En ras för mig med ?
Hej, lånar min väns konto nu då jag inte känner för att laga ett eget. Det är så att jag är fast i den stora rasdjungeln och jag slipper inte ut. Jag kommer på raser men sedan hittar jag något annat mindre bra och så är jag på ruta ett igen. Suck.. Men jag undrar nu om ni skulle kunna hjälpa mig lite på traven.
- Inte högre än 50 cm och inte mindre än 25 cm.
- Promenader på cirka 2 timmar per dag. Blir då även inlagt i promenaderna dog parkou, Allmänlydnad och så. Kan ju bli längre fast upp till 4 timmar. Men vanligtvis kommer det inte bli mer än sammanlagt 2- 2 ½ timme.
- Vill gärna träna Lydnad,Agility,Freestyle,Kanske rapport eller någon annan trevlig bruksgren. Då jag gillar havet så vill jag gärna att hunden ska tycka om simningen, så den kan simma efter föremål och så. Så ett föremålsintresse skadar ju inte.
- Inte en skällig ras.
- Rasen har ett ''rykte'' om att vara snäll mot hundar,människor. Ja det mesta som lever. Men ändå inte så den är som, - Åh hej nya människa jag älskar dig !. Utan mer som, - Hej nya människa/bekanta människa, roligt att se dig. Inte heller vara en ras som är okoncentrerad och inte lyssnar.
- Hjärngymnastik cirka 1-2 timmar per dag. Tycker det är en viktig del för hunden.
- Som ger allt vid träning, men sedan inomhus/då vi inte tränar kan ta det lugnt och bara slappa.
- Orkar springa/jogga brevid cykel några kilometer ibland.
- Vill inte ha en ras som fäller massvis med hår, med det menar jag alltså att man ser hår överallt. I maten, sängen är full av hår,sofforna,golvet,mattorna m.m. Kan tåla på fällningsperioderna men inte så mycket annars.
- Lyssna bra vid träning som sagt. Även inte heller ha något emot att pröva nya saker och så.
Blev rörigt och lite konstigt. Men jag hoppas ni förstod lite alla fall. Och jag är så tacksam om ni skulle kunna hjälpa mig en gnutta :)
Ps. Hundvana finns då jag haft schäfrar,border collies som barn.
Lancashire Heeler. 😃
/Elisa
#1 Ska läsa lite om rasen 😃
#2 Tack, det har jag funderat på 🙂
Pudlar används ju som cirkushundar av en anledning. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Pudel som redan nämnts, Lagotton skulle också kunna vara ett alternativ.
#6 Jag har en uppfattning att de mindre pudlarna är nervigare och skälligare än de stora. Annars är det nog inte så stor skillnad.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Kolla videos på youtube. Poodle tricks eller nåt så får du liten bild om vilken du dras till mest energimässigt. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.