Öronskabb hos Hund
Jag var med min kattunge hos veterinären igår och han har öronskabb, han har fått behandling med stronghold.
Jag hade även hunden med mig och sa: Jaha, då ska väl hunden också få behandling.
Veterinären sa att om hunden inte har några symptom behövs det inte och att det är inte samma skabbdjur som katten har som smittar till hund.
Hmm… Hon är ju veterinär så jag lyssnade självklart.
Hunden har superfina öron och har alltid haft, kan inte påstå att jag ser några tecken på öronskabb hos henne.
Jag blev bara så paff eftersom på internet läser jag överallt att alla djur i hushållet ska behandlas om ett djur har öronskabb. Finns det kanske olika skabb i som är öronskabb?
Några åsikter om detta?
Nej, alla djur i ett hushåll behöver inte behandlas.
Jag ar haft om en del hittakattungar med grav öronskabb och jag har aldrig fått det på hundarna.
Säger även jag nej alla behöver inte bli drabbade, även om man har fler katter så behöver inte alla katter få öronskabb änds. Så ser du inget behöver inte hunden behandlas, men jag hoppas att du lätt kan ringa OM det är så att hunden får detta så den skriver enkelt ut medicin mot detta.
Åh, om denna hund får smutsiga öron då är det garanterat skabb.
Hon är 8 år och har aldrig haft smuts i öronen eller några öron problem. Så jag hoppas då att OM det skulle ske att jag bara behöver ringa så kan de skicka recept.
Jahapp, min hund har nu öronskabb. Jag ringde in och lät lite grinig så jag fick recept direkt utskrivet. 60 minuter senare åkte jag och hämtade ut det och behandlade min hund och jag tog även den andra hunden också (samma strl o vikt).
Kan lugnt säga att jag var irriterrad men priset på medicinen var inte så farligt, 335 kr för 3 st på en hund mellan 30-40 kg.
Nu får jag bara hoppas att öronskabben släpper snabbt på hunden.
Katten börjar redan efter 1 vecka bli bättre.
4 Det var trist att din hund vart drabbad av öronskabb. Skönt att det bara var att åka och hämnta ut medecin hoppas att hon snart är fri från öronskabben
Som tur är har hon inte så mycket skit, men jag känner mej så ledsen då hon har aldrig haft problem med sina öron under sitt 8 åriga liv, de har alltid varit rena och fina, aldrig behövts rengöras.
Har gått några dagar nu, hon kliar inte lika mycket längre så det är skönt, men lite smuts kvar, kommer dock inte upp till ytterörat längre. Rengjorde med öronrens och torkade med en liten bomull och den blev knappt täckt med smuts.
=)