Tvätta operationssår?
Vad tvättar man bäst ett operationssår i mungipan/på kinden med, och hur ofta bör man tvätta?
Det är stygn som ska lossna av sig själva, ifall det har någon betydelse..
Hmm, har inte vet sagt de?
#1 Nej, det är det som gör mig så frustrerad, och inga hemgångsråd följde med hem heller.. Det enda som sas var att hon skulle ha tratten på sig tills det läkt, minst en vecka, men längre om det inte läkt.
Jag känner ju rent instinktivt att ett op.sår borde tvättas, eller?
Än så länge så ser ju allt jättebra ut, men kan tänka mig att det kommer dit en hel del bakterier om man inte tvättar rent.
#2 Ring och hör med dom.. nått borde dom säga..
Jag har tvättat operations sår innan, efter tumör på magen, men inte just vid munnen..?
Men koksalt borde väl inte skada?
#3 Hade gärna gjort det om dom inte hade haft helgstägt, men samtidigt vet jag inte hurvida man törs lita på dom heller, därför jag kollar här.
Dom var jättetrevliga, verkade kunniga och gjorde jobbet snyggt, men att inte skicka med några hemgångsråd eller berätta hur just detta sår ska skötas känns ju inte sådär jätteseriöst..
Ring nån vet som har öppet på helger, bara nånstans i sverige lixom, och rådfråga, kostar ju inte mer är vad samtalet gör. Och berätta att du opererat din vovve och hur du ska ta hand om de på bästa sett?
Så akut tycker jag inte det låter så att man måste ringa en veterinär med öppet på helger (det är väl i princip alltid jour om det är öppet på helger, vet inte om det finns någon som har vanligt öppet på helgdag). Det är ju måndag imorgon och jag tror säkert det klarar sig till dess.
Du kan tvätta såret med klorhexidin, eller koksaltlösning. Om inte det är så att dom lagt något på såret som ska sitta där (någon salva eller så), då ska du inte tvätta. Annars kan du ta klorhexidin på lite bomull och tvätta med.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag fick med en slags munskölj när min hund hade blivit opererad i munnen. Skulle skölja med det en gång om dagen i några dagar (kommer inte ihåg exakt nu). Sitter det utanpå så borde väl koksaltlösning funka, annars kanske det funkar att tvätta av med lite ljummet vatten? Men som sagt, kanske är bäst att ringa kliniken och fråga? Tycker med det låter konstigt att du inte fick några hemgångsråd.. det har jag fått nerskrivet varje gång.
Jag väntar tills imorgon och ringer till dom som har gjort operationen, för dom vet nog bäst vad dom har gjort. Kan nog vara svårt för en annan vet. att sätta sig in i det hela om dom inte vet hur det har gjorts.
Med den här tråden så tänkte jag mest höra vad som är vanligt/bäst att tvätta med, och hur ofta det bör göras. ERA åsikter om det alltså, så jag kan jämföra dessa med vad kliniken säger, så det inte är helt fel.
#6 Ah, så det kan även vara så att det ligger något på det? Kanske är så dom har gjort då, och därför inte sa något om någon tvättning..
#7 Jo, samma här.. Har alltid fått hemgångsråd, till och med när lillkissen kastrerades på samma klinik, men denna gång, icke..
Jag har inte behövt tvätta något sår som han har haft ytligt, när han kastrerades nyligen så skulle inte såret tvättas, utan jag skulle bara kolla på det en gång om dagen och tvätta om det var smuts där eller om det vätskade.
Jag har heller aldrig tvättat operations sår
Besök min blogg: http://bumpi.se