företag säljer tränade hundar?
Hej finns det företag som tränar hundar och sen säljer dom?
Det var så här att en person här inne på iFokus skrev att man kan köpa en tränad hund, och då undrar jag om detta är sant. Det finns juh ledhundar/blindhundar eller vad det heter så jag tänkte det kanske finns till fler olika områden?
DÄRFÖR frågade jag detta! Om man inte frågar får man inget veta!
Vad ska du med en "skydd hund" till?
Nej du kan inte åka till något företag och köpa en tränad hund, som tur är.
Det finns inga företag vad jagh vet men jag har sett utomlands en kennel där de säljer grundtränade hundar
öö? vem har sagt att jag ska köpa en skydd hund? DET VAR EN FRÅGA!!!!!!!!
Såg i ett annat inlägg där någon skrev att det finns något som säljer valltränade (grundtränade) hundar
Blindhundar då? det är väl ett företag som tränar dom och sen säljer/ger till blinda???
Lite märkliga frågor.. O.O Men i alla fall så kan vissa få chansen att miljöträna bruks schäfrar som man sedan kan köpa ifall de inte är tillräckligt bra för polis, militär osv. Dock vet jag inte hur många som får den chansen men en bekant ska kanske få ha den på foder ochcmiljöträna den.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#4 Jaa det kan man säga, de föder upp blindhundar och ger ut dem till typ "fodervärdar" som får träna upp dem innan de ges till en person som är i behöv av en blindhund.
#5 Försvarsmakten föder upp hundar som sedan folk får ta som fodervärdshundar, när de är vid en viss ålder så testas de. Om de klarat testet så tränas de till att bli tjänstehundar annars så får fodervärldarna behålla dem eller så säljs de till andra personer…
Är inte så insatt men tror det är så det går till, kan någon kunnig bekräfta?
#6 Stämmer =)
#7 yey haha :) tackar insatt :p
Läs mitt inlägg igen, ni som undrade varför jag ställde en så fruktansvärt konstig fråga (enligt er)
Jag undrar varför folk tar för givet att man ska köpa osv bara för att man är nyfiken och vill veta? SJUKT! Ta inte för givet, drygt för oss som blir utsatta att behöva förklara vår oskuld
TS Jag tycker du är ganska otrevlig, du får skriva ännu noggrannare, eller hade du t ex kunnat tillägga "Jag är inte ute efter att köpa en sådan hund men är bara lite nyfiken på hur det går till". Dock ser det ut sm att du har ändrat inlägget nu (?) men det kan vara en bra sak att tänka på till nästa gång :D Eftersom att de flesta som frågar sådana frågor här vill ha en sån hund så tar vi det för givet. Det är klart att det lät konstigt när du frågor om en hund som kan vakta dig osv.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Nej jag tror inte att något företag säljer till privatpersoner en tränad hund. vet inte vad det finns mer för "tränad hund" mer än ledarhund och skyddshundar? . Sen ska man veta att köpa en "tränad" hund är inte billigt vet inte exakt. Dok vet jag att fd grannen fick bidrag till sin ledarhund och det var bidrag på närmare 30 000kr och de betala mer ur egen ficka. Sen är det många uppfödare som faktist andvänder sina hundar och visst kan man få köpa en äldre hund av dom, äldre unghund och äldre hundar. Men de är väl i regel mer tränade för sällskaps och lite agility+ lite mer :)
Jag har läst om en tjej som lever på att träna och sälja ledarhundar. Så det finns iallafall.
nej varför ska jag behöva skriva att jag inte ska köpa en sån?, jag ställde en fråga! jag ville veta en sak och vill man inte svara så behöver man inte, men man ska inte behöva förklara varför man frågar. Det var endast en fråga, jag ville veta om det ens fanns helt enkelt!
Detta är ett forum där man frågar saker för att förhoppningsvis få svar på sina funderingar och man behöver inte stå in för försvars för sina frågor! Om jag nu hade velat köpa en sån hund så har ändå ingen med det att göra :). Som sagt så behöver man inte svara om man inte gillar inlägget :)
Såg ett program men är rätt säker att programmet var från Norge, men där tränade han upp sina hundar i jakt, sen sålde han dem till jägare för ganska mycket pengar, kanske uppåt 40.000 kanske (?) :)
Jag vet åtm en kennel som grundtränar hundar och sedan säljer, främst till försvaret/polisen, i andra hand väktare, men klarar inte hunden Ltest så erbjuds de även som tävlingshundar åt privatpersoner.
Har även hört om att det tydligen finns personer som tränar din hund åt dej i viss gren och sedan tävlar/meriterar åt dej för betalning, men har ingen aning om vart man skulle hitta sådan person då jag aldrig sett nån annons.. kanske mer vanligt utomlands?
grundtränade vallhundar/bc har jag sett flera annonser om på blocket, såklart mycket dyrare än en bcvalp, några har det tom stått att de säljs med garanti att de ska fungera i arbete.
Däremot tror jag inte det är lätt att få köpa en färdigtränad hund. Har man lagt ner massa tid på träning så säljer man väl heller inte till vem som helst, utan endast 'rätt' förare. :)
Nej, det finns inga företag som riktiga in sig på att sälja normaltränade hundar (alltså med vanlig vardagslydnad).
Däremot finns det kennlar som behåller en del individer av brukshundar och säljer dom till viss del tränade inom dom grenar hunden passar för.
men det hjälper inte att köpa en "tränad" hund om man inte fortsätter träningen - lydnad och annat inlärt är färskvara hos hundar.