Vilket kön föredrar ni,varför ?
Hej, jag undrar vilket kön på hunden ni föredrar. Alltså tik eller hane och varför föredrar ni just det ena ? 🙂
Hanar. Bara för att jag är en kille och trivs bättre med andra killar.
Jag upplever att hanhundar är lite lugnare och mer trevligare än tikar. Ibland kan det kännas att tikar är lite surare när dom löper, precis som kvinnor haha :D
Jag är tikmänniska och har mest haft tikar. Det har bara blivit så och jag trivts bäst med honkön av de flesta arter (även katt och häst), men även för att jag är intresserad av avel.
Kan dock tänka mig i framtiden att även ha hanhund, men om det blir så får vi se🙂
Utseendemässigt föredrar jag hanar i de flesta raser, men träningsmässigt föredrar jag tikar. De brukar vara lite mer samlade även om hanarna har mer livsglädje och "Yes ma'am" attityd. :)
Jag gillar verkligen båda på sina egna vis, men jag föredrar ändå tikarna. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Hanar utan tvekan, gillar sättet mer och tycker de är snyggare =)
Jag gillar båda men tikar känns bäst på nå vis, men tänkte att min nästa hund får bli en hane:)
Tikar helt klart. Tikar känns trevligare och mysigare. Hanar är så upptagna med att nosa, pissa eller bråka haha nej då jag generaliserar inte alls ;)
Konstigt nog så föredrar jag hanar när de kommer till katter men de är nog bara för att honorna löper så ofta.
Tikar alla gånger om, har en hane och en tik nu, hanen är väldigt tråkig ute och de ska luktas, slickas å pissas överallt. Aldrig mer hanhund här hemma! :p
Hanar. Gillar att de behåller leklust och inte har störande hormoncykler. (Har pli på hundarna så de påverkas öht inte av löptikar).
Tikar är egentligen ibland som att ha 3 hundar i 1. En galet-pigg-före-löp-tik, en fjollig under-löp-tik och en lugnare-i-två-månader-efter-löp-tik.
Mina nuvarande tikar är riktigt hormonmonster. Inte för at dom blir skendräktiga, men allting blir så mycket mer månaden före löp. Mer spralliga, mer busiga, mer jaktsug, mer intensiva i lek mm. Efter löpet är dom mer normal-lugna (nåja) några månader och sen kommer en period när dom är mittemellan innan det börjar om igen🙂
Hm, så här i efterhand, så är nog hannarna smidigare, de är i samma status hela tiden, medan tiken varierar i humöret hur det är i förhållande till löp cykeln.. Mycket mer berg och dalbana, en hanne vet man hur han fungerar hela tiden…
Hanar för att dom är snyggare, större och har oftast bättre päls. Tikar för att dom är mindre flams och trams och har mer attityd. Nackdel med tikar är ju att dom löper också och det finns risk för pyo samt juvertumörer vilket inte är så kul.
Mina tikar har inga som helst hormonella problem. Det är alltid lika mysiga, glada, trevliga och roliga och Norma löper dessutom vara var 15 månad i typ 1 vecka :)
Jag föredrar absolut hanar. Dom är ju större, lite biffigare och jag tycker dom är snyggare. Sen skulle jag aldrig vilja ha en tik för jag tycker det är äckligt att dom löper.
★
Hanar.
Mycket roligare individer i min uppfattning
-
Tikar när det gäller hundar tycker dom är mer lyhörda, har inte några sura hundar alls vid löptider dok får dom lite dövöra ;) Jag tycker de är enklare och mindre krävande, hanhundar får spinn lättare o ser hur vissa blåser upp sig vid hundmöten. Andra djur har vart olika med men just hundar är det tikar jag föredrar.

Tikar utan tvekan! :-)
Jag är nog mer en ''tik människa'', tycker att det brukar vara mer fart i dem, otroligt lyhörda och har oftast alltid någonting att göra + att de alltid ser och är så glada!
Nackdelen med tikar vet jag faktiskt inte, brukar kunna vara lite kaxigare ibland.
Jag tycker att hanar oftast brukar vara ganska så tråkiga, ingen fart eller så är de överdrivet jobbiga.
Löptiden är inte alls ''äcklig'' tycker jag, har fått blod på armen flera gånger när jag lyft henne upp och ner från bilen. Det är en naturlig del av livet för oss tjejer och jag är bara väldigt glad över att hon har det och är normal 😃

#19 kunde inte skriva det bättre, håller verkligen med :-)
Jag har tyvärr bara lärt känna hanhundar. Har varit dogwalker åt fyra hundar och samtliga var hanhundar.. och mina tre kompisar med hund hade hanhund. Är det inte märkligt?
Så när jag tänker på en hund så tänker jag "hanhund" som det naturliga. Men hade lika gärna kunnat ha en tik, lite beroende på ras och vad jag vill göra.
