Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4266 ggr
asmus93
0

VGW SELE/BÄLTE! HJÄLP!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej, jag har en amstaff/rottis på knappt året.. han drar och vet inte riktigt hur han ska bete sig vid hund möten annars är han världens goaste hund! men undrar vgw selen fungerar den verkligen så bra som alla säger? :O  och hur fungerar de när man har en hund som drar mot andra hundar i möten… ?? har även en cocker/jack russel/chiuhauha som drar i kopplet han är snart två år men verkar vara omöjlig … just nu använder jag helstryp något som jag egentligen avskyr att ha på hund. men det är enda sättet för mig att ha koll på hundarna när jag är ute och går med barnvagnen och båda hundar!.. tacksam för alla svar!

Candy123
3

Vgw selen är helt otrolig på vår jakt golden har vi använt både noskrimma,antidrag sele mm och inget har fungerat sedan tjatade jag länge på mamma att vi skall köpa en vgw sele så en dag när hon hade varit till djuraffären kom hon hem med en vgw-sele och för oss funkar den mycket bettre än Stryp, nosgrimma och allt annat vi har provat

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

asmus93
0

låter ju super! :) skulle vara så skönt o slippa bli släpad bakom hundarna med barnvagn på promenaderna :) och att slippa höja rästen för att få dom o lyssna :)

brukshundar
1

Jag har en schäfertik som VGW-sele inte fungerade alls på. Fungerade dock på min förra hund, en Rottweiler. Så det kan nog vara väldigt olika. Fast jag har mest hört om hundar där det funkar på, och inte tvärtom. Tycker du ska testa :)

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Sugar Mist
0

Slänger in en fråga lite snabbt- Vad är det som gör VGW selen så bra?

-

Lathundarna
4

#4 Man skyltar om att det är ett skonsamt hjälpmedel för att träna hundar som drar då muskelstyrkan hos hunden mildras på 'skonsamt' sätt.. Stämmer säkert för de hundar som 'slutar' dra med den på sig, men ger snedbelastning etc för de hundar som drar vidare. Har själv testat selen och det funkade i några dar. Sen drog han snett (oavsett vilken sida kopplet låg på) och sen dess samlar selen damm.

Luminous
1

Köpte selen till min hund. En blandning mellan dobermann/rottweiler/schäfer/Alaska husky. Men selen funderade inte alls på honom! Han studsar även mycket när man går så selen hjälpte mig inte alls.. Så nu ligger den och väntar på bättre tider. Tycker även att om hunden drar med den selen så vrids hela selen och jag får känslan av att det bli obehagligt i hundens armhålor..? För mig spelar det inte heller någon roll på vilken sida kopplet sitter..

Fenix_Chicci
2

Köpte selen till min havanais-tik som drog väldigt förut. 

Den funkade inge vidare måste jag tyvärr säga. Dålig passform, för stor runt bröstkorgen och nästan lite spänd uppe på manken, och en mindre storlek hade inte gått att ha. Dessutom gjorde hon så som #5 beskriver, hon drog snett istället. 

Så tja, nu samlar den mest damm eller så får andra hunden ha den ibland, då den sitter bättre på honom, inte för att han drar utan mer för att selen är helt okej förövrigt. 

Men synd på en så pass dyr sele.

Slutade med att hon fick en H-sele för typ 150 kr, som sitter bra, något för stor men inte så det stör och hon har dessutom slutat dra helt med den.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

brukshundar
0

#7 Vad är en H-sele?

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Lathundarna
0

#8 Om jag inte missminner mig så är det den modellen som påminner om kanin- och kattsele (fast med en rem mellan frambenen också). Men jag kan ha sååå fel 😃

Fenix_Chicci
0

#9 Stämmer bra det.

Sugar Mist
0

#8 En sele som går över ryggen precis som ett H.

-

Misarn
1

Alice är jue en storvuxen hund på 47kilo och hon vet och kan gå fint i koppel och oftast gör hon det ,men så kan det vara en doft eller någonting som gör att hon glömmer bort att hon sitter i koppel och då flyger jag med som en vante. Jag föredrar att ha henne runt midjan och det fungerade inte alls då jag bara knöt kopplet runt midjan. Likaså är hon svår att hålla om hon blir rädd eller skrämd av någon/något och med VGW selen känner jag att jag kan slappna av och fortfarande ha kontroll i dom situationer som det krävs. Jag tycker inte heller om stryp eller halsband helt för den delen, men när det finns en sele som verkligen fungerar och är ergonomisk har jag inga problem att lägga ut dom pengarna för jag tycker den fungerar jättebra och passar oss. Jag har köpt en sele (såklart) men även ett bälte och tillhörande resårkoppel och tycker dom kompleterar och fungerar riktigt bra ihop och när Kaila har vuxit till sig är det en självklarhet att hon också kommer få en sele :-)

[Forest]
0

Har träffat flera hundar med olika antidrag medel bla denna sele och vad ska jag säga funkar väl på en som är otroligt stark för att inte orka dra omkull sin matte men inte har han slutat dra för det.

