Sår på hunden! [bild]
Hej! Såg igår att min hund kliade sig bakom frambenet, tänkte inget mer på det då men nyss så såg jag att hon kliade sig igen så jag tittade efter och såg ett sår av något slag.. Det blöder inte men det har konstiga färger och hon verkar vara lite svullen (om det är för att hon kliat vet jag inte), det är ingen fästing som sitter där iallafall. Känner någon av er igen detta?
Hotspot ser det ut att vara.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Okej, hur behandlar man det?
Rakar hunden och behandling av veterinär. Finns det ett, kan det nämligen finnas flera och nedtrimning kan förhindra att fler utvecklas.
http://www.agria.se/hund/artikel/hot-spot-eller-akut-dermatit-hos-hund
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Okej, tack! Fattar inte att inte veterinären såg det. Håret där är ju borta och jag var till veterinären dagen innan!
Hotspots kan poppa upp på en mycket kort stund, inte alls säkert att hunden hade det då.
Tycker oxå det ser ut som hotspot. http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d713a13b9cb4622270513db-hot-spot där kan du läsa lite.
Våran ena fick det eftersom hon har kännsligare hud och efter rakat ner nos/hals på henne fick hon hotspot under hakan. Jag höll der rent tort och hade en salva som jag fick av vetrinären. Smörjde morgon och kväll.
Är det fukteksem (hotspots) så kan man oftast fixa det hemma så länge hunden inte har ont. Raka runt området och tvätta med 3% ig väteperoxid och smörj med LHP-salva (innehåller även den väteperoxid).
Väteperoxid är en sårtvätt som dödar bakterier och suverän till denna typen av problem. Salvan hjälper till att torka ut och hålla bakterier borta.
Både väteperoxid och LHP-salva finns på apotek.
#5 jo det hade hon. #6 tackar! #7 tack för tipset! Fungerade hur bra hon helst, det är nästan helt borta och hon har slutat klia :)
8 låter kanon :)
Skönt🙂