Vad roligt att det finns så blandade åsikter 🙂
Jag har bara haft en hane än så länge, och trivs väldigt bra med det! Stör mig inte alls på att det ska luktas och kissas överallt eftersom när vi är ute och går så gör vi det på mina villkor, inte på hans.
#10 Tycker ditt resonemang är intressant och undrar hur du menar. Dina hannar påverkas inte av löptikar eftersom du har pli på dem? Jag antar att du menar exempelvis på träningsbanan? För att påstå att du kan träna bort att de mår psykiskt dåligt, slutar äta, kräks osv genom träning, då är jag sjukt imponerad! Nu kanske dina hannar aldrig har haft de problemen, men fick känslan av att du tyckte att de som har hundar med dessa problem helt enkelt inte visste hur man skulle uppfostra dem.
Min erfarenhet är att hanhundar av arbetande ras och som verkligen får arbeta och använda hjärnan till det dom är skapta för är mindre benägna att bli påverkade av löptikar än hanhundar av som är avlade som sällskapsraser - alternativt hanhundar som är av arbetande ras, men som hålls enbart som sällskapshund utan större hjärngympa.
BC, working kelpie osv som får jobba brukar inte ens se åt en löptik när dom jobbar. Jag vet dom som kan valla med höglöpande tikar och hanhundar samtidigt utan minsta problem - löptikar existerar inte när dom arbetar🙂
Värre med dom hanar jag känner som är eller hålls som enbart sällskapshundar - många är helt odrägliga när det är löptikar i området.
Hanar, upplever att de är enklare att ha att göra med (har dock endast haft en tik och resten hanar av olika raser). Men som många säger så är de oftast jämnare i humöret exempelvis. Beror självklart också på vad det är för ras. Sen är ju hanar oftast ståtligare också. ;)
www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyr
Hanar helt klart! Mycket trevligare och jämnare i humöret och inte lika sura och griniga haha (egen erfarenhet dock) men vet såklart jättefina tikar också men jag har alltid haft hanar, förrutom katt då hade jag även honor men det var även där som hanarna var mycket trevligare, mer sociala och mysiga :).
Roligt med svar 🙂
Jag har haft en hane tidigare och en tik. Nu har jag en tik igen och jag tycker att dom är lite mjukare i sättet och gulliga.
Jag har inget emot hanar heller. Men han smet, så fort det var en tik som löpte, så stack han. Fick hämta honom två gånger i fyllecellen hos polisen. Grannar kom hem med honom i bil. Men däremellan var han världens goaste och roligaste hund. Han blev gammal, men hade inget emot att smita om han, hann.
Jag tror att det kvittar egentligen, vad det är för kön, för min del. Dom är goa och charmiga på sitt sätt.
Min dotter har en Jack Russel hane och han är bara för charmig. Stor hund i en liten kropp.
Tikar, alla gånger oftast. Sen att jag har en hane är för att jag oftast lättare fastnar för hanar men tränar bättre med tikar, känns som vi förstår varandra mer och ja, är en tikmänniska utan nån tik. Men i framtiden kommer det nästintill bara komma tikar in genom min dörr :)
Hanar! Dras oftast till handjur, katter, hundar och hästar. Hanar är så flummiga och flamsiga medans tikar/honor är mer seriösa och "vassare"
Kan säga så här skulle jag välja att tävla i något då kanske jag hade valt hane eftersom jag har fått lite förmig att de är mer "nu kör vi" och "nu kör vi igen" och igen. De är allså mer på och tackar inte nej till köra ett lopp till i tex agillity😉
25 👍Oja där har jag med märkt skillnad även om du har en ras som är mer för sällskap men man verkligen arbetar med faktist har lättare att strunta i löptikar. Dom tar sitt arbete på stort allvar många gånger även dom.
Jag sticker väl ut hakan och säger, hane eller tik är skitsamma - jag ser till vilken individ som har det jag söker samt som jag "klickar" med. Att det sedan blivit tre hanar på raken? Tja… Slumpen? Sen sticker jag inte under stol med att ju mer jag hör träningsvänner berätta om deras tikars löp och skendräktigheter så känns det gött att ha en grabb ;)
Återigen. Roligt att läsa era svar 😃
Jag har tik just nu, men föredrar nog vilket som, går på personligheten inte könet ^^,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
har bara haft hanar. Men skulle gärna testa på att ha tik om det inte vore för löpet. Och att kastrera gör jag bara i absoluta nödfall ..
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Min/familjens första hund är en tik. Jag och min sambo har en hane nu. Och jag kan ju säga att jag föredrar tikar.
Vår hane ska lukta och kissa överallt när vi är ute och går, vilket är lite dryg enligt min mening. ;p Tiken kan bli lite trött när det är löptider, men hon är jätteduktig på att ta rätt efter sig och hon blöder inte alls mycket.
Jag och sambon ska skaffa en tik i vår, längtar!!! :)