Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3418 ggr
[MinIda]
1

Angående mopsar

Hej, jag började fundera på mopsar idag och sökte runt lite och så. Ha r några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på, och ni vet ju det mesta om olika hundraser. Så skulle ni kunna hjälpa mig 😃

1. Kan mopsar göra trix, såsom sitt,ligg,snurra runt,åtta runt benen och så. För sett inlägg,kommentarer på andra sidor där dom skrivit att deras mops inte ens kan sitt. 🤔

2. Har dom svårt med andningen, hur mycket/länge kan dom hålla på med. Som med promenader,lek,bus,sporter.

3. Kan man träna någon sport med mops ?

4. Hur är den allmänt 😃

Tacksam för svar :)

Gibzon
3

1. Kan mopsar göra trix, såsom sitt,ligg,snurra runt,åtta runt benen och så. För sett inlägg,kommentarer på andra sidor där dom skrivit att deras mops inte ens kan sitt. Funderar

Att dom inte kan för att de är en mops är så larvigt sagt av den som sagt det! Min kan allt möjligt, sitt, ligg, snurra runt, spela död när jag skjuter honom, rulla runt, stanna kvar trots godisen mitt framför ansiktet, backa m.m. Mopsar kan precis som vilken annan hund som helst. 

2. Har dom svårt med andningen, hur mycket/länge kan dom hålla på med. Som med promenader,lek,bus,sporter.

Jag säger generellt att mopsar har svårt med andningen och jag tycker inte att en hund ska behöva ha det så. Sen finns det vissa personer och uppfödare som påstår sig ha mopsar som absolut inte har några som helst problem med andningen, så vad vet jag ? Men jag har aldrig träffat en mops som det inte låter om en sommar dag. Det är mycket värmekänsliga.

Jag har tränat agility med min hane och det gick toppen, dock kan man inte köra på lika länge som med en hund med normal andning. Min yngre tik tänker jag satsa på lydnad med! :)

4. Hur är den allmänt Skrattar

Mopsar är underbara, hur dö snälla som helst, godhjärtade grisar. Mina går ihop med allt mellan himmel och jord! Och det är riktiga clowner. Roliga att leva med. Jag älskar rasen men kommer tyvär inte fortsätta leva med den så länge dem inte gör någonting med andnings problemen.

Sugar Mist
1

Jag tänker- vill man ha en ras som är lite som en Mops finns Staffen- mindre andningsproblem, mer sportig och lika härlig och grisig som en mops ;)

-

Gibzon
0

#2 precis, därför faller nog mitt nästa rasval på just staffen, de är så lika men mycket mer turbo i staffen och den orkar längre än en mops :)

Ixectrona
6

1. Vilken ras som helst kan lära sig tricks, sedan är väl vissa lättare än andra, och så skiljer det ju mellan individer också. Men kan hunden inte ens sitt så sitter det nog snarare i ägaren.😉

2. De har enorma problem med andningen, så pass att om de blir upphetsade kan de t.o.m svimma. De och andra rynkiga, kortnosade hundar får kämpa hela livet för att få luft, men vi tycker bara det är "gulligt" och "de låter så helt enkelt".

Det är inte normalt att hela luftmaskineriet låter bara för att hunden försöker andas. En hund med normal andning ska aldrig snörvla, dra för andan, eller snarka ljudligt. Den ska inte behöva andas med öppen mun i svalt väder eller efter bara en mycket kort promenad.

http://www.youtube.com/watch?v=kji1zwJjVmw - Kort video.
http://www.youtube.com/watch?v=x7RTsVfMHQk - Börja femtio minuter in, där tar de upp mopsens (och liknande rasers) problem som uppstår direkt på grund av det missbildade ansiktet.😕
http://www.youtube.com/watch?v=wQ5Lo9E89uQ - SKKs detaljerade instruktionsvideo till utställningsdomare om att bedöma hundars andning. De tar upp många saker de flesta av oss helt enkelt inte ser.

Extremt kort skalle, lika många och stora tänder, lika lång tunga, lika stor mjuk gom, allt ihoptryckt på en mycket, mycket mindre yta. Hopskrynklade luftvägar och knipta näsborrar, rynkor som blir kladdiga och infekterade, missbildade, trånga inre luftvägar också, utstående ögon som sticker ut längre än nosen…

Till alla som funderar på att skaffa en mops, engelsk eller fransk bulldogg, pekingese osv. - alla kortnosade raser - knip ihop dina egna näsborrar så du nätt och jämnt kan andas. Fortsätt så. Det dröjer inte länge innan du måste använda munnen, men även munnen och de inre luftvägarna är hoptryckta och extremt trånga, så det hjälper inte mycket. Så för att efterlikna det, tryck ihop tungan vid gommen och försök andas genom det. Och se hur länge du står ut. (Jag klarar ett par minuter, sedan tar paniken och syrebristen över, men jag har ju ett val.)

Det är helt enkelt inte etiskt försvarbart att föda upp dem längre.😕

mopsen12
1

1. Kan mopsar göra trix, såsom sitt,ligg,snurra runt,åtta runt benen och så. För sett inlägg,kommentarer på andra sidor där dom skrivit att deras mops inte ens kan sitt. Funderar

Ja! Min mops kan sitt, ligg, stanna, platsliggning, platssittning, snurra, spin osv. 🙂

I många fall - ja. Tyvärr är det så. Min mops hänger med och kan göra allting ovan men jag märker också att hon inte har samma turbo och ork som många andra hundar har. 

Självklart! Jag tränar agility med min lilla Sasha och hon tycker det är superkul! 

4. Hur är den allmänt? 

Eftersom min lilla mops är ett stort undantag från hur alla andra mopsar är så kan jag beskriva hur min generella uppfattning av rasen är. Egensinniga, vill hänga med överallt, få mycket uppmärksamhet, älskar andra hundar och att leka samt självklart favoritsysslan - brutalt mörda stackars mjukisdjur. Och så ingen jaktinstinkt heller - ett stort plus!

swapp
1

1. Ja, klart dom kan göra trix. Min mops kan allt det du rabblade upp + mer.

2. Ja det säger väl sig självt egentligen, tyvärr. Min mops har inga problem med långpromenader och lek o bus så länge det inte är riktigt varmt. På sommaren om det är riktigt varmt lägger han sig o vilar efter bara en kort promenad, så man får inte överanstränga dom.

3. Det kan man säkert, men jag gör själv inte det. Agility kanske skulle passa honom dock eftersom han är en riktig racehund som är duktig på att hoppa!

4. Mopsar är riktigt roliga hundar. Älskar att stå i centrum och vill vara med där det händer saker. SKA sova i sängen, (om man frågar dom hehe).
Jag tycker det är den ultimata sällskapshunden, perfekt stadshund då den är liten och behändig, kräver inte så mycket osv. Mopsen är ju avlad endast för att vara till sällskap.
Kan dock säga att dom fäller nåt så otroligt och kan vara ett helvete att klippa klorna på.

[MinIda]
1

Tack för era svar, ni är bra på att förklara ! 🙂