Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1278 ggr
teezan
2

tvinga hunden hälsa?

träffade på en granne med två småhundar i trapphuset idag. de fick nosa lite på min men de skällde väldigt mycket. den ena av dem verkar vara den osäkra typen.

en sak som jag tyckte blev konstig i detta läget var att grannen plockade upp sina hundar och lät min nosa de i rumpan. tycker inte man ska tvinga en osäker hund att bli nosad på om den inte vill.

hände samma sak när vi möttes på promenaden senare, hon lyfte upp dem mot min hund och jag kände mig väldigt obekväm med det men lät det ske. 

det är svårt att säga ifrån en del hundfolk har man ju märkt och grannen är inget undantag utan denne "vet bäst". i alla fall är det den uppfattningen jag fått efter att vi pratats vid en stund och jag kände mig mest obekväm hela tiden faktiskt.

men det här med lyfta upp hunden så andra kan nosa på den, är inte det nåt gammalt påhitt?

Persifone
0

Har sett det i något Cesar Milan avsnitt, tror dock inte det är en metod jag hade använt mig utav.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[elmaek]
0

Jag skulle aldrig få för mig att tvinga min hund att bli nosad i baken av andra, eller ens hälsa, om hon inte vill. Min hund är väldigt rädd för andra hundar och väldigt mån om sin bak för övrigt, hehe. Så nej, att tvinga henne i sådant läge skulle inte underlätta för oss direkt. Och nej, enligt mig ska man inte tvinga.

teezan
0

#1 kunde gissat att det var därifrån jag sett det. är det för att hunden ska "underkasta" sig eller nåt, enligt honom?

#2 nä precis, denna hund visade tydligt att han varken ville hälsa eller leka då min hund gjorde några lekinviter. min hund gick undan och gömde sig till och med bakom mig en stund när det blev för mycket men ändå envisades min granne att de skulle hälsa mer. jag själv tyckte det räckte där, för alla hundars skull. 

det känns om inte annat som relationen hund och ägare blir lidande om man tvingar fram nåt på det viset. det känns inte rättvist mot hunden som förmodligen är rädd :/

Persifone
0

#3 Ja, jag har för mig att det var så.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Forest]
4

Tyvärr är det inte så ovanligt, vissa påstår att man tvingar sin hund vara undergiven 🤔 Något jag inte tror på ett smack skulle aldrig tvinga någon hund att bli nosad i rumpan fattar inte varför det ska vara bra…

[jenny-]1
0

Tycker det är trevligare om hundarna får "prata" med varandra på egen hand och om de själva vill (därmed inte sagt att vi inte ska gå in och bryta om det går överstyr på något sätt eller att de ska hälsa på hundar jämt när de vill).
Att tvinga sin hund, som din granne gör, att bli nosad i rumpan tycker jag blir ett övergrepp. Dessutom vet hon inte vad hundarna har "sagt till varandra" innan hon la sig i. Kanske finns en anledning till att hennes hundar/din hund inte vill hälsa på varandra som hon inte ser. 🤔 Har man en osäker hund så lär den ju knappast bli mer social och få mer självförtroende om den blir tvingad till det där obehaget.

Svårt bara att säga till sådana människor. Man vill ju undvika konflikter med grannarna.. Jag brukar "skynda" förbi människor som har en helt motsatt bild av hundumgänge än vad jag har, typ "hejhej, hinner inte prata, har en tid att passa!" för att slippa vara den "tråkiga" besserwissern med konstiga ideér. Sen måste man ju förklara sig och "sin tro" ibland..

felzena
5

Jag skulle inte "tvinga" min hund att hälsa. Hade jag haft en hund som varit osäker hade jag låtit den ta det i sin egen takt utan att jag ska påskynda mötet, tror det finns risk för att osäkerheten skulle bli värre.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

tjoopa
0

Jag har en hund som är osäker vid möte, bara tanken att jag skulle plocka upp och tvinga honom att genomlida ett sånt "övergrepp" som att andra hundar ska få sniffa honom i rumpan är ju hemskt! 😮 Han skulle då helt klart INTE uppskatta/klara av möten bättre… 🤢 Kan inte fatta att sådana hemska "myter" får leva kvar, stackars hundar som måste leva med "oss" människor 😟

Frida B
3

Nej jag skulle aldrig göra så med någon hund. Jag vet själv hur jobbigt det är att bli tvingad till att hälsa på någon.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fenix_Chicci
0

Skulle aldrig göra så, usch. 

Tror snarare att en osäker hund kan utveckla aggressivitet av det eftersom den blir påtvingad någon den absolut inte vill.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Vattnadal
1

Jag har alltid mina hundar bakom kassadisken på jobbet, och en grind så att de stannar kvar där. Vidar gillar inte andra hundar, oavsett storlek är han rädd för dem. Han är husky/grönländare/schäfer, stor och låter illa när han ser hundar, om jag inte är med och tränar/avleder.

En gång var en kund inne med sin vavva. Hon hade hunden i famnen, och lyfte fram den på utsträckta armar över grinden in till mina hundar inann jag hann märka det. Hennes hund sprattlade i panik, Vidar vrålade och jag ropade honom till mig. Hon lärde sig nog att INTE göra om det av hundarnas reaktioner.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mischa
3

Tycker det kan liknas vid ett övergrepp.

Hunden lär ju knappast känna sig tryggare vid umgänge med andra ifall den tvingas till att bli "avsniffad".😕

≧◔◡◔≦

fridaaocrazy
0

Det är från ett Caesar Millan program. Han gör det med speciella hundar som är aggresiva för att de ska bli osäkra eller nåt sånt… Fast jag tycker inte direkt att hundar ska få hälsa i koppel.. Det händer så mycket då och det är nästan alltid nån ägare som spänner kopplet eller låter osäker, och då kan hundarna t ex ryka ihop :/ Det .r min åsikt, men sen tycker jag att den tanten ska fråga om de fr hälsa innan hon trycker upp sin hund mot din hund :O

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

teezan
0

vi verkar vara överens om att hennes tillvägagångssätt var fel. som några säger tror jag också att det bara gör saken värre eftersom hunden inte kommer undan, då lär den ju få ännu mer panik. jag brukar aldrig låta min hund hälsa i koppel på okända hundar men i trapphuset blev det liksom en krock där vi inte kom undan :/ får försöka undvika denna granne i den mån jag kan, dessvärre blir det svårare då hon just flyttat till samma lägenhetshus/trappuppgång som mig. ja… hon verkar leva i det förgångna där man mest fyar hunden. det "roliga" är att hennes hundar inte lyssnar på henne vilket är ytterligare ett bevis på att såna metoder inte är lyckade.

fridaaocrazy
0

Haha, du för lära in hennes rutiner i dagliga promenader, då du inte ska sätta foten utanför dörren ^^ xD

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

teezan
0

#15 ja, eller hur? ;) vi lyckades bra med det det senaste året, då hon bodde i grannporten. där bor också en kompis till henne, också med två hundar, som tjatat på mig och sambon att våra hundar ska hälsa men det har inte hänt än eftersom vi har sagt nej varje gång.

jag brukar alltid byta sida av vägen vid hundmöten, vet inte varför jag inte gjorde det när vi träffades på promenaden. antar att det var för att vi redan träffats den dagen och jag ville liksom inte undvika henne… även om jag ville det, men inte så övertydligt kanske, hehe.