Frågor om hundutställningar
Hej!
Jag har aldrig varit på en hundutställning, men har sett att den 14-15 september så ska det finnas en på Sofiero i Helsingborg. Jag är väldigt sugen på att gå, tänker inte ställa ut någon hund eller ha med mig någon. Kan man gå dit utan hund, brukar det vara entré avgift och kan man bara "dyka upp" utan att anmäla sig som besökare?
Hittar inte så mycket information om utställningen, vart kan man göra det? Någon som vet vilka tider det håller på för jag hittar inte det.
MVH Sara
MVH Sara
Du kan bara åka dit ja, men räkna med lite i inträde. är du medlem i svenska kennelklubben får du rabatt om du visar upp medlemskort. Utan medlemskort brukar det kosta runt 60-70 kr eller så (lite beroende på vart det är i landet - Stockholmsområdet är alltid dyrare, likaså om det är inomhus).
Tycker det är olika vad det kostar som sagt vissa ställen är det ingen inträdes avgift vissa har vart ungefär 50kr per person. Tycker gott du kan åka och titta brukar vara rätt så trevligt o se hundar av olika raser :) Ofta kan man hitta lite bra saker att köpa med, jag brukar ofta hitta bra borste eller koppel till bra priser :)
Tack för era svar =)
Vet ni vart man kan kolla upp öppettiderna och så? För jag hittar bara sidor där man anmäler sina hundar till utställningen och inte fakta för besökare.
MVH Sara
Du får absolut besöka utan hund och du behöver inte anmäla någonstans innan utan det är bara att dyka upp =)
Om du är medlem i SKK så kostar det 80:- i inträde annars 100:- Om du tar bilen dit så kostar det 40:- i parkeringsavgift.
Bedömningarna i ringarna börjar i regel kl. 9 men om du vill hinna kolla på så många raser som möjligt så rekommenderar jag att du är där så tidigt som möjligt då många åker hem när de är klara i ringen. På lördagen har de även agility i ena ringen och den börjar 8.30 och på söndagen är det förutom utställningen då även lydnadstävling och den börjar samma tid som de övriga bedömningarna alltså kl. 9.
Om det är någon specifik ras du vill kolla på så kan du via PM:n se ungefär när den rasen ska bedömas, en domare dömer ca. 20-25 hundar i timmen och sen kan man få räkna med lite bortfall av hundar också men det är ett bra riktmärke när man ska räkna ut när den och den rasen ska börja bedömas.
Pm'n hittar du här, klicka på antingen lördagen eller söndagen så får du fram hur många anmälda det är av varje ras, vilken ring de går i och när bedömningen i ringen börjar🙂
tack så mycket för era svar!
MVH Sara