Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4148 ggr
jollycox
0

Vilken ras?

Jag har hittat en ras som jag verkligen gillar men tänkte se om det kan finnas någon annan ras som också passar mig.

* Inte en skällig ras.
* Inte en hund med mycket pälsvård, helst en med minimal pälsvård typ korthårig. Är inte intresserad av en kortklippt hund, jag vill inte hålla på med pälsvård alls, inte ens raka ner den ett par gånger om året.
* Max ca 52cm hög och max ca 20kg.

* En hund jag kan träna och tävla agility och rallylydnad med(typ alla raser). Är inte ute efter att vinna i agility så det behöver inte vara någon ras som får samma resultat som bc.
* Kommer få ca 2 timmar promenader/dag.
* Har inga problem med att sätta på täcke på hunden vid kallt/regnigt väder.

Tror jag fick med det viktigaste.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Cahira
0

Korthårig collie blev min tanke. :) Ev skällighet kan tränas bort men den är rätt så individuell och oftast inte utan orsak.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

jollycox
0

#1 Är inte dom större än 52cm hög och 20kg?
Jag vill helst inte ha en ras där skälligheten kan tränas bort, ett skall eller två om någon kommer är väl okej, helst inte, men jag vet inte hur man ska träna bort skall. Och om man kan träna bort skall vill jag att det ska funka, inte bara att det funkar att träna bort skall på endel hundar.
Men har kh collie nära till skall? är dom skälliga av sig?

Cahira
0

Tikar är 51-56 cm mkh och 18-25 kg så väldigt nära gränsen. :) 

Hur skälliga de är väldigt individuellt. De skäller oftast för att larma om någon kommer eller om de busar men är i övrigt i överlag väldigt tysta. :) 

För att träna bort kan man antingen avleda och berömma då hunden avbryts (de kan vara lite jobbigare i tonåren, det mesta är som allra värst i tonåren hos hundar men dämpas då de mognar) med tex lek eller annat högbelönande eller lära in skall och sedan lära in tyst. En hund som man lär in skälltricks på brukar ofta bli tystare efteråt eftersom man inte bett om det. :)

Lilllens
2

Staffen kanske är intressant?

jollycox
0

#4 Staffen är absolut intressant, men jag vet inte om jag vill ha en terrier. Vi har tre terrier(+ min syster har en) så jag har mycket erfarenhet av terriers, däremot typ ingen erfarenhet av icke terriers.
Två bichoner och en golden är hundar som jag känner/känt som inte är terrier. Två av dom tre lever inte längre och jag kommer inte ihåg så mycket av dom och den tredje är en förklädd terrier :P

[Forest]
0

Heeler är en ras jag tänker på kanske kan passa :)

[Forest]
0

även Kromfohrländer kanske kan vara något att spana lite på.

jollycox
0

#6 #7, ja heelern skulle nog passa men jag gillar inte riktigt kroppen, korta ben.
Kromfohrländer har jag hört har ofta dålig mentalitet och så finns det ju väldigt få av dom.

[Forest]
0

8 det viste jag inte om kromf att dom kan ha lite dåligt mentalitet, heelern är söt smidig behändig storlek rubust o tål lite. Ska fundera vidare på annan ras som kanske kan passa dig ;)

[Forest]
1

Chodsky pes och Nederlandse kooikerhondje dom tänkte jag lite på just för att chodsky är ganska ovanlig och hanen är gränsfall där på önskad storlek men tik är mindre 😉Vet annars inte ett smack om den rasen men tycker den är otroligt fin och bara läst rastandarden 😉

jollycox
0

#10 Gillar tyvärr inte någon av dom. Chodsky pes ser ganska mycket ut som en långhårig schäfer och jag gillar inte schäfer-utseendet. Kooiker har jag träffat ett par och dom är skälliga. Vill också helst ha en korthårig hund. Men tack för dina förslag! :)

jollycox
0

Putt, någon mer som har nått tips?

Hiro
0

Jag har aldrig träffat en skällig kollie, de har varit knäpptysta. 

En dalmatin kanske? Höjd och vikt stämmer inte men annars

jollycox
0

#13 Höjd och vikt är rätt viktigt, för jag vet inte om jag riktigt orkar hålla en hund som är större/tyngre ifall den drar.
Så hellre en mindre hund än en som är precis på gränsen.

