Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 903 ggr
CupcakeGod
0

Vilken hundras passar mig?

Jag letar just nu efter en hund men kan inte bestämma vilken ras jag vill ha så ni får mer än gärna hjälpa mig lite. 

Här är kravlistan. 

• Den ska inte kräva mycket pälsvård. 
  • Den ska inte vara typ liten som en Chihuahua. Helst en medelhund som typ en shar pei, men en mindre hund går också bra.
  • Den ska vara lugn och inte kräva för mycket motion då jag hatar att springa, jag cyklar aldrig. Jag hade tänkt mig att träna agility och kanske sök med hunden.
  • Den ska kunna följa med till stan ganska ofta, typ 5-6 gånger i veckan. 
  • Den ska inte vara utsatt för 10 tusen olika sjukdomar som schäfrar. 
  • Den ska inte vara för envis heller eftersom jag stör mig på det oerhört mycket.
Maja2
5

Säg hellre vad du söker, än vad du INTE söker. Vad kan du erbjuda?

CupcakeGod
0

#1 Om jag har en lugn liten/medel hund så kan jag ta med den till skolan nästan varje dag. Det är alltid någon hemma så hunden kommer aldrig vara ensam. Jag har alltid ganska mycket tid över så även om jag hatar att sporta så kan jag aktivera hunden ganska mycket. 

Sen så bor jag bredvid en riktigt stor park, är nästan som en skog. 

Hade en yorkshire terrier funkar för mig?

Maja2
3

#2 Vad går du för skola ? :) Kul att kunna ha med hunden!

Kolla in rasgrupp 9 - sällskapshundar, för att leta en ras som passar in på dina önskemål. Hur kommer det sig att du vill ha en hund? Hur ser ditt hundintresse ut?

CupcakeGod
0

#3 Går hundinriktningen på Realgymnasiet, så jag är oerhört hundintresserad. Från vad jag kan komma ihåg så har hundar alltid fascinerat mig. Kommer ihåg att jag studerade hundarnas kroppspråk sedan jag fick reda på vad en hund är haha :D

Praefatio
0

Ja, yorkie låter som ett lämpligt val för dig. Besök gärna flera uppfödare/kennlar och var noga med ditt val av sådan, eftersom det finns många kennlar som avlar på storlek snarare än hälsa och mentalitet. Lycka till!

Maja2
0

Oj … FINNS det någon hund som INTE Är envis ? :)

Pudel?

Praefatio
0

#6 Ja, de flesta hundar kan nog vara rejält envisa, men man kan ju i alla fall undvika raserna där envisheten är en ökänd egenskap :p Bulldog etc.

Maja2
0

#7 Det var mest menat som ett skämt :)

Michaela-N
0

Ja, york kan passa men de är väldigt små + att pälsen kräver otroligt mkt vård och skötsel…

Praefatio
0

#9 Vill man slippa sköta pälsen själv så kan man ju lämna in hunden på trim, en kortklippt yorkie är ju inte såååå farlig pälsvårdsmässigt.

Michaela-N
0

#10 Ja, om man kan tänka sig en nerrakad vovve förstås….

Praefatio
0

#11 Har aldrig upplevt att yorkies skulle behöva speciellt mycket pälsvård även om de bara klipps kort? TS säger ju inte "absolut ingen pälsvård alls, inte ens borsta lite någon gång i veckan" utan eftersöker en hund som inte kräver mycket pälsvård :)

Michaela-N
0

#12 Det är det jag menar, rakar man den slipper man ju vården 🙂