Lik jack russell
Hej, det är så att pojkvännen och jag har fastnat för jack russell men vi är ännu inte säkra. Så jag passar på att fråga vad min pojkvän undrade. Han ville mest veta för skojjs skull men då skulle vi ha lite mer att välja mellan,träffa och söka och så.
Finns det någon ras som är lik jack rusell terrier i mentaliteten, eventuellt utan jakt. Men som inte nödvändigt med utan jakt. Men ja, hoppas ni förstod. 😃
Nja … svårt att exakt förstå vad du menar, då du säger att pojkvännen undrar FÖR SKOJS SKULL ….. och en jr i mentaliteten utan jakt? Vad är ni ute efter för typ av hund? Sällskapshund?
Inte helt olik jack russeln när det gäller att vara väldigt aktiv mm är ju lancashire heelern. En del har jaktinstinkt, men över lag är det mer vallhundsmentalitet vad gäller förighet, vilja att arbeta och vara till lags. En mycket aktiv och robust hund.
Gillar att jobba, duktiga på nosarbeten, superkul attv träna lydnad, agility osv med🙂
Dansk/svensk gårdshund kanske..
Fast som en jack russell i mentaliteten.. Bara välja och vraka bland alla terriers 😉
Skulle också säga dansk svensk gårdshund. Har haft båda dessa raser, är lika till utseende, mkt energi i båda raser och finns mer eller mindre jakt i båda raser. Upplever vår gårdshund något mildare i temperament, inte riktigt lika envis :) Men samtidigt går jack russelns ivriga, ettriga och outtröttliga energi att omvandla till en massa kul träning såsom, tex rallylydnad, agility el spår. Vår Jack russel var alltid pigg på att testa nya saker, gjorde det med glädje och fullt ös. Men jag kan omöjligt välja en av dessa raser de är båda, med rätt stimulans, helt underbara hundar. Men man får vara beredd på en hel del tid och jobb, trots sin storlek kräver de mkt aktivitet (och passivitetsträning)är alltid pigga på att hitta på ngt och älskar att följa med sin familj på nya äventyr.
#2 Okej, den lät bra efter din beskrivning 🙂
#3 & #4 Haha, okej 😃
#5 Okej 🙂
Har några frågor angående DSG
Kan dom simma med familjen, eller föredrar de landet och det torra ?
Kan de tävla i Agility,Lydnad,Freestyle menar då om de orkar hålla på ?
Är dom lättlärda ?
#6 DSG har väldigt mycket energi, de hänger med på det mesta. Du kan inprincip göra vad du vill med den, de är riktiga cirkus apor så freestyle ska nog inte vara något problem för er! Agility passar säkert en DSG finfint det med! :)
Lydnad vet jag ingenting om, utom att de är väldigt spralliga och svårt att ha fyra tassar på jorden så kanske blir lite problem med fotgående osv men det är väl inte värre än att träna på det tills det sitter! (som med alla hundar!) :)
Vad finns det för nackdelar med en DSG då ? 🙂
Jo orken på en DSG är nog inget problem, de finns energi så det räcker och blir över. Lättlärda är de absolut, kan säkert tävla i de flesta discipliner i olika nivåer. Vår DSG är fortfarande bara valp men har provsimmat ett par gånger. Var lite avvaktande till vattnet i början men när han väl kom i simmade han glatt :)
Ang nackdelar
Ang nackdelar så är det en ras som älskar att följa sin familj och vara nära vilket innebär att de inte är speciellt förtjusta i att bli lämnade ensamma, här krävs en hel del träning. Sen älskar de att ligga nära i soffan och gärna i sängen vilket kan ses som nackdel eller fördel beroende på hur man vill ha det :) Man ska också vara medveten om att rasen har vakt i sig och säger till om någon kliver in på dess revir, men i övrigt är det absolut ingen skällig ras.
Jag har en DSG och tycker beskrivningen du fått av de andra är bra, men var bara noga med att välja en uppfödare som följer rasklubbens avelsrekomendationer! Dessa finns att läsa här: http://gardshund.com/avelsrek.html
Annars är det en helt underbar liten, lättlärd och tålig ras som är väldigt bunden till flocken. De är väldigt påhittiga och lite självständiga, det får man försöka vända till sin fördel :)
Simma är väl ganska individuellt men söker ni en ras för apportering i vatten och liknande hade jag valt en annan ras. De är ganska känsliga för kyla.
13 åh vilken sötnos 😃