Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4387 ggr
LillPom
0

Applaws valp/hundfoder?

Hej!

Jag fick upp öga för detta foder? Men jag tycker de såg ganska så bra ut? Så jag vill se vad alla ni expeter tycker :)

Ingredienser:
_Kyckling 67% (från torkad kyckling), kyckling finhackad 8%, potatisstärkelse 8%, ärtor 8% (från torkade ärtor), Fjäderfäolja 3% (källa till omega 6), betmassa, Fjäderfä Gravy, hela ägg (från torkad ägg), cellulosa växt Fiber, mineraler, laxolja (källa till Omega 3 & EPA och DHA) vitaminer, tomat (från torkad tomat), morot (från torkad morot), cikoriaextrakt (FOS), alfalfamjöl, Tång / Kelp, jästextrakt (Renat Beta glukan min 0,1%), glukosamin, Methylsulfonylmethane, Chondroitin, Peppermint, Paprika måltid, gurkmeja, timjan extrakt, Citrus extrakt, Taurin 1000 mg / kg, Yucca Extract, Tranbär, fänkål extrakt, Carob extrakt, ingefära, Nypon extrakt, Maskros extrakt, rosmarin olja Utdrag, oregano, Probiotiska: Innehåller E1705 Enterococcus faecium cernelle 68 (SF68: NCIMB 10415) miljoner cfu / kg som ett stöd i att upprätta, underhåll och restaurering av en balanserad tarmflora hos valpar.

(översatt från engelska)_

Råprotein (%)39Råfett (%)22Aska (%)8,5Kalcium (%)1,6Fosfor (%)1,31Växtråd (%)4Vitamin A (IE/kg)19000Vitamin D (IE/kg)2000Vitamin E (IE/kg)640Koppar (mg/kg)40Selen (mg/kg)0,33Järn (mg/kg)233

[Forest]
0

oj det var mycket av allt möjligt i det fodret varför ska det vara så mycket saker i ett foder?

LillPom
0

Jag vet inte XD De var den dom visade på svenska :S Den på engensla var mycket kortare … vet dock ej varför :S

Praefatio
1

#2 Förmodligen för att det inte är lika hårda krav på precisering av innehållsförteckning på engelska.

Skulle inte ge ett sånt foder, för mycket skräp. Vad ska hunden med tomat, oregano och pepparmynta till? Paprika? Tranbär? Palmextrakt (??)? Nej, hundar ska äta kött :) Inte pepparmynta.

[Forest]
0

3 fast tranbör är väl rätt nyttigt iaf innehåller inte dom nartuliga c vitaminer? men jag håller med dig för mycket saker i fodret

Praefatio
0

#4 Hundar har inte samma vitaminbehov som oss. Deras system ser inte likadant ut som vårt. C-vitamin är ett vitamin som är livsviktigt för oss men mindre viktigt för hunden. De vitaminer de behöver får de i sig via animalier.

[Forest]
0

5 vargar äter ju även bär dom oxå, likaså mina hundar när det är bärdags nu tar de inte tranbär. Svartavinbär var klar favorit hos ena hunden, mendans den andra gärna beta blåbär.

lotteschioler
2

Praefati, stämmer inte alls det du säger! Hundar ska inte ha så mkt kött! Katter ja, men inte hundar. De ska ha köttiga ben, dessutom åt de tarminnehållet på döda djur och ska ha finmixade grönsaker (inte alla sorter finns lista på nätet) tillägg i form av omega3 (av samma orsak som vi dvs idag har spannmålsuppfödda djur alldeles för hög halt av omega6) + tillsatser som äggulor och pulvriserat skal, inälvor och gärna algpulver och luzernmjöl. Tycker också att alla dessa högproteinfoder är mkt tveksamma…….

Driva
0

#7 fast just c-vitamin är det så att andra djur producerar själva. Det är typ marsvin och människor som inte klarar det själva och därför behöver extra c-vitamin

Besök min blogg: http://bumpi.se

russin
0

För mig går ett foder bort som innehåller potatisstärkelse, ärtor och betmassa - framförallt de två sistnämnda sakerna. Jag vill heller inte ha tång/alger i ett foder.

[Forest]
0

8 det är sant. Men tycker detta var lite läsvärt ändå

http://www.cutiepiepolly.se/2012/10/c-vitamin-till-hund.html

mopsen12
0

Hoppas det inte blir för OT, ta bort i sådana fall. #9 Vad är betmassa? Är tång/alger farligt/onödigt i ett hundfoder? Visste knappt att man hade sådant i foder.

russin
1

#11 - betmassa är tyvärr vanligt i torrfoder till hund och enligt mig är det hästmat. Betmassa, betfibrer osv är fibrer kommer från socker. Det finns alltså inget socker kvar, men en restprodukt som enligt mig inte är hundmat utan något som påstås vara bra för magen.  Tyvärr innehåller oerhört många torrfoder något av dessa fibrer.

Alla hundar jag provat foder med betmassa eller betfibrer i har fått gaser🤐

Alger känns som en helt onaturlig produkt och har man en hund som får t ex sköldkörterproblem kan alger vara farligt då det innehåller jod. Nu gäller det mest algtillskott då hundfoder innehåller så otroligt lite, men jag vill ändå inte ge.

Praefatio
0

#12 Ja, betmassa sälj under namnet betfor i hästvärlden. Precis som du säger så är det en produkt utvunnen ur sockerbetor, det är tekniskt sett fibrerna ur betorna. Helt vansinnigt att man ger sådant till hundar som självklart har mycket svårt att bryta ner växtfibrer.

På hästar har betfor ofta en väldigt trevlig effekt på magen, men de är ju växtätare och gjorda för att bryta ner just växtfibrer…