Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1046 ggr
juelia
0

Valet och kvalet!

Hej alla glada djurvänner!

Jag står och väger mellan att antingen ge en Nova Scotia Duck Tolling Retriever eller en Flatcoated Retriever ett varmt och kärleksfullt hem.

Hundköpet är väl genomtänkt i alla aspekter, men jag har svårt att bestämma mig. Jag har referenser på hundar av bägge raserna i min bekantskapskrets, och har fått ett väldigt gott intryck av dem. Det jag har snappat upp från det intrycket, samt genom att läsa på internet och via en del samtal med uppfödare, är att det är två pigga raser som kräver mycket motion och aktivering, fysiskt och mentalt! Detta passar mig alldeles utmärkt eftersom jag vill ha en hund som ett helt intresse och livsstil, inte bara som sällskap. Jag har planer på att med tiden aktivera hunden i någon form av hundsport, för mig är det är inte jätteviktigt vad det är sålänge både jag och hunden tycker att det är skoj! Jag bor i lägenheten i stan/villaområde med närhet till större grönområden. Eftersom jag är ensam i mitt hushåll så är det viktigt att hunden har förutättningar att bli tillgiven och en riktig vän. En livskamrat som kan följa med mig överallt!

Så vad tror ni? Vad är de största skillnaden mellan de två raserna?

Tack på förhand!

Sugar Mist
3

SKillnaden är att Flatten är mer öppen medan Tollaren kan uppfattas ointresserad, Tollaren kräver betydligt mer än en flatte och tollaren är mer självständig och inte lika flamsig som Flatten. Storleks skillnad finns också. Flatten drabbas ofta av tumörer och liknande tror jag det var, tror det är 50/50 att få en tumörfri hund om jag minns rätt. Tollaren har problem med höfterna, ibland kass mentalitet och kan i vissa, få fall drabbas av Rage syndrome, på grund av sin röda färg. Detta drabbar även cockras och liknande. Båda är ganska krävande, men det är inte för inte Tollaren kallas för retrievernas BC. 

Det är vad jag snappat upp och behöver inte alls stämma.

-

juelia
0

Tack så hemskt mycket för det matiga svaret! Där fick jag en hel del till att tänka på, också en del misstankar bekräftade. Jag forskar vidare innan jag bestämmer mig!

Frida B
1

#1 rage syndrom har dock ingenting att göra med färgen, det är egentligen bara en oturlig slump :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
0

#3 Är inte jätteinsatt i sjukdomen men vad jag fattat det som ärdet ju rödare hunden är- ju större risk, kan vara fel menmen :p

-

Catta-
1

Jag uppfattar också tollaren som mer krävande än flatten. Flatten verkar mer "barnvänlig" och inte lika aktivitetskrävande än tollaren.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

russin
2

Det beror ju helt på vad för typ av hund man vill ha🙂

Själv upplever jag flatten som otroligt klängig och flamsig, men samtidigt väldigt mjuk. Tollaren är inte lika på sig och knyter sig inte runt sig själv på samma sätt i sin flamsighet och är väl även mer självständig. 

Vad gäller färg så kan ni helt sluta tänka röd = dåligt temperament. I så fall skulle alla röda raser vara i riskzonen för det🙂 Jag har ägt ett antal röda hundar och just rage är inget som finns vida spritt bland olika raser.

Frida B
0

#4 har ingenting med just den röda genen, utan det jag fått lära mig är att de hundar som bar på sjukdomen först var slumpmässigt röda, och sedan fick folk för sig att det var färgen. Men det är mer rasen det beror på, bara att det är vanligare med rödfärgade att dom får den sjukdomen då sjukdomen grundades från röda hundar. Har för mig att det var så, var inne på röd cocker ett tag nämligen men backade p.g.a den sjukdomen. Men det visade sig att alla sa olika, vissa sa de röda hundarna, vissa de enfärgade, vissa rasen o.s.v :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
0

#7 Dåär jag inte helt fel ute.

-

LuLeLo
0

Jag vill dock tillägga att rage syndrome är väldigt ovanligt hos hundar och många ägare som tror att den egna hunden har sjukdomen har egentligen en orsak till sin aggressivitet, med andra ord, har inte rage. Så hundarna med sjukdomen är få, och egentligen tycker jag inte att du behöver tänka på den något nämnvärt.

Här kan du läsa lite om rage, men det är främst gällande cockrar. Bläddra ner på sidan, finns omkring Tempramentbeskrivningen:

http://www.honeywaters.se/Om%20Cockern.htm

Tass Josephine

fridaaocrazy
1

Flatten har mer energi enligt mig, flamsar runt men när de arbetar är de otroligt smarta och hur fokuserade som helst! Det är bara när det kommer nya människor som de blir så "flamsiga" som de beskrivs ;) Flattar tycker jag har enormt mycket större personlighet, men självklart har tolkaren det också men de är mer försiktiga och är lite envisare än t ex en labbe. Jag skulle valt flatten, men alla raser har fortfarande individer så du kan ju hälsa på så att du får reda lite mer på om deras personlighet. Du kan också få be om att gå en runda med hunden, själv eller ensam, det behöver inte vara en lång tur men så att du märker hur den reagerar på andra djur, människor, ilar och hur mycket den drar :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka