Jag är med valp!
Fick precis höra att en kennel har kvar två schäfer hanar. Och jag sa att jag ta en av dem. Han kommer vilken dag som helst, är leveransklar idag.
Pratade med min väninna igen, ska hämta valpen imorgon.
Yiiiihoooooooo! Vad glad jag blev!

Grattis!!! Hoppas att allt går bra med valpen åsså vill vi givet vis se bilder =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Åh grattis, va kul! :)

Åh, vad jag blir avundsjuk! Vad är det för kennel?
Grattis! Schäfer är verkligen en underbar ras!
Vintisen nu blir jag riktigt avis, vet inte om jag vill prata med dig nå mer ;) attans om du lägger ut en massa bilder då kommer nog gubben upp och gör nått han får ångra i många år ;)
Oh vad roligt! :D Bilderbilderbilderbilder! Och såklart historier om hur han förstör ditt hem och går dig på nerverna..^^ Och hur myspysigt valpig han är också, såklart ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Haha ni är för roliga Lotta och Axel. Kan det möjligtvis var en liiiiten, liten stänk av avundsjuka? Precis som för mig. :)
#7Axel? 
Men vad roligt med valpis!!! Bilder så snart som möjligt! =)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Haha Alex menar jag ju. *fniss* jag låter det stå kvar nu fast jag kan ändra så andra förstår inläggen. hehe
ohh Grattis.. va kul.. jag vill se massssa bilder =D
gejsa: Hm, hon kallar den "Vitahundar" det är genom min arbetskamrat jag har kontakten. Kennelägaren har köpt den lilla boken som jag skrev förut och gillade den. Så jag har inte haft vidare kontakt där. Men jag litar på min arb.kamrat, som har två tikar därifrån, hon tog precis hans kullsyster.
Imorgon när jag åker dit,så får jag även träffa hästar och kor. Åh, jag älskar ju hästar också! Vilken lycka.
Naturligtvis ska jag lägga in bilder sen, ska förmå sonen att plåta och lägga in bilder i datorn. Jag har inte möjligheten själv. Och jag kommer att skriva typ en "blogg" om hur det utvecklar sig. Eventuellt i min dagbok här. Så får ni följa med ni som vill.
Min första Schäfer är det. Men en gång i tiden hade jag min första Borzoi också och min första Sheltie. Det är inga problem att blanda raser.
Ha, jag kommer inte att få en blund i ögonen i natt.
Ni som har Schäfer får gärna berätta litet om ni vill. Jag ska även läsa på internetsidor under kvällen.

Ok! Ingen kennel som jag känner igen namnet på tyvärr. Lycka till i morgon! :)
Haha bara jag som inte reagerade på Axel ^^ Har en kompis som kallar mig det, så jag är van ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Du kommer garanterat inte sova en blund i natt…jag är så avis så det gör ont i hela kroppen ;)

Haha jag undrade också vad hon menade. Sedan läste jag vad jag skrev. Kan bli lite felskrivning ibland ju. sorry!

haha har du varit dum Lotta? *ler* du vet vad jag menar.
Lotta: Shhhh, lugn och fin nu. Såååja, duuuktig flicka! Inte vara avis. Det dyker upp en vovvsing där också. Så småning om. Jag har läst annonser länge. Sen slutade jag läsa dem och då kom det här bara plötsligt. Han är dessutom den sista som är kvar. Den andra blev hämtad.
Har träffat arb.kamratens ena tik, hon som hon haft längst. En mycket fin tjej. Gick med henne en runda, då de var och hälsade på på jobbet, därför att hon drog. Fick henne att gå fint med mig.
De kunde dessutom inte ta i hennes tassar och bad mig försöka, vilket jag gjorde och det gick bra, Inga protester, men förvånade blickar från hussen. Som tyckte att de skulle be mig om hjälp vid kloklippningen.
Verkade som om den Schäfertjejen gillade mej. hehe.
Åhh, tiden står ju stilla!!!
Gejsa jag som varit såååå snäll…kan inte fatta hur nån kan kalla mig dum 
Vintisen jag som brukar kunna hålla fattningen men nu flyttar jag till dig ögona böj *ber på mina knän* Hon hade garanterat väntat på dig ;) Och sedan är det ju så att en hund känner när man är lugn och fin i sättet…och det är du garanterat =)
Det är väl aldrig så att du räknar sekundrar nu 
Lotta: Hehe, visst kom du, du kan bli medlem i min flock du med. hehe.
Joo, Lotta, jag räknar sekunder. Har skrivit en lista på hundnamn till killen. Fastnade för "Hebbe" eller "Nero". Funderade ochså på "Hero". Alla mina hundar har ju redan haft namn när de kommit hit.
Kom gärna med förslag, förresten.

Super roligt. Så glad för din skull. Massor av bilder och skvaller vill vi ha.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vad har valpen för namn i stamtavlan? Ofta brukar man kunna hitta bra namn som relaterar till det
_**/Mvh Anne
ÅsaF: Jajjamän. Det blir det, både bilder (hoppas sonen vill plåta) och skvaller ska ni få.
Jag har alltid skrivit i A4 block förut om mina hundar, omplaceringarna. Och det har jag sparat i pärmar sedan, så jag har många pärmar med hundhistorier här. För min egen skull. Det är roligt att läsa om det sen också. Av någon anledning blev det en vana att skriva om deras liv, och framsteg, krumpsprång och olater. hehe
Balto, Trapper, Rex, Arro, Enter, Rambo annars tyckte jag faktiskt Hero var ett riktigt fint namn på en schäfer =)
Och tack för att jag får bli en i din flock det känns tryggt att veta ;)
Biobio: Ja, det vet jag ju inte ännu. Får stamtavla och andra papper imorgon. Har bara litet lösa fantasier om namn som låter kort och bra.

Oki , men här kommer några förslag iaf.
- Pluto
- Rocky
- Igor
- Hamlet
- Astor
- Bono
- Dino
- Error (vore ett kul namn)
- Rambo
- Cesar
- Ruben
- Ezzi
- Alfons
_**/Mvh Anne
Biobio: Tack, vilka bra förslag. Jag har själv skrivit upp "Igor" på min lista Även Error fanns med. Vi tänker likadant där. Gillar Bono och Ezzi också. Hade Bonker i åtanke, men Bono låter bättre. Jätte bra namn. ska bara kolla vad stamtavlan säger. Det är ju bra att vara litet förberedd, eftersom man ska använda det genast, när man lockar på valpen, vid mat ex.vis. Så att den vet vilket ljud som är förknippat med den. Så att säga.

Förstår precis hur du menar
_**/Mvh Anne
Lotta: Tänker du ta med dej gubben också? Eller lämnar du honom till en "gubbpratare" för rehabilitering först? :-P
Klart jag lämnar honom…han pussar ju sönder sånna småttingar….får inte ske i detta fall ;) Så det blir rehabelitering först =)
Lotta: Jamendåså, det var ju tur det. För man kan ju inte pussa sönder lillen heller.
Jisses, det känns som att vänta barn. Som när man var inne på BB. Det hade satt igång, men inget hände på lääänge. Går omkring här som en osalig ande. Har varit ute och vandrat med killarna, tagit en dusch, dricker nu kaffe och längtar så jag går åt.
Jonny har en viss tendens att pussa dom små liven på nosen så dom knappt har pälsen kvar hehe.
Låter som jag får vara uppe hela natten och hålla handen hör jag =) Men det gör inget, har inget annat för mig endå hihi
Lotta: Åh, vad du är snäll. Ja, stanna hos mig i natt. För jag kommer inte att få någon ro att sova. Det vet jag redan nu. Sån här har jag blivit inför varenda hund som varit på väg hit. Minns min första tik, som kom för elva år sedan. Hon dök upp på ett foto först. Sen fick jag vänta i tre veckor. Jag trodde att jag skulle gå åt. Men jag fick tid att läsa böcker om hundar, inhandla saker till henne och sådant.
Vuppisen har redan en hemtillverkad leksak. En tubsocka full med tidningspapper. Koppel finns också och ett tillfälligt halsband, det får jag köpa sen, när jag vet storleken.
Vad gör man inte för sina hundpolare, vi får väl sitta här tills ögonen går ihop *fniss*
Vad gör man inte för sina hundpolare, vi får väl sitta här tills ögonen går ihop *fniss*
Lotta: Ja, vi får göra det ´fniss´
Fick precis ett telefonsamtal från arb.kamraten som förmedlat detta. Hon förstod också att jag inte kan sova. Tiden är ändrad till halv tio på morgonen. Ännu tidigare än jag trodde från början. Då är det inte så länge kvar ändå.

