Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2235 ggr
Oboyen
0

Aktivitet för valp!

Vill gärna ha lite tips på roliga/nyttiga aktiviteter/övningar som ni gör med era valpar hemma eller utomhus!

Tack på förhand

[Murvel]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
  • Passivitetsträning ;)

• Att backa, lite tjoandes, och så ska hunden följa efter

• Att valpen ska tycka att jag/godis/leksak är rolig även när det kommer andra hundar (ehum ja man kan ju önska 😛)

• Föjsamhetsövningar/kontaktövningar

• Koppelträning (vilket för tillfället går "sådär..")

Ej min hund dock, passar en.

OurOzzy
0

Hur gammal är valpen?

Vi har en valp på 15 veckor och vi bor i lägenhet så det blir ytterst korta promenader och sedan bus och lek i gräset i samband med rastning, åker även iväg med honom då många släktingar bor på landet där han kan busa av sig. Försöker att träna så mycket passivitet inomhus som möjligt så han inte blir svårhanterlig att ha inne när han blir äldre, detta resulterar i att han kan koppla av och lägger sig och sover när jag jobbar hemifrån, något som jag är helt beroende av. (får inte mycket gjort om han bara ska busa ;)

Vi tränar också uppfostran/enkla men nyttiga övningar både utomhus och inomhus som också är stimulerande.

Skulle han ha för mycket bus och energi kvar inomhus så har han ett par olika aktiveringsleksaker som alltid är lika roliga att jobba med. Det finns ju massor att göra med sin valp men man ska inte glömma bort att träna på att inte göra någonting heller.

Lycka till!

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

Oboyen
0

Vår valp är 13 veckor och vardagen med balans mellan bus/lek och passivitet funkar fint. Att lyckas göra mig mer intressant än goda nedfallna äpplen, andra hundar mm mm är dock inte alltid lika lätt ☺ Intressant att höra hur andra valpägare gör för att behålla sin "attraktionskraft" med roliga övningar etc

Em_
2

Jag lockade inte på valpen när han hittade något som var roligare än jag. Har den fått tag i något farligt eller äckligt måste man så klart gå fram och ta det, helst byta mot en godis så att valpen inte lär sig att alla roliga, goda saker försvinner när matte/husse kommer. Om det är nog som inte är farligt kan man gå i väg en och gömma sig eller låtsas hitta godis eller en leksak på marken. Efter ett par gånger när valpen har fattat att matte/husse hittar bra saker kanske man inte alls vill dela med sig utan springer i väg med favorit leksaken svängande i handen ;) En person som går i väg och hittar på roliga saker utan en själv är mycket mer spännande än någon som står och tjatar och tigger uppmärksamhet.