Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 993 ggr
Cahira
0

Rasval, behöver er hjälp

Jag har kört fast för sjuttioelfte gången. Tanken är att vi nästa år ska förhoppningsvis bli med valp. Jag har drömt om att tävla i freestyle sedan 2002. Och jag vill sikta högt, jag vill komma till crufts när jag och hunden blivit varm i kläderna i sporten och fått in foten i världen. Jag vill alltså ha en hund som har:

• Will to please
  • Arbetsvilja och inte tröttna fort på arbetet
  • smidighet
  • är relativt snabb
  • klarar av höga ljud från musik och publik

Det är ur arbetssynpunkt. Ur hemmasynpunkt behövs en hund som:

• Inte jagar och stressar korna. 
  • Kan has lös i princip jämt utan att sticka iväg
  • Funkar bra med hästar och inte stressar dom med jakt/vall.
  • Håller sig nära, jag vill inte behöva bli nervös av att hunden är lös medans jag koncentrerar mig på annat. 
  • Låg/medel pälsvård. Nedrakning eller ryckning av päls är okej men min rygg klarar inte timtal av borstning a la fullpälsad beardis. En päls som inte tovar ihop av hög luftfuktighet känns som ett stort plus.
  • Klarar av extrem kyla och värme. Vi växlar mellan +/- 30.
  • Helst inte mycket större än 50 cm även om storleken är minst viktig.
  • I princip ingen jaktlust. Finns otroligt mycket vilt här så retningarna är många. Inte helt ovanligt att se ett rådjur/hjort när man letar korna i skogsområdet. 

Vi bor alltså i Minnesota. Finns mycket kardborrar och annat som trasslar fast sig i lång päls, mycket gegga på våren och mycket snö på vintern. Vi är två personer och hundarna är lösa på gården större delen av dagen så motion får de gott om. Jag har jobbat med många osäkra hundar så en mjuk hund är att föredra. Vill inte ha en tjockskallad hund som man måste banka in vett på utan lyhörd och följsam är min melodi. 

En ras som är lätt att få tag på i USA är alltså ett måste. Jag klurar på boykin spaniel, standard schnauzer, Bearded Collie, korthårig collie eller ny tysk spets av någon storlek. (Min mittel var perfekt på nästan alla vis men hans icke rastypiska höga jaktlust gjorde att jag fick lämna honom med min familj i Sverige.) Har även snusat lite på portugisisk vattenhund men har helt och hållet kört fast på vilken riktning jag ska gå med detta. Låg vallningsinstinkt är okej men vill inte satsa på en hardcorevallare då det är så lätt att triggas att vilja valla hästarna eller korna. 

Mikes enda önskan är en hund som inte fäller kopiösa mängder. Ju lättare man kan kontrollera fällningen desto större plus i kanten. 

Jag vill inte ha en sheltie. Dålig erfarenhet av deras nervositet. 

Tankar och idéer någon?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
0

Ingen ras jag vet något om, men Canaan dog ska ju klara klimatet i allafall.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

molam
0

Om du inte ska satsa på utställning låter ju faktiskt en rakad Beardis utmärkt då dom inte har så mycket vall kvar (det är bortavlat) Dom är arbetsvilliga och underbara när det gäller att lära sig ^^ bra familje hundar med underbar personlighet inte så många är skotträdda

MEn Unghund har jag också fundera tpå att satsa på Freestyle och redan som 4 månade började han lära sig det första med Freestylen nu ör han 2 och kan hur mycket som helst ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Cahira
0

#1 Canaan dog är tyvärr lite för mycket urhund för att kunna komma nånvart med. :(

#2 Jag tänkte köra freestyle med vår omplacering, border collie/corgi. Och visst KLARAR han att utföra det och lär sig snabbt, men han skiter knäck av att vara bland främlingar och klarar inte höga ljud speciellt bra så han blir nog aldrig en tävlingshund tyvärr. 

Tysk spets går visst bort, om jag inte vill ha en pomeranian vilket känns lite i minsta laget. Fanns enbart en kennel med fungerande hemsida och hon hade bara kleins och de bodde superlångt bort. 

Import är tyvärr för dyrt.

Cahira
0

Hittade American Water Spaniel som verkar passa finfint. Men medans jag gör research på den nu kommande dagar så tar jag gärna emot fler förslag. :)

Anna-Helga
0

Pinscher eller Dvärgpinscher borde passa!

Cahira
0

Dvärgpinschrarna här verkar ha rätt ojämn mentalitet. Är inte ovanligt att man hör dps som hugger folk och är osäkra tyvärr. :( 

Pinscher kan säkert funka men vet inte om de klarar av att hålla fokusen att jobba i högre nivåer. De liksom schnauzern är rätt mycket alfons åberg hundar. "Jag ska bara". 

Är svag för schnauzrar och pinschrar så har kikat på dom men tvekar om de räcker "ända fram" som tävlingshundar på högre nivåer. :/

Cahira
0

Är jättejobbigt att AKC (american kennel club) inte tar så mycket ansvar. De har i princip inga regler för att folk ska få regga sina hundar mer än regnummer på föräldrarna så man får lusläsa för att hitta BRA uppfödare som tänker på hälsa och mentalitet.