Härligt då är det ju mindre än 11 timmar kvar då =)
_**/Mvh Anne
Hehe det närmar sig med stormkliv…då behöver vi inte så många tandpetare inatt då ;)
Lotta: Alla tandpetare är redan slut, nu har jag bara naglarna kvar. Nåja, tjugo stycken (fingrar och tår) Sen får jag väl bita på vovvsingarnas klor i värsta fall. :-P

Ligger kenneln i samma stad som du bor i eller ska du åka långt och hämta vovven ?
gejsa: Vi ska upp mot Ljungskile trakten.
Biobio: Ja, det är inte så många timmar kvar. Egentligen. 
Hrmmm Vintisen du kan låna mina naglar också…åhhh fy vad jag vart äcklig nu, håll dig du till hundarnas klor det är nog häsosammare *ASG*
Jag vill också följa med och hämta valp imorgon *gnäller*
Lotta: Om inte hundarnas klor räcker så tar jag dina naglar också men bara i nödfall. ASG.
Shhh, inte gnälla, Lotta, här- ta en chokladbit som tröst. Det hjälper mot allt. :-P

Ljungskile säger mig inget. :) Det är som att prata utländska med mig. Hur långt har du att åka är bättre. hihi
Skicka en chokladbit men jag tror inte det hjälper mer en för stunden *snörvel*
Gejsa det är som här då….kartan det är inte min starka sida, skulle jag åka och hälsa på nån så får jag nog ta gubbens GPS annars är jag nog borta efter första svängen ;)
gejsa: Åhh, vet inte hur länge det tar. Beror på vilken väg han tar han som kör. Men det är uppåt landet från Götet iallafall. Mot Uddeevalla till.
Lotta: Skickar en chokladbit. Varsågod. Inte gråta mer nu. Du ska få veta allt om lilla vuppisen, jag ska skriva en låååång novell. Lovar, du ska få vara med från första intassningen här. Blir du glad nu då? ´ler´

Kommer dom hem med valpen till dig då? Nyfiken i en strut är jag. Fast det kanske du redan märkt. hihi
gejsa: Det gör inget att du är nyfiken. Nej, jag ska åka och hämta den. Fick ordna med skjuts idag genom arb.kamraten det också.

Haha ok! Trodde att dom kom med den eftersom du inte ens verkade veta hur man åkte dit och du ska vara där redan 9.30 i morgon bitti. hihi
Lycka till i morgon och kör försiktigt.
Foton på valpen redan i morgon va?

