Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1899 ggr
[Camia7]
0

valp vill inte äta

Min valp vill typ inte äta sitt foder, men godis och ben går bra och hon är pigg och glad som vanligt.. har hon bara tröttnat på det eller går det upp och ner med matlusten för valpar?

[Forest]
1

Hur gammal är valpen?

Ger man mycket gottis och annat så väljer dom oftast att äta det godaste, så jag hade dragit ner på gottis och ben för att få i valpen maten. Det är inte ovanligt att valpar äter mindre perioder o sen äter mer vissa perioder.

[Camia7]
0

11 veckor, men hon har knappt fått något godis och ben tuggar hon på varje dag.. okej ska testa med att ta bort benen hon har ju massor av tugg leksakrr så:)

[Murvel]
3

#2 OT, men kan du inte visa en bild på din valp? Vill så gärna se hur det lilla yrvädret ser ut :P

[Murvel]
4

On topic. Det är vanligt att hundar matvägrar någon gång, och det kan ha olika orsaker. Alltifrån att de tycker att det vanliga fodret faktiskt är rätt tråkigt (då kan man ge mer varierad, eller helt enkelt godare, mat, så att hunden får njuta av sina måltider precis som vi vill göra.) Det kan även bero på sådant som värme (för varmt, hunden är trött och dåsig) eller sjukdom/tandfel/lösa tänder (gör ont att äta, ingen matlust). Vissa hundar HAR väldigt dålig aptit och då kan det hjälpa att låta dem arbeta för maten, att inte ge så många mål eller att skippa enstaka mål.

Och så ibland så märker hunden kanske att den kan bli mätt på godis i stället, och föredrar det framför mat. Då minskar man på godiset, som ni diskuterade ovan ^^

htt
1

Jag är också jättenyfiken på hur hon ser ut, även om det nu är väldigt OT! 

Min valp matvägrade då och då, men nu äter han jättebra. 
Vad får hon för foder? 
Jag hade struntat i att ge godis och ben utan istället ge henne mat vid speciella tider (det kan vara viktigt med rutiner nu i början) och äter hon inte så får hon gå hungrig till nästa gång helt enkelt!

[Forest]
0

2 vid den åldern sluta faktist Enja äta sin mellanmål så isf 4 mål om dagen så minska jag ner till 3 gånger per dag, jag gav inte heller så jätte stor middag utan då fick hon kanske någon kycklingvinge eller annat. Men kan även testa att köpa samma sorts torrfoder men annan smak och blanda lite då dom brukar tröttna på äta samma foder varje dag. När Enja var 13veckor sluta vi helt på ge torrfoder för jag var så trött på att hon rensa ur torrisarna från skålen och bara slicka av förskfoder (dela vi och gav torrisar morgon middag och färskis kväll så åt hon bara kvällsmålen) Så jag börja enkelt med att ge torrfoder ute som lite belöning och även i akterveringsbollen då o då, då åt hon iaf lite av det som fanns kvar ;)

[Camia7]
0

Okej ja nu är ju hon lite bortskämd med att maten står framme jämt.. eller det blev så när hon slutade äta för att jag ville att hon skulle äta.. hon tar en och sen är det bra sen går hon tillbaka en timme senare och tar en till.. ska jag ta bort maten och bara servera de tider hon ska ha? Jag ska lägga in lite bilder för er skull då;p

nlinds
1

#7 jag skulle nog aldrig låta maten stå framme. Ge på bestämda tider, låt valpen får en halvtimme på sig att äta upp maten, sen tar du bort den. Vad får hon för foder?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

russin
0

Jag ger 3 mål per dag till valpar från 8 veckors ålder - då hinner dom arbeta upp lite aptit. Jag skulle heller aldrig ha mat framme jämt, för det blir ofta tråkigt för hunden. Mat ska va intressant och inte finnas jämt.

Jag ger mat och äter dom inte upp så åker skålen väck snabbt - vilket händer 3 gånger per år då mina är matvrak😃

Man får även tänka på att dra ner på maten lite om man ger en del belöningsgodis, för annars riskerar man få antingen en fet hund eller en hund som inte är hungrig.

[Camia7]
0

jag slutade att ta bort skålen när hon inte ville äta.. blev orolig juöö:)

russin
0

En frisk valp svälter inte ihjäl sig och så länge den inte är mager så skulle jag inte oroa mig ett dugg. Servera mat och äter den inte så ta bort efter 5-10 minuter. Den lär sig snart att äta när maten serveras och äter den inte då är den helt enkelt inte tillräckligt hungrig.

russin
0

Alternativet är att byta till godare mat. Färskfoder går hem hos de allra flesta hundar. Jag ger inte torrfoder alls som mat, utan ger färskfoder (Vom och Hundemat för oss) och än har aldrig en valp matvägrat🙂

[Camia7]
0

Okej ja tycker att det verkar himla svårt att veta hur mycket dom ska ha eftersom alla inte ska ha det som rekommenderas, och man ska kolla på hullet hur mycket dom ska ha osv.. Tänkt att torrfodret vi har nu som vi fick av uppfödaren skulle få ta slut innan vi köper nytt foder

[fabienne]
0

#13 Men du har val använt färskfoder förut? Det är ju samma med torrfoder - man måste dosera efter hull där också eftersom hundarna är individer. Doseringsanvisningarna på påsen är riktlinjer.

[Camia7]
0

okej

nlinds
2

Håller med #14 . Min Chihuahua pojk ska ha 60 gram om dagen.. Han såg ut som ett skelett (överdriver lite), ett tag. Så han får 120 gram om dagen och har perfekt hull och mår jätte bra. Det är från individ till individ, man märker snabbt om dom behöver mer mat ;)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Camia7]
0

okej jag är lite orolig att hon ska bli överviktig, jag vet att de kommer att få problem med vikten som vuxen om de blir överviktig som valp och det vill man juh inte.. men ska nog testa :)

Swadika
0

Man märker ganska fort om de går upp i vikt eller tappar vikt, så då är det bara att minska/öka mängden mat. Så får man testa sig fram :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[fabienne]
0

#17 Hur gick det förra gången med färskfodret då? Blev hunden överviktig eller varför tvekar du att använda det igen? :)

[Camia7]
0

det luktar äckligt och är äckligt att hålla på med XD

Torrfoder är lättare att hantera och ta med om man ska bort

Swadika
0

Känner igen det där, alltså jag tycker det är sjukt äckigt, får kväljningar och ja, haha men gör det ändå för min hunds skull. Ta på dig plasthandskar, andas bara med munnen eller be någon om hjälp, om det är den enda anledning :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[fabienne]
0

#20 Oki. :)

[Camia7]
0

Haha XD ska fundera hur jag ska göra:)

[Forest]
0

20 vad gav du för färskfoder för där märker jag stor skillnad på märken och vad det är i dom. Jag gav förut nordic bas och den uktar betydligt mer än voh nr 33. Jag anser inte att den luktar mer än rå kyckling.

[Camia7]
1

Okej voh gav jag då Igår åt hon jätte dåligt för att jag tog bort skålen när hon inte ville äta och idag åt hon heela sin frukost sååå glaad:D tack för alla tips