Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3379 ggr
ViktoriaL
0

Någon med erfarenhet av höftledsproblem?

Hej!

Vi har en snart 6 månader gammal Berner sennen tik. I veckan fick vi veta att hon har väldigt dåliga höfter.. Veterinärerna sa att det inte var något som skulle växa till sig och det kommer därför inte att bli bra utan åtgärder.

Vi fick två alternativ, att ta bort henne eller att testa att höftledsoperera henne eller liknande.. Har läst lite om olika metoder men vill gärna höra andras åsikter och erfarenheter! Om ni valde att åtgärda det, vad gjorde ni? Blev hunden problemfri?

I dagsläget har  hon inte ont av detta men kommer enligt veterinär förmodligen få det inom viss framtid om det inte åtgärdas.

[maloue]
0

Men fy vilket tråkigt besked.. :/ Nu har jag inga erfarenheter av detta men jag hade utan tvekan opererat. Om hon visar tecken på att hon har ont trots operation (om ni väljer det) så skulle jag göra allt för att få henne må bra på andra sätt, jag skulle helt enkelt anpassa mig mer till hur hon mår.  Jag hade inte ens tänkt på avlivning, så länge hunden är pigg för övrigt och visar livsglädje. 
Lycka till och hoppas du får ett bra svar på din fråga! 🙂

[Ann-59]
0

Efter det besked du fått tycker jag att du ska få din hund ytterligare undersökt av en annan veterinär. Inte för att det skulle vara något fel på den du har utan för att få ytterligare information och alternativ. Du kanske får en annan bedömning på en annan klinik/veterinär. Alla hundar får inte ont av höftledsdysplasi. Känner en uppfödare av Golden och en av hennes tikar hade ett gravt höfledsfel. Den led dock inte av detta, tvärtom var hon mycket rörlig. Det bästa hon visste var att bli utställd så hon var med på alla utställningar. Naturligtvis avlades det inte på henne, men ställa ut kan man göra ändå. Har även en granne vars son hade en Berner Sennen-hane med ett medfött armbågsfel. Han såg till att hunden under sin livstid inte överansträngde det dåliga frambenet samt att den inte blev överviktig. Hunden blev över 11 år och levde ett mycket bra liv. Hoppas allt blir till det bästa för dig och hunden. Mvh Ann

russin
3

Är hunden röntgad alltså ?

Ärligt så skulle jag inte operera en så pass tung ras för höftledsproblem. På små hundar kan man såga av själva höftkulan och det brukar bli skapligt bra resultat, men det går inte med en stor hund. Där får man sätta in nya höftledskulor i form av protes vilket inte bekostas av försäkringen. Jag skulle låta hunden få leva normalt tills den dagen den får ont och då låta den somna in och det finns mycket man kan göra på vägen för att hålla bra muskler, hålla hunden slank osv.

[fabienne]
2

Fy sjutton så förbannat tråkigt besked. Usch. Jag har "tyvärr" inte heller några erfarenheter, men har hört att en höftledsoperation i princip är den mest svåra operationen för en hund att gå igenom, med mycket lång konvalescens. Dessutom gör man väl ena höftleden först och den andra när första höften är läkt? Så man måste på ett sätt gå igenom det två gånger. Dessutom är det ju även en väldigt tung ras ni har.

Jag lider med er, och jag förstår om ni funderar på avlivning för en höftledsoperation kommer inte vara någon lätt resa. Jag har nyligen sett filmer på en väldigt ung hund som stapplat fram efter sin första höftledsoperation och jag började nästan gråta. 

Har ni vänt er till någon expert? Det kanske är lättare att bestämma om man hör av någon riktigt kunnig hur stor chansen är att hon kommer bli smärtfri, hur lång tid det brukar ta innan de kan leva normalt, hur mycket det skulle kosta osv. Det känns inte som ni fått nog med vägledning när jag läser vad du skriver.

Jag har själv nyligen avlivat ett hund bland annat på grund av höftledsfel på grund av att jag inte trodde hon skulle kunna leva ett normalt, aktivt hundliv fri från smärta. 

Det är på inget sätt meningen att verka onödigt negativ, utan min mening är bara att säga att jag tycker inte alls det är så självklart att man "bör" välja att operera en hund med så grova problem eller att man "gett upp för tidigt" om man istället väljer avlivning. Det är bara ni som kan veta vad som är rätt och inte. Ni får fundera på om resan är värt målet när ni fått mer experthjälp. Lycka till. 🌺

ViktoriaL
0

Tack så mycket för era svar!

#2 Låter som en väldigt bra ide, ska absolut besöka någon annan veterinär som är expert inom detta område innan jag bestämmer mig. Och tack för att du delar med dig av några fall som slutat positivt :)

#3 Japp hon är röntgad. Jag har också tänkt på att det kan vara svårt att operera en så pass stor och tung hund och få det att bli bra. Ja i dagsläget lutar det nog åt att göra som du föreslår! Men vill vara säker på vilka andra alternativ som finns och hur de har funkat också innan vi bestämmer nått.

#4 Jag har hört samma sak om dessa operationer men veterinären sa att det fanns andra operationsalternativ som var lite lättare också. Ja konvalescens spelar också stor roll eftersom den är så pass lång och är jobbig för hunden att gå igenom.

Ja det viktigaste är ju att hunden får vara smärtfri och om man visste att den garanterat blir det efter operationen skulle det naturligtvis vara värt det, men som jag fattar det så finns det en stor risk att det inte blir bra och då har man utsatt hunden för ännu mer lidande.

Nä, vi ska kontakta en expert också så vi har full koll på det hela innan vi bestämmer nått.

Åh så hemsk, jag beklagar verkligen! Men förstår absolut hur du tänker. Det viktigaste är ju som sagt att hunden får vara smärtfri!

Nej jag tycker dina svar är jättebra och väldigt tänkvärda, förstår hur du menar. Det är bra att få höra både för och nackdelar med en operation och att det ibland kan vara det bästa att låta hunden somna in och slippa lida. Tack så mycket, vi har en hel del att fundera på den närmaste tiden!