Hur går det med underverket?
_**/Mvh Anne
ja nu vill vi ha en rapport =D

absolut!
_**/Mvh Anne
Ja, kära vänner! Hero har flyttat in nu. Vi hämtade honom i Vårgårda. Chaffisen körde en omväg, för han hittade inte rätt, till att börja med. Och jag vet ingenting om bilvägar där ute på landet.
Hur som helst. Vi hittade rätt till slut. Möttes av en Vit Schäfertik som här namnet Vitschen. Hon svansade runt på hundars vis, och skulle hälsa. Jag låtsades inte se henne, utan pratade med människorna. Resultatet blev att hon kom till mej sen, och satte sig vid mina fötter. Och inne i en hage satt två helt underbara valpar. En var helsvart, men den var redan såld och ska hämtas senare, så jag fick en ljus valp. Med brun ansiktsmask och bruna öron samt beige tassar och resten i vanlig färg.
Barnen lallade och gullade med honom.
Resan hem var litet pipig innan han somnade i en hundbur i bilen.
Jag bad schauffören stanna cirka 200 meter från där jag bor, så att jag skulle kunna gå en bit och låta honom göra ifrån sig. Killen var inte koppelvan. Men jag satte på hooom ett koppel, för här är en del trafik. Först studsade han litet, men jag stod stilla och väntade på att han skulle göra av med sin energi. Sen smackade jag med tungan mot gommen och rörde litet lätt i kopplet uppåt/framåt och si han gick hur fint som helst. Några gånger stannade han och satte sig, då smackade jag igen på samma sätt och han kom. Han fick naturligtvis myyyycket beröm när han gjorde det. Han är redan koppelvan. Det tog fem minuter, vi har varit ute en sväng till efteråt och det gick hur bra som helst. Han går in och ut genom porten efter mej.
Följer bakom mej.
När jag introducerade honom för de andra två gick det hur fint som helst det med. Jag vände på den lille som jag höll i famnen och lät de andra nosa i baken på honom. Sen var allt ok.
Han håller sig i köket idag. Ligger nu och sover.

Ohh, vad bra att det gick bra.
Låter som en riktig sötnos.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Härligt! Var är bilderna? Vill ju se honom nu.

Vad kul att allt gått bra hittills =)
_**/Mvh Anne
gejsa: Min son är inte hemma just nu. Han kommer imorgon. Han lovade att ta bilder då både på lillkillen och alla tre tillsammans.
Vi har varit ute, hela gänget funkade alldeles utmärkt.
Sen gick jag ner till affären en snabbis. Inga problem.
När vi var ute bara han och jag litet senare, så hörde han barn springa omkring. Han började skälla litet. Jag korrigerade honom. Sen sa jag åt barnen att springa fram och tillbaka några gånger. Då satt killen bara och tittade utan att säga någonting. Då fick han naturligtvis beröm.
Tror att det bästa är att ta vara på det här som kommer så naturligt.

Verkar ju som att du fått en riktigt lättlärd vappsing
_**/Mvh Anne
oh va bra att allt gått bra.. o d låter som en underbar hund.. tror det är bra att du hittat ett sätt som funkar bra på hundar o at du lär honom dina sätt precis från början.. d här kommer nog gå galant =)

Låter ju jättekul! Verkar redan lättlärd och lyssna på dig. Åh, vad jag är avis. Suck! Ok, man får väl ge sig till tåls och vänta på bilder då. hihi
Vi har varit ute en runda till. Tog med mig Hero och Trollet den här gången. Han är ju så följsam, Hero, han går nu hur fint som helst, utan krumbukter alls. Följer direkt när jag säger hans namn och smackar med tungan.
Han försökte bita på köksmattan för en stund sedan. Men jag ställde mig på den och visade att den är min, och han slutade direkt. Behövde inte säga någonting. Den här killen kan kroppsspråket och fattar alla signaler med en gång.
Jag är så gladi honom, så det är otroligt. ´ler, förälskat´
Nu ligger han i köket på en filt som jag har lagt ut tilll honom. Han sussar sött.

