Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6478 ggr
[_annaH]
0

Kan det va svamp?

Dexter har under en tid bara någon gång slickat lite extra på ena baktassen, inte mycket så man reagerat. Men nu har han blivit rostbrun på pälsen på tassen. 
Är det svamp han har då? Någon som har vart med om liknande har bild eller så?
Brukar det upprepa sig efter behandling och hur uppkommer det?

Kommer självklart kontakta veterinär redan imorgon :)

Gasoline
0

Min hund vart rostbrun under tassarna när det var vinter eller blött ute och låg och skickade konstant på tassarna. Anledningen till detta var inflammera och irriterad hud och veterinären rådde mig att klippa håret mellan tassarna på honom.

[_annaH]
0

#1 Okej, problemet är att han har ytterst lite päls mellan trampdynorna, knappt nått alls :P

Driva
0

Testa att sätta på en struma under en tid (alltså när han är stilla), så kan han inte slicka.

Besök min blogg: http://bumpi.se

[fabienne]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär såg min hunds svamp ut. Svamp är alltid ett tecken på kalkbrist och på att kroppen är sur, och man kan hålla på och smörja och behandla bäst man vill men gör man inte något åt grundorsaken så kommer det förmodligen att komma tillbaka eller visa sig på annat sätt.

Så öka kalket och se om det blir bättre. :) Äggskal, benmjöl eller kalciumkarbonat. Överskottet bajsar hunden ut. Under tiden för att hjälpa till kan du tvätta med lättsaltat vatten, torka torrt och smörja med barnängens zinksalva. Lycka till!

Gasoline
0

Bästa är dock att ringa till veterinären och fråga vad don tycker så löser det sig nog :-D

[_annaH]
0

#4 Hm så ser de inte alls ut på min hund, utan är bara pälsen som har ljusare rostfärg. 

Han slickar inte där mer, o färgen är nästan borta. Har luktat på tassarna o de luktar faktiskt ingenting. Kommer det tillbaka så åker vi till veterinären direkt istället :)

LindaBlue
0

Sådär såg Julie ut mellan tårna på baktassarna. Vi fick ett koncentrerat klorhexidinshampoo av veterinären (lite tjockt, som en gel.), som skulle sitta på en kvart och sedan tvättas bort och torkas torrt. Det skulle nog göras ett par gånger i veckan har jag för mig.

[fabienne]
2

#6 Missfärgad päls betyder också att kroppen är sur. :) På min hund var inte bara pälsen röd/brun/rosa som man ju kan se på bilden, utan även huden var irriterad och vattnig. Så kan det bli om man inte styr upp kalkbristen. Missfärgningarna brukar visa sig främst vid mun/haka och tassar. Lättast att se om pälsen är ljus eller vit förstås. Man ska såklart åka till veterinären om man är orolig, men veterinärer släcker bränder och kommer förmodligen inte förklara varför hunden från början fått dessa symptom.