Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 815 ggr
Allumania
0

Slö,deppad eller bara en tillväxt period?

Ok, ungefär för en vecka sen dog vår katt Ru :( Rambo(valp) verkar mera slö en för efter händelsen. Han äter som vanligt, blir glad att se bekanta osv. Men han sover en stor del av dagen, mer än förut. Han har haft några fästingar men jag antar ej att dom är bekymret. Han blev även lite halt förra veckan efter jaktträningen. Vetten saa att det var en geting som bitit honom under tassen o vi fick smärt stillande vbh. I "friheten" dvs. när vi e ute i skogen o när vi e i parken me dom andra vovvarna e han hu vild som häls men hemma sover han nästan 24/7. :( E det normalt?

Maja2
0

Hur gammal är valpen?

Allumania
0

6 mån snart 7 mån. Han är en finskstövare :)

Maja2
0

Nu vet jag ju inte hur mycket ni jakttränar honom i skogen, men han är väldigt ung, och det kan hända att det helt enkelt är för mycket skogsträning?  Därav att han är väldigt trött.

Allumania
0

Tränar ca.1- 2 gngr i veckan ca. 1-2 timmar (beror på hur snabbt gubben fångas in) Hund park 0-3 gnger i veckan 1/2-1 timme (inte träning och park samma dag, gärna en dag emellan tom om matte får välja) Allt mellan 1-4 timmar i veckan. Hemma enbart korta kiss o bajs promenader runt kvarteret (i valpens takt)

Maja2
0

Jag skulle säga att hans trötthet beror på rätt mycket träning.  Eller … man kan tolka ditt inlägg på olika sätt, både att det verkar lagom, men även att det är mycket för en sådan ung hund.

[Forest]
0

men han verkar pigg när ni tränar? Skulle säga att det är lagom men som Maja nämner är det ganska mycket med tanken på att han är så pass ung ändå. Kanske jaktträna 1 gång i veckan isf 2 gånger i veckan.