Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2142 ggr
MammaA
0

Fryst kycklingvinge?

Min valp får ibland en kycklingvinge att knaga på och det tycker han är toppen. Undrar nu om jag kan ge honom den fryst? Dels har jag glömt tina (men det går ju relativt fort) och så tänkte jag att det då tar lite längre tid och håller honom sysselsatt ett tag att gnaga på den. Men jag är orolig att den är för kall och att det då inte är så gott och att det ska isa i tänderna (som det hade gjort på mig om jag tuggat på något djupfryst). Någon som vet? Hur gör ni?

[Bolten]
0

Jag skulle inte ge de fryst, skadligt för tänderna =) Lägg de i ljummet vatten så tinar de på 10 min :)

Qepta
1

#1 Visste inte att det var dåligt för tänderna. Iz får det alltid fryst 🤫

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

idipidi
1

Det går absolut bra att ge fryst.

[Bolten]
0

#2 skadar emaljen främst ;) varm tand + kall mat är inte bra^^ tror de är smakrikare tinat också ^^

Sugar Mist
1

Bullshit att man inte kan ge fryst, funkar super.

-

Princesseen
0

#4 Jaha. Jag som trodde man skulle ge ben frysta. Så alla ska Tinas?

dermot
1

Du kan absolut ge det fryst. Min föredrar det dock tinat. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

russin
3

Jag ger aldrig helt frusna köttben - men det går alltid att skölja en stund under en kran med varmt vatten, så mjuknar det fort🙂

[Bolten]
1

#5 Kan du visa källa till det uttalandet?

[Forest]
1

aldrig hört talas om att emaljen kan skadas om man ger fryst mat. Jag som gärna gör isglass till hundarna dom varma sommardagarna 😐
Bolten vart kan man läsa om det för jag vill verkligen inte riskera att försämra deras emalj… tusan jag som trode jag var snäll som gjorde islgass med gottis i 😕

[Bolten]
0

#10 Läste länkar i ett BARF forum, ska in och fråga om någon har kvar dem!

Princesseen
0

#11 så man ska tina benen men se till att dom inte blir tilllagade? Är det det bästa? :-)

Fenix_Chicci
0

Man kan ge halvtinade men de bör väl inte vara djupfrysta just för att det KAN orsaka små små sprickor i tänderna. Hurvida det lätt händer eller inte vet jag inte. Men jag skulle inte ge direkt från frysen och kycklingvingar tinar ju så fort. 

Dock kan vissa hundar få ont i magen eller hicka om de äter kall mat, och det är ju inte så trevligt.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Qepta
0

#4 Där lärde jag mig någonting nytt 👍

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Forest]
0

11 fint 👍 för jag vill verkligen inte orsaka fel på deras tänder helt i onödan 😕

Lilllens
1

Jag ger ofta fryst. Väldigt bra under varma dagar.

[Bolten]
0

#15 Förstår de ;)

#16 Varför då? :p Fryst mat höjer hundens kroppstemperatur :p

[jahoda]
0

#1 Har rätt, fryst är inte så bra för tänderna. Jag ger min hund frysta märgben ibland och på sommaren kan han få sitt färskfoder otinat men jag undviker att ge fruset regelbundet.

Lilllens
1

#17 Vi har matat alla våra hundar med fryst kött ibland, och har inte märkt någon skillnad, tänderna är jättefina även på gamlingarna :)
Men nu ger jag det bara för att jag har glömt att tina, tar längre för henne att äta upp det också :) och det är ett plus för hon är så j*vla glupsk haha

[Murvel]
1

Jag läste i ett barfforum på facebook om en person som i flera år gett frysta ben till sina hundar, i tron om att det var bra tugg. Sedan gick hon till veterinären och fick en chock när hundarna hade tuggat sönder sina tänder.. I den tråden skrev många andra som barfar att man bör ge fryst "med måtta". 

Så ja, man kan ge frysta ben. Men man bör inte ge det för ofta, då det sliter på tänderna.