OT. Våld för att skydda ngn annan
Hypotetiskt nu
Om jag ser en tjej bli anfallen/våldtagen i parken utanför min balkong, jag ringer polisen, sedan tar jag min pojkväns ac batong (även kallad teleskop batong tror jag) och går ned. Killen slutar inte attackera tjejen. Om jag då använder mitt tillhygge för att få honom att sluta, vad får jag för straff?
Olaga vapen innehav, grovt våld?
Finns det ngn lag som skyddar människor som skyddar människor som faller offer för våldsmän? Det är ju inte självförsvar.
Kom att tänka på detta då jag hörde någon skrika ute. Kan ha varit fulla ungdomar som tramsa, men man känner ändå lite oro. Skulle vara kul o veta vad som hade hänt. Om nu någon vet.
Vet att detta är väldigt långt från hundar men man får ju skriva ot :)

Jag har ingen aning om vad lagen säger i ett sådant fall men först och främst så måste ju den du slagit på våga gå till polisen och anmäla dej för det och sedan så tror jag nog att det skulle ses som ett väldigt lindrigt brott med tanke på hans brott som var grovt och dessutom var anledningen till hela alltet.
Har faktiskt vart med om en liknande situation då en tjej höll på å bli våldtagen och jag hörde det, jag sprang dit och gav killen en ganska rejäl omgång men han vågade inte anmäla mej för misshandel trotts att polisen som kom till platsen frågade (rutin) om han ville göra en anmäla då han var ganska sönderslagen men han tordes inte trotts att han själv åkte dit för både misshandel och försök till våldtäckt av den andra tjejen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
kan tänka mig att du måste känna dig hotad av honom först, och att du slår i nödvärn liksom…

Tror du kan åka dit ganska bra på det. En ac batong klassas väl som vapen? Vet att man måste ha licens för den i tjänsten men annars är jag lite osäker. I värsta fall kanske även din kille åka dit som förvarade vapnet på en sån plats att andra kunde komma åt det. (Gäller iaf för skjutvapen)

Du får aldrig använda mer våld än vad nöden kräver. men om du lämnar batonengen hemma och tar en pinne i parken eller sopkvasten (behövs inte licens för dem) då klarar du dig.
Det kan bli en rättegång, men du åker inte dit så länge du inte slagit honom när han ligger försvarslös.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#3 Var ska man kunna ha en ac batong där ingen kommer åt den?
Med batongen blir det olaga vapeninnehav tror jag.
Så om det händer får jag hoppas att jag hittar en pinne. Men lått oss hoppas ¨på att det inte händer :)

om den kräver vapenlicens så måste man väl ha den inlåst i ett vapenskåp?
_**/Mvh Anne

#6: Japp alldeles rätt eller i ett kassaskåp. Men det är inte så många som har sådana hemma :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
usch! jag tycker lagen är skit! En tjej vart våldtagen och slog tillbaka, HAN stämde henne för att hon misshandlat honom.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Helt idiotiskt! Men det måste väl ha fallit som självförsvar?
_**/Mvh Anne
Nae, han sa att hon ville och hade slagit honom! Hur ska man bevisa att man INTE ville?
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Bra fråga då e de ju ord mot ord
_**/Mvh Anne
Nja, han har inget vapenskåp för en batong, även om de egentligen ska vara inlåsta.

Menar du fjäderbatong???? Isåfall e dom totalt olagliga att ha. Det åker man dit på rejält. Det e förbjudet att sälja sånna i Sverige, men lätt att få tag på ändå, TYVÄRR. Vad man nu ska med en sån till, undrar jag. Det är bara ex. polis som får ha fjäderbatong.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever
Nej ingen fjäderbatong. Jag skrev vad den heter, fast jag skrev fel ;) Det heter Asp batong. Expanderbar batong.
Zimba; Polisen får inte heller ha fjäderbatong.

#12 Jag vet inte hur det klassas som vapen, men vet att det krävs licens för att användas i tjänsten….fast å andra sidan om man går lös på nån med en sådan så är risken ganska stor att han blir lite väl skadad…

Tror man skulle åka på lindriga böter för att man innehar sådana vapen (även om ens pojkvän råkar vara väktare). Var det inte något parti som ville införa en civilkurage-lag?
#16 Ja, det är en kurs på några timmar man måste gå för att få ha en sådan batong.
#17 Ordningvakt och väktare ;) Mycket viktigt det där hehehe

Man får inte bruka mer våld än vad lagen kräver. =)
Ibland kräver nöden mer än lagen ;)