Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 1066 ggr
[Cocomo]
12

Vi hundar blir bara vad ni människor gör oss till

En väldigt bra text som fler människor skulle behöva läsa!

http://www.aftonbladet.se/debatt/article11147899.ab

Misarn
3

Otroligt bra text!

Mischa
7

En artikel skrivet av en väldigt naiv människa.

En kamphund blir inte upplärd och är inte baserad på yttre egenskaper, den föds med såväl mentala som fysiska förutsättningarna för att funka till sitt syfte, precis som en drever, en border collie, en husky.

Skribentens hund är dessutom inte en apbt, eller rättare sagt så var/är hon reggad som en medan iaf en avkomma är utställd som bully där dem mer hör hemma.

≧◔◡◔≦

russin
3

Håller med 2 - väldigt naiv text.

Skulle en drever inte veta vad jakt är om ingen visade den ? Jag garanterar att de flesta skulle jaga utan att någon skulle visa den. OM den däremot jagar "rätt" djur är en annan sak.

Många raser har en djupt rotad nedärvd instinkt för det den är avlad för och försöker få utlopp för det på ett eller annat sätt om hunden inte får den stimulans den behöver.

Jag har sett allt för många snälla, gulliga hundar av kamphundstyp (pitbull, amstaff/pitkorsning mm) som rätt som det är slår över och gått från ingenting alls (typ sittandes) eller lek till att slåss och det ordentligt.

Jag gillar själv vissa bullhundsraser, men jag är inte naiv nog att tro den till 100% skulle bli vad jag gör den till.

[Cocomo]
2

Jag tycker inte att hon är naiv alls. Det är människan som valt att avla fram dessa egenskaper hos hundarna, det är människan som valt att tvinga hunden att slåss för sitt liv, det är människan som har valt att avla vidare på den "aggression" mot smådjur som "kamphundar" har! Det är människan som skapat en kamphund! Alla hundar härstammar från samma art. Alla hundar hade samma förutsättningar från början innan människan började komma på att dom vill ha pyttesmå hundar, dom vill ha extremt skrynkliga hundar och dom ville ha kamphundar! Amstaffen t.ex har avlats för sällskap i minst 70år och ändå skriker en del människor i högan sky så fort dom får syn på en men shar pei t.ex som faktiskt också varit en kamphund är det ingen som är rädd för eller ens vet om att det varit en kamphund i grund och botten. Alla hundar blir vad man gör dom till sålänge man respekterar det som den är avlad för. Du skulle ju aldrig köpa en bordercollie för att du vill ha en söt hund som du kan gå ut korta rundor med och sen tro att den ska ligga och lata sig i soffan resten av dagen. Visst hade vissa individer kunnat göra det säkert och vissa individer hade blivit tossiga och försökt valla småbarnen ute på gatan istället. Tyvärr är det många som köper dessa såkallade "kamphundar" för att dom tycker det är coolt, det inger respekt enligt dom att ha en "muskelhund" och dom har enbart hunden för att visa upp. Det är klart det kan bli galet då när hunden inte får det fysiska och psykiska stimulans den behöver, det kan det bli med alla hundar, vilken ras man än väljer. Och jag tror det är det som byggt på denna skräck som folk har för dessa hundraser ännu mer, för när hundarna hamnar i fel händer så är det klart att det kan gå galet. Det är ju väldigt många nuförtiden som köper hundar och inte har en aning om vad en hund faktiskt kräver och behöver. Dom tror att det räcker med 15min promenad 2gånger om dagen så är hunden nöjd.

russin
0

#4 - jag som haft shar-pei i många år vet att folk tar även den för kamphund rätt ofta😉 Den stora skillnaden mellan shar-pei och pitbull är däremot att pitbullen avlats för kamp, medan shar-pei använts till viss del för kamp med avlats främst för jakt-och vakt. Det är skillnad. Historien berättar att shar-pei ofta behövde drogas för att ens vilja slåss.

Mischa
3

Nu är ju alla raser olika och med olika egenskaper, det är naivt att förneka det, en pitbull är en utpräglad kamphundsras därför gör man rasen en björntjänst genom att påstå att den är som vilken annan ras som helst. 

En kamphund blir inte tvingad, det är i så fall en värdelös kamphund. Det är ganska vanligt att folk som saknar kunskap i ämnet uttalar sig om vad för egenskaper som premieras och hur en hund-kamphund skapas utifrån sina egna antaganden (för man tycker det är för otrevligt att läsa på om ämnet), ännu värre är när det är människor som sedan äger en hund av rastypen.

Du kan ju inte påstå att brist på stimulans och motion gör att rasbundna egenskaper visar sig eller blir till något negativt.

En border collie kommer att ha kvar sina vallanlag oavsett om den får valla, om den enbart brukas till agility eller om den är soffprydnad, men det säger inget om anlagen kommer ställa till problem.

≧◔◡◔≦