TS nyfiken fråga :) Hur ser promenader o träningen ut annars för dina hundar tänker har man små barn så är det svårt att kanske få tid att träna varje hund så ofta? Jag kan varmt rek att man tränar då inne lite på kontakt och olika övningar för att förgylla att få kanske bättre kontakt med varje hund. Ta ut en hund i taget när man går med barnet. Men som sagt nu brukar vissa hundar drar har själv en som drar när hon är bajsnödig efter hon fått sin sträcka till bajstället (helst skulle hon vilja hinna gå 1 mil innan hon sätter sig men så långt hinner inte vi) Men iaf efter hon bajsat så kan jag ställa kravet gå sidan det är lös koppel med fri spel inte som fotgång men dra det ska man inte då :) Jag klicka in gå sidan och fot då hon var asjobbig med dra.

DSG
2

Köpte en vgw sele till vår förra hund av precis samma anledning, att ha blev stressad vi hundmöten, drog i dessa situationer och halsbandet stressade honom ännu mer. Kan varmt rekomendera denna sele. Kan hålla med om att passformen inte kändes helt hundra men vår hund stortrivdes i selen och slappnade av på ett helt annat sätt under promenaden. Sedan tror jag inte selen löser alla problem, de får man givetvis jobba på men det är betydligt lättare att nå fram till en mer avslappnad än stressad hund. Kommer att köpa selen till vår valp också.

TjockaBerta
0

Jag fick låna en VGW-sele för att prova. Hela selen vred sig och snurrade runt på min hund. Svårt med passformen.

>>>Malum domesticum<<<

asmus93
0

tror ni att en easy walker sele skulle fungera bättre ?

Fenix_Chicci
0

Om du menar en sån som snör åt under armhålorna när hunden drar så nej. 

Men antar att du menar den som liknar vgw-selen men bara ser lite annorlunda. har ingen riktig koll på den, men den kan säkert vara bra den med. Den är ju mer som en d-sele, så om man gillar den typen av selar så kan den säkert vara bra.

[maloue]
3

Jag har använt VGW-sele på min Rottweiler-tik nu i ungefär 1,5 månad och det funkar utmärkt! Köpte denna just för att jag har många problem med mina leder -speciellt handleder + att hon kan dra och hoppa ganska mycket vid hundmöten. Men att tänka på innan är att, en sele löser inte problemet -träning gör. Så om du väljer att köpa en sådan så glöm absolut inte att träna hunden. 
Nu ungefär 1,5 månad efter köpet så drar hon betydligt mindre vid hundmöten, men det gäller att avleda och vara positiv. 
Förutom hundmöten så går hon alltid fot, oavsett om hon har sele/halsband eller går lös.  Så det här är en sele jag starkt rekommenderar, så länge man inte som ägare tänker ''den här selen kommer lösa alla våra problem''. Det är som sagt ett hjälpmedel, lycka till! 👍

asmus93
0

jag tränar mina hundar på komandon innomhus och har kontakt övningar och min som brukar vara med.. tränar dom även på hund möten och att få dom gå fint.. och tar alltid minst en långpromenad och släpper dom så dom får springa minst 2 gånger om dagen. och tränar dom när dom är lösa. 

nej, jag menar inte en antidrag sele.. en sån som drar åt i armhålorna.. har testat en sån men den tyckte jag inte om.. känndes inte alls snällt mot hunden. menar en sån som funkar typ som en vgw sele fast annan form. som man oxå fäster kopplet ifram. 

jag vet att en vgw sele inte löser problemen.. men tänkte att den kanske kunde hjälpa mig att få lite mer kontroll. :) 

mina två är ju ``typ´´ omplaceringar båda två.. o dom har väll endel saker kvar att jobba med. men det gör mig ingenting. hunden är min lärare :) gör jag fel får jag veta de och då kan jag göra det bättre sen. jag vill bara att promenaderna blir lite lättare så att jag får lite mer kontroll :) hade jag tagit en valp som var som den skulle vara ifrån början hade jag inte haft dom här problemen. men jag fäster mig oftast vid hundar som har de svårt eller har sina problem. de är väll bara sån jag är antar jag. :) 

och eftersom det bara är små saker kvar att jobba med så tror jag inte de kommer ta så hemskt mkt längre tid, snart klar med båda mina hundar :) <3  känns så skönt o sen blir de lydnad o agility! :D