag anser var mindre bra tips) sen rek du ingen stryp fast hunden ska då vara runt året, ja där är inte valpen än på flera månader. 🤔 Sen säger du att pga hunden har boxer i sig så ser du ingen boxer med sele, kollar man lite tillomed här inne så ser man flera boxer ägare som har selar på sina hundar (på bilder) 😉. Jag säger så här när man har hund oavsett storleken "styrkan" så är faktist inte stryphalsband ett måste. Det är tips man ska ge trådskaparen allså tips som gäller nu inte om 7-8 månader.
#23 Jag håller med dig
Jag ber så mycket om ursäkt att jag inte har postat videon men jag håller på med den så du vet om det :(
#6 mina hundar går mycket bättre i sele än i halsband. Trycket runt halsen kan trigga hunden att dra mer för att komma ifrån trycket och som nr 9 säger så är stryphalsband väldigt skadligt för hundens hals och nerver!
För att få hunden att sluta dra så kör jag stopp metoden. Drar hunden i kopplet stannar jag. Jag står där med sträckt koppel tills HUNDEN släpper efter genom att ta ett steg mot mig. Då går vi vidare. I början får man stanna varje steg men dom lär sig fort, jag har ändå Tax :)
Nu drar dom aldrig och det räcker med att jag saktar ner farten så slutar dom dra…
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Din valp är inte dominant på något sätt - den är helt enkelt glad och busig. Den vuxna hunden säger inte ifrån ordentligt och tas inte på allvar. Hade den vuxna velat säga ifrån, så hade den gjort det ordentligt - många vuxna är mycket toleranta på valpar.
Är den för på sig, så dela på hundarna.
#25 ta all tid du behöver, har inte bråttom 🙂
#28 tack, det är en enkel sak att filma men jag har så mycket annat att göra. Börjar nämligen gymnasie på annan ort på måndg och jag måste packa ihop allt och jag har även varit borta i en vecka och haft besök i en hel vecka så tja :/ Men jag lovar att jag lägger upp den så snart jag hinner :o
28# oj, förstår att du har stressigt isf, men tack för att du hjälper till ändå🙂
Jag känner mig som en jäkla skit så du vet om det. Jag bor borta på internat och åker söndag och kommer hem fredag och med skilda föräldrar så har jag bara en dag på mig att filma och hinna träna henne. :[ Att det tar så lång tid men du behöver inte tänka på att du kanske lär in det sent. Boxer är en arbetsvillig ras om jag säger så och är lättlärd. Jag började träna min valp då hon var ca 5 månader. Då hon var 6 så kunde hon det och då har jag inte tränat varje dag heller så det går snabbt
förstår dig, mina föräldrar har också skilt sig å jag mådde jäkligt dåligt under en lång tid.. men det går ju över :/. Ja boxer, tycker jag själv e en så sjukt rolig ras att ha! så arbetsvillig å lättlärd, han är ju nu dessutom 4 månader å bara växer å växer. Hoppas att det går bra för dig 🙂
#31 Mina föräldrar har varit skilda sedan jag var två så jag kan inte ens tänka mina föräldrar tillsammans men jag är vän med en tjej där hennes föräldrar skildes väldigt snabbt.
Det går jättebra för mig, jag och min vovve tränar tävlings lydnad, budföring samt spår och jag har introducerat lite agility hinder. Planerar testa bland annat rallylydnad, apportering, eftersök och sök senare :)
Hon kommer om två veckor få bo här på internatet med mig och hon kommer haha glänsa med hur hon går i koppel då nästan ingen hund där verkar kunna gå i kopplet och ägarna bara drar och rycker med hundarna i styphalsband :/