Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 855 ggr
Ellenfyrkant
1

Hur vänja av skällande?

Har aldrig haft bekymret med tidigare hundar. Och hoppades det skulle räcka med "Nej!" och att ta kommandot. Men icke… Min 8-månaders valp drar igång när hon hört något speciellt (gissar jag). Det är inte ofta men hon kan dra igång och "nö-skälla", även om inte andra hunden hakar på. Detta kan hända i lägenheten. Säger jag "nej! Lägg dig". Så lyssnar hon i ungefär 30-60 sek, sedan börjar hon om. Sen på promenader… Hon börjar med "buff…buff" sedan kan något skall komma, men mest går hon och "buffar". Detta sker vid så gott som alla hundmöten, eller om hon har svårt att se vad det är vi möter. Vad jag förstår är att hon är osäker och tar överhanden i dessa situationer. Om jag vore en tydligare, tryggare ledare för henne borde hon inte göra såhär? Men hur tusan ska jag bära mig åt? Kan tillägga att inga trauman borde ligga till grund här.

Mvh Ellenfyrkant

minbebis
0

Lägger en tass här, min lillskit "buffar" också ibland :)

[Camia7]
2

Min 11veckors skällde öronen av oss första veckan men nu skäller hon bara ibland:). Jag gick från rummet eller ignorera henne eller vände ryggen till när hon skällde. Hon skällde på alla hon såg ute också och jag frågade uppfödaren vad jag skulle göra och då sa hon att jag skulle vända mig och gå åt ett annat håll, hunden får inte se det den skäller på när den skäller och vänd tillbaka när den är tyst och gör så tills den fattar:) det funka för min valp iaf:) Lycka till