Praefatio
0

Åh, synd, tänkte också direkt på korthårig collie men en del individer har rätt nära till skall. Perfekt ras i övrigt, för dina syften.

Mr_Si
0

Skulle shiba kunna passa in på ts önskemål? Fick den tanken men vet inte så jättemycket om rasen så… nån som vet mer? :)

Cahira
0

#16 Shiba är som en katt. Otroligt självständig och svårtränad.

[zippo92]
0

chinese crested? 

Har en tik jag tränar agility med, fart har dom ;)

de nakna behöver inte trimmas, men gällande utseendet så älskar man dom, eller inte ;) (jag är tokkär)

Aristarcos
0

Min LH collie som jag hade var bara skällig när det var bus på gång, annars så skällde han inte så mycket…Inget skällande bara för att skälla liksom…han skällde på kommando 😉

jollycox
0

#18 Jag har varit inne på chinese crested men om jag ska ha en naken(och jag vill inte ha en puff) så vill jag att den ska rakas(kropp o nos) och då blir det ju pälsvård.

Ååh jag kommer aldrig hitta en ras.. :( Jag har varit inne på många olika raser och kännt då att den har varit rätt för mig, en sån ska jag ha. Men sen tänker jag mer och kanske passar den inte mig ändå, och så hittar jag en ny ras som verkar passa och allt börjar om igen.

[zippo92]
0

Mexikansk nakenhund? Du kan ju ta en så naken crested som möjligt, de md behåring 1-2 behöver inte rakas :) Jag har en 4, hon är naken ett dygn, sen är pälsen påväg igen ;)

Tiddelum
0
jollycox
0

#21 Nja, dom tilltalar mig inte riktigt.
Jo det har du ju sant i. :)

malinroth
1

Pincher kanske? Skulle kunna funka, beror ju på vad du vill ha för hund utöver det du beskrivit i ts. De pinchrar (mellan) jag träffat har varit väldigt trevliga och inte heller skälliga. Vet dock inte hur det är med skälligheten överlag. Det är nog inte en helt lätt ras att ha att göra med alltid, men du kan ju läsa mer om rasen om du tror att det kan vara nåt för dig.

jollycox
0

#24 Jag har också förstått det som att det inte är en lätt ras. Jag vill ha en lätt ras, som man inte behöver oroa sig för att lämna bort om man behöver passning tex.

[zippo92]
0

Sheltie, tibetansk spaniel, cavalier? :)

jollycox
0

#26 Tilltalar mig tyvärr inte. Sheltie kan väl vara rätt skälliga dessutom.

Jag är mest ute efter en korthårig hund, som inte blir så skitig ute när det regnar och så.

Haley
0

Schipperke
Papillon
Lancashire heeler
Lagotto Romagnolo - viss pälsvård dock
Shetland sheepdog 
Borderterrier
Cavalier king Charles
Chihuahua
Dansk-svensk gårdshund
Pinscher/Dv. Pinscher
Kromfohrländer
Pumi
Russkiy Toy
Schapendoes
Tibetansk spaniel

mm…

Vissa har ju dock nära till skall…

Anibaz
0

Whippet, Corgi, Mudi, Stabyhoun?

fridaaocrazy
0

Kanske kelpie? Vet inte så mycket on rasen men de passar i storlek oh är korthåriga i alla fall :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

JamieBlue
0

Jag vet att du inte ville ha pälsvård men om du kan tänka dig att kompromissa lite så kanske cocker spaniel? Hoppas du hittar en ras som passar dig!

Trollhund
1

Tänker direkt på staffen. Tycker den passar in bra på det du önskar.

Hiro
4

Jag tror inte du kommer hitta en hund som stämmer in på alla dina krav, du kommer i slutet behöva kompromissa åtminstone lite i något av dina krav då i princip ingen ras tilltalar dig som stämmer in på dina krav och de du är intresserade av tycker du inte passar

Cahira
0

Jag tror fortfarande på collien jag.

jollycox
0

#28 Av dom du räknade upp har jag funderat på Chihuahua och russkiy toy. Även pumi men dom har ju lite pälsvård.

#29 Äntligen kom den! Whippet är jag rätt förälskad i. Har även tittat på mudi men den verkar ovanlig.

