Löper och behåller inte maten
Min tik på 9 månader har nu gått i löpen för första gången.
Det var ett par dagar sedan hon började löpa men hon behåller inte maten och är lite allmänt nedstämd. Hon mår lite bättre idag och jag tror hon skall sluta denna del av löpen snart då hon har lite bättre aptit…
Någon som har någon bra idee för att få henne att behålla maten?
Hon äter vanligtvis 3dl torrfoder i vatten med lite olja och nu har hon fått uppblött 3dl, uppblött 2dl, 1dl lunch 1dl middag uppblött samt 0.5dl torrt i vattenbunke x2 med 3 timmars mellanrum.
Det sistnämnda verkade funka idag men hon slutar troligtvis denna fas i löpen strax så det kan vara därför det funkar också, har någon varit med om detta eller har några tips vad/hur jag skall ge henne maten för att hon skall behålla den? Det kanske är för att det är fösta löpen men ifall det inträffar vid nästa löp?
Jag hittade idag på gräsmattan löst bajs (men inte rinnigt) vilket jag inte sett förut kan det bero på att hennes mage är lite ur spel?
Hon brukar äta 6dl torrfoder/dag
Vi åkte tillomed till vetrinären då våran Enja vart så "sjukt" vid sitt första löp. Vi trode allså hon var sjuk men visa sig att det var pga löpet hon sov mycket, ville inte vara med ut, kräktes osv. Jag gav henne små portioner o det hjälpte lite, jag gav henne mat varannan timme då kräktes hon inte upp hela måltiden utan kanske bara ett litet. Hennes andra löp kräktes hon ett par gånger men inte alls som första löpet. 3e löpet inget mer än att hon fick vadd i öronen ;)
Okej :) Tack för svaret :)
(Har inte haft internet på hela veckan så har inte kunnat kommentera)