Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2858 ggr
Bluefish
0

Valpfrågor - underbett, foder

Behöver lite hjälp i djungeln utav kunskap vad gäller hundar. Jag är intresserad utav en valp som börjar bli lev. klar. Den är utav rätt kön och hårlag så jag jublar verkligen då det är en liten ras med få kullar/år. Men - den har underbett. Är inte på det klara med hur mycket men inte ett helt hysteriskt underbett åtminstone. Men det finns ju där, så mina tankar på utställning får jag lägga åt sidan. Gör inte så mycket, har inga planer på att avla utan vill hellre träna och tävla med hunden. Men hur går det till när man köper en sådan valp? Skrivs något i kontraktet, får man reservation på försäkringen? Vad bör den kosta? Har läst allt ifrån 15-25% prisavdrag. Jag vill inte betala fullt pris ( ca 15 k ) för den. Den kommer sannolikt leva ett fullgott liv utan problem trots denna defekt?

Sedan vill jag ge VoH när valpen kommer till mig. Men är det urbota dumt? Förutsätter att den äter torrfoder i dagsläget. Kan magen paja utav ett sådant foderbyte? Kan det isåfall påverka valpens utveckling? Bör man köra på torrt ändå till att börja med? Om inte, hur byter man? Rakt av, blandar? Jag hade vänt mig till uppfödaren om denne inte vore utomlands. Tar tacksamt emot tips och erfarenheter!

Gud är en häst

Mysisa
0

Underbettet kan växa bort men är du minsta sugen på att ställa ut bör u välja en annan hund eftersom det inte finns några som helst garantier på att det går att ställa hunden sen. Många säljer defekta valpar till reducerat pris eftersom dom bara går att använda till sällskap då. Andra menar på att det bara är sällskaps hundar dom säljer till att börja med eftersom det inte finns några garantier för om valpen kommer klara kraven för utställning/avel i framtiden. Klart du kan byta foder, alla foderbyten rekommenderas att man blandar ut lite av det nya i det gamla. Vad är det för ras?

minavitas.wix.com/kennel

sarae
0

Vad gäller prisavdrag etc finns det lite matnyttigt att läsa hos SKK 

http://www.skk.se/om-skk/det-har-ar-skk/kontakta-oss/skks-kansli-i-stockholm/juridiska-avdelningen/juridiska-fragor-och-svar/om-det-ar-fel-pa-hunden/

"Har jag rätt till prisavdrag om min hund visar sig ha ett bettfel?

I köpeavtalet framgår att säljaren inte svarar för exteriöra fel i den mån utvecklingen eller avvikelsen inte påverkar hundens hälsa eller funktion som sällskapshund.

Om felet inte påverkar hunden och ingen veterinärmedicinsk åtgärd behöver vidtas kan du inte kräva ersättning av säljaren eftersom det är en hund för sällskapsändamål, som säljs enligt Svenska Kennelklubbens köpeavtal. Så länge hunden fungerar som sällskapshund är det inget ersättningsgillt fel på den."

Mysisa
0

#2 Tilläggas bör att vissa uppfödare ger reducerat pris ändå

minavitas.wix.com/kennel

sarae
0

#3 Absolut! Jag tycker att det är ganska så självklart att en uppfödare faktiskt bör dra ner priset, åtminstone lite gran om valpen är defekt på något vis som kan påverka dess hälsa eller möjlighet att delta i olika aktiviteter/hundsporter osv. Men det är inte synonymt med att de måste tyvärr :(