#30 Kelpie blir för aktiva.

#33 Jag vet, det är mitt stora problem. Den rätta rasen för mig finns inte.
Mina starkaste krav är storleken och att jag inte vill ha pälsvård(vi har tre pälsvårdshundar och jag är så less).

#34 Den blir nog för stor tyvärr.

htt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du har inte funderat på dansk/svensk gårdshund? 
De är små och smidiga men ändå robusta. 
Korthåriga med minimal pälsvård. 
De dsg's jag känner (förutom min egen,förvisso) larmar när det kommer någon men generellt är det en relativt tyst ras. 
Passar mycket väl till agility och rallylydnad. 
Att de är friska, "lokalproducerade" haha, vackra och alldeles underbart gosiga o mysiga är ju inte heller helt fel :) 

Bifogar en bild på min lilla kille, 16 veckor. Han håller på att tappa tänder nu och då är det en period då öronen står åt alla håll ;)

idipidi
1

Om du inte vill ha en skällig ras ska du inte fundera på pumi. De pumis jag träffat skäller så fort de bli lite upphetsade, skäller sig igenom en agilitybana o.s.v.

fridaaocrazy
0

Vilken ras är det i alla fall du tycker om som du skrev i inlägget? :)

Sugar Mist
0

#38 Det står i #35.

-

fridaaocrazy
0

Ojsan, mitt fel! Tror dock att chihuahuan oh russkiy toy blir för små till agility och många chihuahuor t ex bryter/skadar benen bara efter att ha hoppat ner från soffan/sängen :O Tycker i så fall whippet av de raserna du gillar. :)

Sugar Mist
3

#40 Nej, de är inte för små för att köra agility med.

-

jollycox
0

#36 Nja, jag har trott att dom varit skälliga, men får ta en extra titt på dom med.

#37 Jag vet, glömde skriva det som orsak också. Jag vet en pumi som skäller typ jämt och en pumi som skäller typ aldrig och en som skäller lite ibland. Det är så olika mellan individerna i en ras men överlag är väl pumi skällig.

#41 Jag tycker inte heller dom är för små för agility.

katarina_m
0

Whippet såklart! 😍 Eller möjligtvis italiensk vinthund?

jollycox
0

#43 Jo iv gillar jag också mycket men hur lättlärda är dom? Vinthundar är ju överlag svårmotiverade men whippet har jag läst ska vara den mest lättlärda av dom.

Hiro
2

#35 Du säger alltså att du skulle kunna ta en 100% brukshund med en massa sjukdomar bara storleken och pälsen passar in? Jag menade att det var dem du får töja på. Min ras är inte den ras som jag skulle valt utseendemässigt men mentaliteten och motorn i rasen var det jag ville ha

agnesw
0

Någon lapphund kanske? Typ lapsk vallhund, kan dock inte så mkt om dem.

fridaaocrazy
0

Jag menade för hundens bästa ;) Chihuahuor bryter eller skadar faktiskt benen ganska ofta, och då tycker i alla fall inte jag att man ska ta den risken. Det är bara min åsikt, men är man försiktig så går det säkert bra :)

Sugar Mist
5

#47 Så för "hundens bästa" ska man inte träna något med en liten vavva pga att den kan bryta benen? Våra stora hundar kan också det, ojoj, bäst att du slutar träna med din welsh, den kan bryta benen! Men helt ärligt, vavvor är fullt kapabla att köra agility och liknande, det finns en skadorisk inom allt, ska man stirra sig blind på sådant kan man lika gärna skita i att skaffa hund.

-

jollycox
2

#45 Nej det har jag aldrig skrivit. Jag kan ju inte ta en större hund än jag klarar av att hålla i? Eller tycker du det? Klart man måste få välja pälstyp, jag kan ju inte skaffa en pudel och sen skita i och ta hand om pälsen för att jag inte vill hålla på med pälsvård. Eller tycker du att jag ska köpa en storpudel som jag kanske inte klarar av att hålla emot om den drar och inte vill ta hand om pälsen på den?

