Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1524 ggr
saxxy
0

Omplacera hund

Hej, jag ska åka och hälsa på en schäfer tik nu idag! Är väldigt glad och ser fram emot det, för jag har letat ett tag nu på att hitta en schäfer. Har läst mycket nu vad man ska tänka på när man tar hand om en omplacering men det är så att vi har en hund hemma redan, en isländsk fårhund! Och om jag då skulle köpa schäfern bör jag tänka på något extra då när hon kommer hem? Förstår att jag bör rasta de båda innan, kanske gå lite längre promenad så dom inte har lika mycket energi och att lära känna den nya hunden bättre? Och hur ska man låta dom träffa varandra osv.

//Sanna Sohlman

Aristarcos
0

Ta med nuvarande hund men gå en promenad helt själv med schäfern innan du tar ut din egen hund är det som jag spontant tänker på.

Zofia89
0

Det är nog bra att låta dom träffas på en helt neutral plats först, att inte er hund anser att schäfern plötsligt kommer in på den revir =)

Är er tidigare hund en tik eller hane?

saxxy
0

Bor ju med min mamma bara, så hon skulle kunna ta våran hund samtidigt som jag går ut med schäfern.

//Sanna Sohlman

saxxy
0

Våran islänning är en hane, 2 år.

//Sanna Sohlman

Zofia89
0

Ja det låter bra =) Och med tanke på att det blir tik och hane så borde ju mötet gå bättre än om de vore samma kön =) 

Tror nog det ska gå bra bara man tar det lugnt och inte har för bråttom, er hane är endå ganska ung så han borde ju inte ha problem med svartsjuka osv än =)

saxxy
0

Jo, han är ung men börjat märka av att han är äldre nu. Så, om jag och min mamma går ut med varsin hund och träffas på någon gräsplan eller så, sen gå tillsammans hem. Det borde väl funka?

//Sanna Sohlman

Zofia89
0

Man skulle tycka det =) och så tror jag det är viktigt att du och din mamma pratar med varann och typ inte låtsas om hundarna så mycket och "jagar upp" dem med en massa gosprat med hundarna =)

drika
0

Du har fått bra råd tycker jag:)

Hälsningar

Fredrika

saxxy
1

Jo, sånt vet jag :) Aldrig för att gullprata när man verkligen inte ska, men ska prata igenom det med min mamma för hon är expert på att se våran islänning som sin bäbis.. *suck*

//Sanna Sohlman