Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3507 ggr
[Camia7]
0

Collie?

Hej jag skulle vilja veta hur collie är och vad dom kräver i vardagen:)

Jag skulle vilja veta allt om dom :)

Är det en ras som kräver mycket jobb?

[Camia7]
0

Ingen som har en collie? :)

Aristarcos
2

Troligtvis tar det ett tag att få svar av någon du får ha lite tålamod :)

Har haft en LH collie , menar du  LH collie,KH Collie, Border collie eller Bearded Collie ??

[Camia7]
0

vanlig collie:) är det någon skillnad på LH och KH förutom pälsen?

Sugar Mist
0

Ja. LH är mer eller mindre nervvrak och det är mycket svårare att få en stabil LH än KH. KH är mer bruks och har lite stabilare mentalitet.

-

[Camia7]
0

ja jag har hört det men har också hört att det jobbas på det. Det måste juh finnas en kennel som har bra "betyg", att det går att få reda på mentaliteten?

[Forest]
0

5 oja jag träffar dagligen flera härliga LH collie jag kan höra vart den ena är ifrån han är helt underbar trevlig, brukar följa med oss på promenader btw :) Vad som krävs är någ olika han är sällskapshund som får spåra lite och vardagslydnad sen är han nöjd han kräver allså inte så mycket men får långa promenader varje dag flera gånger per dag ;)

[Camia7]
0

Okej ja gärna:) , ja jag har hört om många härliga LH collie

jag ska inte ha någon till hund på några år men skulle vara bra att veta när dagen kommer:)

Aristarcos
0

Absolut finns det mer stabilare hundar hos vissa kennlar, viktigt är att hitta en kennel som avlar på sunda och friska hundar. Det verkar som en del inte vill inse att inte alla har stora rädslor. Collien är i botten en trevlig hund men man bör välja kennel med omsorg. Prata och diskutera med kenneln så att man känner att den har rätt inställning.

Här har du intressant statistik om hur det har gått för olika kennlars hundar.

http://www.svenskacollieklubben.se/Alla%20kullar%202013-03-31%20LH.pdf

http://www.svenskacollieklubben.se/statistik_historik.htm

En bra sida att få  info om collien är

http://www.svenskacollieklubben.se/

Men bara för att båda föräldrarna genomgått MH så innebär det inte att de är bra, det beror ju på vad testet gett. Men hälften är nog vunnet när man har fullgjort testet. Lycka till med att leta information ! För den finns !

Portie
0

Jag är inne på att skaffa en korthårig collie inom en framtid och läser därför på en del om rasen. Har läst att det är väldigt aktiva hundar (är ju trots allt vallhundar) och som passar bra till bruks. Tycker det verkar vara riktigt härliga hundar, om man hittar "rätt" vill säga. Alltid viktig att vara noggrann med val av kennel/uppfödare och hund. Skulle vara intressant att få ta del av andras erfarenheter om rasen.

[Camia7]
0

#8 vad betyder JA och Nej på den listan?

Aristarcos
0

ja betyder att kenneln uppfyller krav, nej inte. Tyvärr lite väl många som inte uppfyller collieklubbens krav🤔

[Camia7]
0

oj ja det var ganska många:/ tråkigt.. men man kanske ska kolla på de som alltid får ja genom åren eller oftast iaf

Aristarcos
0

På korthåren är statistiken betydligt bättre, men det kanske är för att man inte köper den för den vackra pälsen, utan hur den fungerar.. bra att det finns , men synd att det har blivit så

[jahoda]
0

Rasklubben har ett infört mentalindex och jobbar för att förbättra mentaliteten, finns att läsa mer om arbetet på deras hemsida :) Förhoppningsvis kan de vända trenden och få fler stabila hundar som duger för arbete!

Aristarcos
0

Har haft LH Collie, och det är fortfarande min favorit hund trots vår welsh….Alla raser har för och nackdelar, men jag tycker om att min hund var….helt ointresserad av vilt, lättlärd, med på allt och bara jätte mysig och klok…❤️Älskar fortfarande Collien…

[Camia7]
0

hur kan dom bli då? nervösa och rädda av sig?

De som inte går "igenom" är väl inte aggressiva?

russin
1

Collie är enligt min erfarenhet väldigt trevliga hundar, MEN man måste vara oerhört noga med den mentala statusen om man ska köpa en. Finns mycket rädslor i rasen (skotträdsla, annan ljudkänslighet, rädsla för hala golv osv).

Aristarcos
0

Rädslor innebär att hunden blir otrygg och rädd, kan skaka som ett asplöv och dreglande. Min hund blev aldrig aggressiv bara väldigt nervig..blev tom rädd för container luckor som slängdes igen förutom allt som hade med fyrverkerier och åska…

[Camia7]
0

okej så det är de enda som dom har problem med?

Tråkigt

Cahira
0

Collien avlades att vara känslig. Då de var i skottlands högländer var det ofta tyst och hunden skulle reagera på minsta lilla förändring bland fåren. Dock har detta tyvärr fått ett rejält bakslag i dagens högljudda samhälle samt populäriteten rasen fick med Lassie.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Aristarcos
0

Men han var bara på det sättet när han blev rädd, övrig tid så var han trygg och alldeles underbar…. men med rätt stam torde det vara lättare att undvika det, för alla collies blir som sagt absolut inte skotträdda…tror min blev skotträdd i samband med att de sprängde för grannhuset där jag bodde i lägenhet tills han var dryga 2 år så var han aldrig känslig, det man kan göra är ju att öva på det försiktigt, det kan man träna på de flesta brukshundsklubbar. Att gå närmare och närmare  klubben när de skott tränar.

[Camia7]
0

Hur mycket aktivering behöver dom? är det mer än vad en sheltie behöver? en vuxen sheltie ska ha en långpromenad utöver dom kortare under dagen

Tänkte om det räcker med en timmes promenad om dagen förutom de kortare mellan 10-20 min rastningarna?

Någon som vet? :)

Cahira
0

Långhåren behöver inte överdrivet mycket medans korthåren behöver en meningsfull sysselsättning. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Camia7]
0

okej :)

Princesseen
0

Får man använda den långhåriga i bruks? Det borde man väll få, men tänkte fråga iallafall :)

Aristarcos
0

#25 varför skulle du inte få det ?

Absolut det får du, men hannen jag hade tyckte alla hundar var mycket roligare…men han blev med tiden så lydig så jag kunde ha honom lös när jag red ut, tog fjärrkommandon, gå fot vid hästen, höger , vänster, kom… mötte jag olämpligt möte såsom häst/ hund hoppade jag ner och kopplade honom bara för säkerhetsskull😉

Princesseen
0

#26 jag antog det men ville dubbelkolla. :P

Aristarcos
0

Collieklubben är ansluten till brukshundsklubben om du kollar på deras hemsida.

Om du går in på hemsidan har de brukshundsloggan där

http://www.svenskacollieklubben.se/

Aristarcos
0

Tyckte Canis information om Collien var rätt bra :)

http://www.canis.se/oppdretter/rasepres.php?raseid=12&rv=1

[Camia7]
0

D er mentalitet testerna dom gör, gör uppfödare det på valparna innan dom flyttar? Vill ju inte chansa lixom

[Camia7]
0

Putt:)

Lilllens
2

#30 Nej man gör inte MH på valpar eftersom de inte har hunnit mogna till sig. Men man kan kolla in föräldrarnas, mor/farföräldrarnas och eventuella tidigare kullars MH. Samt syskon till föräldrarna osv.

[Camia7]
0

Okej tack för svar:)