Hiro
0

#49 Nej men jag menar att till exempel klippa ned pälsen om hunden i övrigt är som du vill ha den är en liten sak man kan göra

Sugar Mist
6

#50 Lämna henne ifred och låt henne ha de kraven hon vill, det är inte så svårt, va? Hon har redan pälsvårdshundar vad jag fattat det som och kanske rent utsagt inte har tid med mer pälsvård.

-

fridaaocrazy
1

Men gud, #48 du hackar på mig hela tiden :O Kan du lämna mig och mina åsikter ifred?! Agility kan du klart göra men inte höga hinder för Chihuahuan kanske inte klarar av det. Jag ville bara förvarna och många små hundar som Chihuahuor bryter benen lätt då deras ben är så känsliga. Klart det finns risker i allt men Chihuahuor är det ännu större risk med inom höga höjder. Kommer inte skriva mer här så vill ni något speciellt så skriv i pm.

felzena
4

#52 Man anpassar självklart hopphindren efter hundens storlek. I agility delas hundarna in i tre olika klasser efter mankhöjden.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Mr_Si
0

Jag skulle nog vilja slå ett slag för Dansk-svensk gårdshund… det enda som inte passar perfekt mot dina önskemål är att det finns tendenser till skällighet hos rasen då den fungerat som bl a larmande vakthund men det borde väl gå att dämpa genom träning….

jollycox
0

#54 Dansk-svensk gårdshund låter väldigt intressant, men är den sån att den måste få träna? och hur ofta? Är den envis av sig(typ terrier-aktig)?

Mr_Si
0

#55 utifrån de jag har träffat så har jag inte fått intrycket av att de är några överdrivna arbetsnarkomaner, två timmars promenad per dag och agility och rallylydnad några pass i veckan borde räcka utmärkt.  Jag har inte heller uppfattat dem som särskillt envisa utan rätt lättränade.

htt
0

#55- Håller med om att den faktiskt skulle kunna passa dina önskemål- 2 timmars promenad samt agility och rallylydnad låter som mina planer med min lilla dsg :) 

Jag skulle absolut inte se dem som envisa men däremot är de ju inte lika föriga och har det där naturliga "will to please" som min vallhundsblandning har. Men de ÄLSKAR att vara med överallt, bara det händer något och bara man får vara med matte/husse så är de väldigt nöjda. 

Ser att du bor i norrbotten, jag bor i Luleå och om du vill kan jag pma om tips på uppfödare :)

jollycox
0

Jag är mest inne på dsg eller italiensk vinthund.
Jag är bara osäker om dsg kan bli lite för mycket.. Jag kommer inte träna rally eller agility flera gånger i veckan. I början kommer det ju bli mer träning för att lära in grundläggande sitt, ligg, osv. Men jag vill ha en hund som lätt kan vara utan träning en vecka och har lätt för att koppla av.

#57, du får gärna tipsa om uppfödare. :)

ebzi
0

En Basenji skäller ju inte xD men den passar nog inte så bra i övrigt… En whippet tror jag skulle passa så länge den har någonstans att få springa av sig, ingen pälsvård, inte skälliga, lagom storlek och aktiva :)

Hiro
0

#51 Jag säger bara att hon troligtvis inte kan kräva att hunden skall fylla alla kriterier till 100%

Cahira
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#59 Trots att en basenji inte skäller så är den långt ifrån tyst. :)

ebzi
0

#61 Hahaha nej kanske inte, gud va lustigt det låter! ^^

jollycox
0

#60 Vad skulle du rekommendera för raser om du borser från mina två "hårda" krav?

Mr_Si
0

#58 Utifrån vad du beskrivit och de dansksvenska gårdshundar jag träffat så tror jag verkligen inte det blir ett problem med aktiveringen, ens om det skulle bli en vecka där du inte hann med att aktivera så mycket då och då…

Hiro
0

#63 Om du är villig att tänja lite så finns det många raser som skulle passa dig bra bara du tycker om rasen i övrigt alltså. Du har ju fått många förslag i forumet som säkert skulle passa om du bortser från vissa saker :)

jollycox
0

#65 Det finns också flera raser som passar mig som har mina krav på storlek och pälsvård. :)

fladdy
0

Håller helt med Hiro, det finns nog ingen hund som passar in perfekt på dina krav. Och att borsta någon gång i veckan är väl inte så farligt?🤔

aaaaaaaaaaaangelina

jollycox
0

#67 Vilka raser rekommenderar du då om du bortser från mina krav?

idipidi
0

Dansk-svensk gårdshund! Tror inte alls att de är för mycket. Man behöver ju inte heller välja den allra mest energiska valpen i kullen, om man inte vill ha en sådan.

