Vart ska man köpa sin hund?
Hej! Ja som rubriken lyder: vart ska man köpa sin hund? Av uppfödare eller från hundstall? Som jag har skrivit i några andra inlägg, om jag någon gång ska köpa hund så vill jag ju veta vart jag ska köpa den.:-)
Det beror helt på.
Vill man t.ex ställa ut osv är det nog svårt att få tag i en fin utställningshund i ett hundstall.
Men vill man ha sällskapshund, kanske träna agility, fresstyle eller hitta på lite olika roligheter med sin hund, tycker jag att hundstall är ett bra alternativ 🙂
Så beror lite på syftet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det beror ju på vad du själv vill och vad du vill ha ut av hunden, ingen annan kan svara på det.
Har du ingen större skillnad på ras, ålder, kön och hur den skall vara kan du ju ta från ett bra hundstall eller ta över en hund av någon annan.
Tänk också på att en omplaceringshund sällan är felfri, så du måste vara beredd på att jobba med eventuella problem.
Om jag någon gång i framtiden skulle köpa hund, så vill jag ge den ett bra hem, träna agility och ha den som sällskapshund.:)
Det beror ju helt och hållet på vad du själv vill och känner, det är helt upp till dig vad du vill ha för typ av hund, det kan ingen annan bestämma. :) Om du vill ha en vuxen hund eller en valp. Hundstall/organisationer har oftast inte några valpar utan bara vuxna hundar. Det kan även vara att hundarna har varit utsatt för någonting. Dom kanske inte heller vet vad det är för raser i hunden om det är en blandis. Om du väljer från uppfödare så får du en valp och vet vad det är för ras, stamtavla (om den är renrasig) osv.
Jag och min sambo har en blandis som är 2 år, som vi haft sen han var valp. I våras var vi påväg att adoptera en jättefin hund från en organisation, men det blev inte så. (tyvärr, jag var helt förälskad i henne) Nu har vi gått in i andra banor och ska skaffa en renrasig tik till våren från en uppfödare istället. :)
Lycka till! Men som sagt - det är bara du som kan bestämma. :)
Okej, tack!:)