Vilken ras passar mig?
Jag ska skaffa min första egna hund i början/mitten av 2014, men behöver hjälp med rasvalet.
Jag vill ha en hund som jag kan träna lydnad/cirkuskonster med. Jag kan tänka mig en långpromenad på 2 timmar + kortare rundor per dag. Helst ingen ras med krävande pälsvård. Storlek spelar ingen roll.
Högst på min lista just nu ligger korthårig collie, skulle den passa mig? Ge annars gärna förslag på vilken ras du tror passar mig.
Nja jag skulle inte rekomendera kh collie till dig tyvärr då det är en bruksras.
Jag skulle nog säga… Hmm, tänkte säga Pudel, bichon havanais och frise med de faller ju på pälsvården… Kanske tibetansk spaniel eller tibetansk terrier? Eller Kromfohrländer?
Kan du specialicera dig lite? Storlek? Vad vill du ha för typ av hund, alltså i psyket? Ska den vara egensinnig och självständig, envis eller mycket will to please?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Okej! 🙂
Storlek spelar inte så stor roll, vill gärna ha en hund med mycket will to please.
Kolla rasgrupp nio. Pudlar och papillon/phaléne är toppentrevliga hundar om man gillar att träna tricks. Riktiga cirkushundar, i bra storlek. Kom ihåg att det går utmärkt att klippa pudlar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jodå jag tror kh collie kan passa dig finfint.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Njä, KH är en brukshund och det är ju inte vad du söker.
Kolla in grupp 9, där finns det många spralliga och trevliga hundar som passar utmärkt för cirkuskonster.
Jag tänkte direkt på papillon!
De är lättlärda och orkar mycket mer än vad man tror :)
Ni som avråder kh collie, vilka egenskaper är det som ligger till grund för det? Jag håller inte med om att den inte skulle passa, det är ju inga särskilda motorer i collien alls och den räcker gott och väl till lydnad och cirkuskonster.
#7 I KH collie är det SERIÖST med motor. Trevliga brukshundar när de får utlopp för sin intelligens och sin energi, förjävliga trubbelmakare när de inte får det. De jag har träffat påminner lite om JRT på det sättet, lite för smarta för sitt eget bästa och blir gärna destruktiva när de är understimulerade.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det beror lite på vad du menar med lydnad. Ska du endast träna vardagslydnad och lite tricks kanske det inte räcker, men har du tänkt köra tävlingslydnad på hobbynivå räcker det utmärkt för en collie. Många verkar tycka att om man inte ska satsa på elitnivå ska man bara kolla i rasgrupp 9.
Däremot är det svårare att få tag i en bra KH collie eftersom det förekommer mycket rädslor och dålig mentalitet. Så som köpare måste du sätta dig in i rasen och leta rätt på bra linjer, vilket kan vara svårt som nybörjare.
tibbetansk terrier kan vara svårt, de är från början vakhundar så komemr skälla massor om man har otur etc.
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
#7 det är en bruksras. Behöver jag säga mer? ;) den kh collien har mycket mer motor och arbetsvilja än den långhåriga, vilket gör att den kräver mer. Kort sagt och dåligt formulerat, men försök förstå vad jag menar.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#8 Jag återupprepar, vilka egenskaper hos collien är det som gör att du då avråder?
#11 Ja, för att jag ska förstå behöver du nog säga mer än så. Vilka egenskaper är det som gör att collien inte passar till någon som vill träna lydnad och trix?
En liten terrier kanske? Jag vet att det finns mycket fördomar terriers men lägger man ner så mycket tid som du tänkt kan det bli en fantastisk hund :) Inte mycket pälsvård och mycket lätt att lära cirkuskonster samt har en bra kroppsbyggnad för det. Jag har själv en Jack Russell tik på 14 månader som jag är riktigt nöjd med. Supersnäll, lättlärd men med mycket motor och en lagom dos envishet :)
Hon är min första egna hund men vi har haft terrier i familjen så jag har haft fördel av att ha erfarenhet av terriers :)
Det ligger ju mycket i hur mycket man lägger ned tid på tricks och lydnad, men denna hund ser ju knappast understimulerad ut om man säger så. http://www.youtube.com/watch?v=SdYw1gndtHQ
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.