Hiro
0

- Korth collie som Cahira tipsade om. Har bara hört collies skälla varnings skall.
- Kooikerhondje som Forest tipsade om. Har aldrig hört en skällig koolie
- Chinese crested som Zippo92 tipsade om
- Dansk/svensk som htt tipsade om
- Cocker Spaniel
- Mexikansk nakenhund (liten/mellan/stor)
- Podengo portugues cerdoso/médio
- Podengo portugues cerdoso/pequeno
- Podengo portugues liso/pequeno
- Lagotto
- Dalmatiner som jag tipsade om

LuLeLo
0

#70, måste bara fråga, hur tänkte du med cocker spanieln? Båda typerna är ena rejäla pälsvårdsmonster, och om hon inte ens vill raka ned en pälsvårdshund måste jag säga att de inte passar. Personligen tycker jag dessutom att det är synd att raka ned en cocker helt, för den förlorar sin vackra rasprägel. Man kan förstås ha den sportklippt på något sätt, men det blir ändå lite pälsvård och pyssel med de där långa öronen.

Annars har du dock rätt i att den stämmer in på hennes krav :)

Tass Josephine

Cahira
0

Eeesh jag gillar pälsvård och till och med jag blir överväldigad av pälsvården av en cocker. Men ja, korthårcollien. De skäller oftast inte i onödan. 

Undrar hur det ligger till med Pinscher. (mellanvarianten) Osäker på skälligheten där, men de å andra sidan är, liksom schnauzern, alfons åberghundar. "Jag ska bara". 

Instämmer om dsg med. :) Riktigt mysiga snälla goa hundar men ändå med fart när det behövs. :)

jollycox
1

#70 Du hittade ju några som dessutom stämde in på mina två främsta kriterier. :)
Dsg har jag blivit riktigt intresserad av, chinese crested gillar jag sen innan och podengo portugues liso pequeno har jag också tittat på förut.

#71, jag bad hen om tips på raser som inte följde mina kriterier om pälsvård och storlek.

Jag tycker också att det är synd att klippa ner en pälsvårdshund, det finns ju fler raser. :)

Varför jag inte vill ha en pälsvårdsras är för att jag tycker det är besvärligt att kamma, klippa, rycka öronhår, klippa mellan trampdynorna. Man hinner inte ens blinka så ska allt det där göras igen. Och nej, det är inte lätt att ha hund alltid men man behöver inte göra det svårare än vad som behövs.

Det lutar mot dsg eller italiensk vinthund.

idipidi
0

Hur pass vanligt är det med chinese crested på tävling i olika hundsporter? Jag tänker mig dem som ganska egensinniga och envisa, men det kanske inte stämmer?

Cahira
0

#74 Puffarna upplever jag är mer arbetsvilliga och följsamma, de nakna är lite mer ojämna. Vissa dyrkar marken du går på, andra är jättesjälvständiga och går inte att ha lös. 

#73 Om du kan tänka dig raka ned en pälsjycke så är nog Bearded Collie en bra kandidat. Lätt, smidig, vig, will to please, glad, arbetsvillig men inte ett arbetsmonster. :) Men håller med att det smäller bara till så är det dags igen. Går dock snabbt med en bra trimmer. :)

Hiro
0

#71 Ifall hon skulle kunna tänka sig att klippa eller raka?
#73 Jag tror i sådant fall att en dansk/svensk är bättre än en italienare då det är svårt (ej omöjligt dock) att få vithundar riktigt motiverade

LuLeLo
0

#76 Fast hon skriver ju i inlägget att hon helst inte vill hålla på med rakning 1-2 gånger om året heller. Vill hon tänja på gränserna kan en cocker säkert vara super, men om inte så nej, då passar den sämre.

Tass Josephine

Hiro
0

#77 Jag ger henne förslag på raser som passar ifall hon kan tänkas tänja?

Anna-Helga
1

Dvärgpinscher!

LuLeLo
0

#78 Förstår vad du menar :)

Tass Josephine

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.