Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 3321 ggr
spbk kennelklubb
3

Demodex canis är inte genetiskt ärftligt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Demodex canis är inte genetiskt ärftligt.

Sverige har i 13 år feltolkat teori och satt den som fakta på SLU.

Detta har gjort att flertalet hundar tagits bort fråb avel och Länsstyrelsen har även använt detta som föreläggande.

Även privatpersoner samt djurinspektörer har samarbetat i länsstyrelsen och försökt sätta både djurförbud och avelsstopp.

Detta har nu tagits till Domstol och Länsstyrelsen förlorade.

UKC Helsingborg

[Cras]
2

intressant, vart hittar man rapporten om hur de kommit fram till att det inte är ärftligt?

russin
9

och så försöker folk hitta en anledning till att kunna avla på hundar med genetiskt nedärvbara defekter/sjukdomar….🤐

Demodex är ärftligt - eller rättare sagt defekten i i immunförsvaret (en T-cells defekt) som gör att demodex lättare får "övertag". Annars vore det väldigt märkligt att demodex är så pass överrepresenterat inom vissa raser.

Demodex och då framförallt generell demodex är ett helsicke för både hund och ägare och hundar med demodex - oavsett hur lite utbrett det är - har inget i avel att göra.

[Camia7]
1

Googlade.. det är ju kvalster :s det är ju inget man föds med:)

russin
5

#3 jo, det är ett kvalster som dels smittar via modersmjölken från mamman (mamman behöver inte vara synligt drabbad) och sen dels bryter ut pga en ärftlig defekt i immunförsvaret.

Man tror att över 75% av alla hundar bär på kvalstret, men de flesta hundar har aldrig problem med det just pga att immunförsvaret fungerar som det ska. Det är när immunförsvaret brister det blir problem.

russin
4

Du kan läsa lite om demodex/demodicos på Skinnklubbens (Swedish Veterinary Dermatology Study Group) sida - klicka på länken Demodex projekt på högra sidan

Skinnklubben

RedMonsters
3

Barbro (du?) är i farten igen!

Medarbetare på brukshundraser.

LinaK
2

**Jag kommer låsa denna tråd då trådskaparen inte har tillgång till denna tråd längre. Undrar ni något får ni gärna skicka PM till mig.
**

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Inlägget är låst för nya kommentarer