Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1590 ggr
Näktergalen
0

Kommer inte när jag ropar!

Hej alla! Jag brukar gå ut och gå med min grannes hund Gizmo. Han är en Norsk älghund/border collie.  Jag har ett problem… Har han en pinne i munnen eller någon annan leksak så kommer han inte när jag ropar! Han bara springer runt, slänger upp leksaken i luften och ropar jag på honom så släpper han leksaken. MEN! han lägger sig bredvid mig och bara väntar på att jag ska ta upp leksaken.  När jag väl ska göra det så springer han allt vad han har mot den! Han gör något allvarligt till en lek ist för att komma så att jag kan ta leksaken. Jag blir så irriterad! Och jag vet att man inte ska låta arg när man ropar på hunden för den lyssnar inte på en obalanserad ledare. Jag vill kunna leka med honom utan bråk! Jag vill inte att det ska sluta med att jag blir arg på honom. Leka ska ju vara roligt! Kan ni ge några förslag på hur jag kan göra för att han ska komma till mig så att jag kan ta leksaken?

[Murvel]
1

1) spårlina?

2) Spring inte efter leksaken när han gör så. Ha i stället med en extra leksak som DU har, och som DU leker med, tills hunden kommer in till dig på ett sådant avstånd att du skulle kunna hålla fast den. Belöna då med den leksak du håller i. Springer hunden i väg med en leksak så har du alltid den andra tillgänglig, hunden hinner inte "lekvakta" båda.

nlinds
4

Har du provat att springa ifrån hunden och tjuta (vara rolig) istället ? Endel hundar tänker då "Vad håller hen på med, bäst jag springer och kollar !". Så lurar jag in min ena hund när han gör likadant, för att sedan berömma när han kommer - kasta leksaken 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Näktergalen
0

Jätte bra tips!😃 tack så mycket! Det ska jag testa😉

[Forest]
1

Låter iaf som att han har roligt med dig ser dig som bra lekkompis, så det är bra. Jag skulle helt enkelt ta med mig godis och inte leksak eftersom han antagligen skulle vilja leka med den. Utan spontant när han kommer fram under promenaden ge han en godis på detta sätt belönas han med att komma till dig.

Sen när han leker så här, och du inte vill leka strunta i hans leksak gå vidare jag skulle rent gissa på att han troligen får lite brådis med att komma ikapp, kommer han till dig då belöna med gottis.

Varje gång du säger "Valle" kom och han kommer gottis och bra, tänk på att du gärna låter han vänta lite med få belöningen när du fått in det lite bättre. På det sättet så kommer han inte bara rusande för att sen ta avstånd igen och sen komma för att få mer. Jag brukar alltid göra detta med mina det är alltid bra att låta dom gå sidan eller sätta sig OM man skulle behöva koppla dom snabbt utan att de hinner vända på klacken :)

Näktergalen
0

Tack för tipset!:D jag ska se vilka  metoder som passar honom;)

Vizzla
0

Jag tycker det låter som lite jaktlekar han kör med dig. Han har ju älghund i sig så det är ju inte så konstigt. Men som någon annan sa - ta med fler leksaker och när han inte lyssnar så tar du fram DIN leksak och har jätterolgit med den. Då kommer han troligtvis välja dig och din leksak. :) Lycka till

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf