Ras som liknar sheltien ?
Hej, började tänka på en sak häromdagen.
Finns det någon ras (Förutom pudel) som liknar sheltien, allting behöver ju inte stämma exakt men som ja. 😃
Menade då i mentaliteten, hur den beter sig. Inte i utseende.
Hm, det beror nog lite på vilka egenskaper du tänker på :) Kan du nämna vad en sheltie "är" för dig?
Rent spontant säger jag dock papillon och volpino italiano. Men volpinon är mer självständig (inte lika mån om att arbeta med föraren) än sheltien, och papillonen är lite modigare ^^
#2 Tänker inte på några speciella egenskaper. Tyckte bara det skulle vara roligt att höra om ni tycker någon ras liknar 🙂
Schapendoes? Corgi? Ingen aning om hur lika de är egentligen, men kan ju vara något att titta på i alla fall.
papillonen är inte jättelik, papillon har ofta attityd och är drama queens medans shelties ofta är lite veka (inte alla!) men lätt till skall har dem nog gemensamt :)
Vi har en corgi (cardigan) och en sheltie, och dom har många likheter men också tvärtom. :)
Dom är lika kampintresserade iaf ;)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Vad roligt att höra vilken ras ni tycker liknar 😃
¤5 jag tänkte på att båda raserna var pigga, alerta hundar som gillar att träna (oftast) och kan bli bra både på lydnad och agilityn.Även om sheltien väl är lite "bättre" till dess grenar generellt. Sen håller jag med om att papillon är mer modiga och framåt än shelties, men det skrev jag ju också i inlägget :)
Kanske pumi, puli, mudi? Aldrig träffat någon av dessa raser, tänker mer på gemensam rasgrupp, lätt till skall och också pigga och alerta träningsvilliga hundar.