Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 445 ggr
LinneaB.
0

Rasen som är för mig ?

Hej, jag har äntligen fått det tillfälle för att skaffa min alldeles egna hund nu. Har väntat rent sagt hela mitt liv, men allt jag fått höra har varit. Men inte kan vi skaffa hund,tänk vad det kostar,men inte har vi den tid. Jo, vi skulle visst haft tid och pengar. Men mina föräldrar ville aldrig ha en hund, så nu när jag bor eget och har fått ihop pengar,tiden så är jag redo för min egna hund. Kan berätta lite vad jag söker och hur jag har det.

- Promenaderna blir sammanlagt per dag runt 1 ½-2 timmar + små rundor/kissrundor.

- Bor i lägenhet

- Vill träna eller tävla i Agility, för att jag tycker det är en fartfylld och rolig sport med sammarbete.  Freestyle, sammarbete mellan ägare och hund, ser även roligt ut.  Lydnad, kanske inte tävling men skulle vara roligt att träna ibland.  Eventuellt en bruksgren eller så.

- Hjärngymnastik runt 1 timme per dag.

- Vill inte ha så mycket pälsvård.

- Inte vara en hund som ofta har problem med andra hundar,människor.

- Inte vara så högljudd med skall, alltså inte massvis med vakt i sig.

- Inte heller så mycket jakt, då den ska kunna vara med smådjur och vara lös utomhus då vi får tillgång till platser för det.

- Tycka om ägaren/mig mest.

- Kunna slappna av.

- Rasen ska klara av att vara ensam om det behövs.

- Modig.

- Inte vara vek i sig själv och rädd för sin omgivning.

- Simning vore ju bra då det både är bra för hunden och så behöver jag inte simma ensam 😃

- Tycka om gos men ändå vara lekfull.

- Inte göra som den vill.

Jaa, tror jag fick med det mesta nu. Men som sagt har jag inget emot frågor :)

Hiro
0

Du vill alltså ha en arbetsglad hund med lite pälsvård, ingen jakt och inte lätt till skall samt gilla vatten och en enmanshund.

"- Kunna slappna av."
Alla raser kan slappna av man måste bara förstärka det

"- Rasen ska klara av att vara ensam om det behövs."
De flesta raser kan vara ensamma men en hund ska aldrig vara ensam länge.

"- Inte vara vek i sig själv och rädd för sin omgivning."
Jag tycker inte vek och rädd är samma sak. En vek hund accepterar lätt att andra hundar och människor bestämmer medans en rädd är rädd. 
Ingen ras ska vara rädd så länge den är avlad rätt dock finns det raser med ökad rädsla

"- Inte göra som den vill." Vill du inte ha en hund som gör som den vill så passar ingen hund dig.

LinneaB.
0

#1 Med Inte göra som den vill menar jag att om man tränar något så känner den, nej nu ska jag gå iväg härifrån.

På det näst sista så menade jag att den inte ska vara rädd. Vek skulle komma på en annan punkt.

Vissa raser har jag hört har mer svårt för att vara ensamma. Menade ju inte med det att den ska vara ensam i 6 timmar i sträck direkt. Menade ju med ''länge' såsom 3 timmar efter att man tränat in det. Och den kan det.

Hiro
1

#2 Om hunden går iväg under träning så innebär det att du som tränare är tråkig och det finns bättre saker att göra än att samarbeta med tränaren.

Husky är en ras som inte ska vara ensam hemma då den har en otrolig flock känsla och vill vara med sin flock. Har man tränat hunden att vara ensam så går tre timmar bra