Ge han en stor kram och en blöt puss från mej då han vaknat =)
_**/Mvh Anne
Biobio: Jaadå, det ska jag. ´ler´

grattis till valpen! vad mysigt att vara med valp. och han verkar väldigt smart, med det där med mattan.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hihi vänta du bara. Det kommer en dag då han passar på att ha sönder dina skor eller något. Något lär han nog ha sönder iaf.
Men jag kan se honom framför mig. Pussa och krama honom från mig med. Suck! Mitt hjärta brister snart av längtan till schäfervalp.
*suck* Jag har inte sovit en blund inatt Vintisen, har bara suttit och haft valpisen sprungit på hornhinnan….och jag hör att han fick mitt favvisnamn Heroooooo så sött passar en schäfer som handen i handsken =) Och lika lättlärd som som schäfrarna brukar vara, nu är du väl lycklig? Men inte jag…här sitter jag och är såååå avis och chokladen hjälpte inte ett dyft *snyft*
hihi.. fast jag har en 10 månader kille blir jag me avis.. och de är också fast jag inte riktigt gillar schäfer:) Han låter super fin.. och måste ju säga, ecko var me skit duktig i början:P Tills han vart trottsig. HIhi.
Grattis och lycka till vintisen, jag vet att du kommer lyckas iaf.. skulle så jäkla gärna vilja att du kom som en liten ängel och hjälpte mig me ecko me:P
kramar!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Godmorgon! Jag ställde klockan på 06.30 och tog ut Hero. Han kissade direkt. Det gjorde han igårkväll också, när vi var ute på den sista rundan. Självklart myyycket beröm, så han upprepade det trevliga idag.
Igårkväll kom han till mig och fick ligga och kela en liten stund i min säng. Sen ville han ner. Men inte så långt. Hela natten har han sovit vid min säng, han låg kvar där när jag vaknade i morse, där han la sig igårkväll efter att jag lyft ner honom.
Man har ju så mycket "gratis" när det gäller vardagslydnaden med en valp. Han håller koll på var jag är, när han är lös. Även när han är kopplad och det är ju så himla lätt att visa honom var han ska vara. Bakom/bredvid. Jag behöver inte se när han vill göra sina behov, på något sätt "känner" jag när han behöver stanna. Det är så med alla hundar därför fungerar det här.
Han sätter sig ner när folk går förbi, och jag har ju även det "gratis". Istället för att han ska gå fram, hoppa och skutta senare, så funderar jag på att uppmuntra detta att han sätter sig.
Han är så duktig på att lyssna på mina korrigeringar. Jag höjer inte rösten. Använder ju inte ord. Pratar inte i onödan. Använder hundspråket till honom hela tiden.
Eftersom jag smackar med tungan mot gommen och det betyder kom för de andra två så använder jag det till Hero också. Självklart, för när hela flocken sen ska ut samtidigt så lyssnar ju alla tilll det ljudet och rör sig framåt.
Nu springer jag ju ut och in som en jo´jo med lillen. men sen ska vi så småningom ut hela gänget.
Nu får han ju vara själv en liten stund medans de andra rastas, när han är klar ute. men han klarar det galant. Inte ett pip har jag hört.
Lotta: Men ojoj, gumman, du måste ju sova! Jag har sovit jättegott hela natten. I trygg förvissning om att min bejbis har kommit hem.
Ja, när jag såg honom så sa hela hans uppenbarelse vad han skulle heta. Det passar honom verkligen. Lilla myspysen min.
Lis1: Skulle inte alls ha något emot att komma och hjälpa dig, vännen. Men du bor antagligen alldeles för långt bort från mig. :-P
Här har folk börjat tala om för mig vilka som skulle behöva hjälp. Men jag vill inte tränga mig på, om de som äger hundarna inte själva frågar mig. Och äh, så kunnig är jag inte. Att jag lycaks med mina hundar är ju för att jag lever med dem och ser dem och läser deras kroppsspråk.
Nu verkar ju folk tro att jag är en "Guru" här, vilket jag absolut inte vill kalla mig. För mig kommer det bara naturligt, det bara är så. Kan inte hjälpa det. :-D
Heroooooo kom till Lotta du ska få en puss eller en köttbulleeeee =)))

Men fotona var tog dom vägen?