Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 984 ggr
AmandaPanda00
0

Välja ras!

Min vän vill så gärna ha en hund men…. Hon vet inte vad hon vill ha för ras men hon har iallafall bestämt att hon vill ha en stor hund och ganska lång hårig. Så frågan är vilken ras ska hon ha tycker ni? (som passar bäst för hennes tanke hur den ska se ut) 

Tacksam för svar:) 

Hejdå<3

Praefatio
0

Vad ska hon ha hunden till? Hur ska hon aktivera den?

AmandaPanda00
0

Hon ska ha en hund för att springa, leka och typ vara aktiv med den hela tiden typ :)

LuLeLo
0

Precis som #1 skriver, hur ska hon leva sin vardag med vovven? Det är mycket viktigare att veta vilka inre egenskaper som man vill ha hos sin hund än de yttre :)

Tass Josephine

AmandaPanda00
0

#3 läs vad jag skrev så förstår du vad hon ska göra med den. Men jag vet inte vad hon vill ha för egenskaper hos hunden direkt. :)

[lenniiis]
0

Om hon ska vara jätteaktiv med hunden skulle väl golden retriever funka bra? De tycker ju om att motionera och springa, söka och så :) De är ju inte fluffiga men långhåriga är dom ju allt.

Lathundarna
3

1) Pälsvård?
2) Mentala egenskaper?
3) Typ av aktivering av hunden?
4) Storlek?
5) Och så vidare…

Finns en hel del att önska angående information om du/ni vill ha rastips.

Mr_Si
0

Mitt förslag för att du ska kunna ge din vän så bra råd som möjligt: be din vän svara på följande frågor och återkom sedan.

1. Utseende (storlek, pälstyp mm.)

2. Motionsbehov (hur mycket tid om dagen vill du prommenera, vill du ha en spring/cykelkompis, en hund som gillar att bada?)

3. Aktiviteter du vill göra med hunden (bruks, trix, lydnad, jakt agility o s v)

4. Hur mycket pälsvård är okej?

5. Viktiga egenskaper (t ex inte skälla för mycket)

6. Hur mycket jakt och vaktinstinkter är okej för dej? Känns de nyttiga på något sätt?

7. Har du haft hund tidigare? Hur bor du som?

Vill göra tydligt att detta är för att du/ni ska kunna få så bra råd som möjligt och inte p g a någon allmän dryghet :)

Mr_Si
0

ytterligare fråga, är din kompis lika gammal som du? Hur ser hennes föräldrar på saken isf? Har de någon erfarenhet av hundar?

imsuchadiva
0

Långhårig schäfer eller finsklapp hund. De skulle jag ha valt om jag bara gick på utsidan och ville ha en aktiv hund ;)

AmandaPanda00
0

Okej tack alla svararen kan tyvärr inte svara på alla frågorna (har inte tid) :( :)