Lydnadsklass 1
Skrev på tävlingshundar också, men testar här och ser om jag kanske kan få nått svar!
Har ett par frågor inför debuten i Lydnadsklass 1.
* Vid läggande under gång, får man en nolla om man stannar till/saktar ner när hunden ska lägga sig, eller är det bättre att hunden inte lägger sig alls? Och undrar samma vad det blir för typ av avdrag om man både (råkar) använder handtecken och röst?
* Vid tandvisning blir min hund superglad och får ibland för sig att hoppa upp på domaren (/den peronen vi tränat med). Är det okej att man håller i hunden medan domaren kollar på tänderna? Eller vad är det bästa att göra om hon hoppar? (hon har förövrigt absolut inga problem att visa tänderna, hon bara älskar människor och blir lite överdrivet glad ibland).
* Får man lov att berömma dom under momenten eller får man bara lov att säga vad dom ska göra?
Tror det var allt jag undrar just nu, haha. Lite konstiga frågor kanske, meen jag hoppas någon ska kunna svara på dom :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Nej du får ingen nolla men du får avdrag för kraftig DK.
Tror du får en 5a, 6a i poäng lite beroende på hur kraftigt DK det är men kommer inte riktigt ihåg, det står i lydnadsreglerna.
Du får inte hålla i din hund eller prata med din hund under tandvisningen, endast kommendera innan t ex "visa" så hunden är förberedd.
Nej du får inte berömma under momenten utan endast när momentet är slut!
Glömde skriva; bättre att du DK:ar än att hunden inte lägger sig alls för då får du en nolla.
Om du "råkar" använda båda handkommando och röst kommer domaren INTE ta hänsyn till detta utan du får avdrag för DK.
Vad innebär DK?
Men om hon skuttar runt och hoppar upp på domaren då? Får jag säga till henne då?
Okej då! :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#3 DK = dubbelkommando
Säger du något utöver kommandon så blir det avdrag av något slag.
#3 DK= Dubbelkommando. Alltså både röst och handtecken =)
#3 Det bästa är om du är helt tyst.
Hoppar hon mot domaren kommer du få avdrag.
Det är dock så låg koeff på tandvisningen så det gör inte så mycket.
Om du tänker att du skall vara en militär så kan du nog tänka dig, tyst, rak i ryggen och inte bry sig om omvärlden… typ
Fast om min hund hoppade upp på domaren så hade jag sagt till den sitt igen eller liknande! det ger mindre avdrag än att du får nolla för att hunden skuttade så glatt att domaren inte kunde kolla tänderna. självklart hade jag tränat massor innan för att hunden inte sak göra så, men ibland så bara händer det igen ändå när man tävlar ;)
hur mycket/om man ens får nåt avdrag för flera kommandon under tandvisningen verkar vara lite olika från domare till domare… min första tävling med den yngre hunden pratade jag mig igenom hela momentet för hon var osäker och domaren betedde sig väldigt mysko (skulle sätta sig på marken och GOSA med alla hundarna :S ) hon satt kvar men besvärad såklart, fick tio poäng ändå trots tio extrakommandon och beröm.
en domare på en tävling gav alla tio poäng rakt av sålänge hunden inte var rädd och skyggade, oavsett om de studsade eller satt ner som de ska göra :/ vilket ju egentligen är fel enligt reglerna.
andra domare har vart jättetuffa på poängen att de ska sitta perfekt och stilla hela tiden medan varje tand ska räknas in långt bak i munnen.
så det bästa är ju helt enkelt att öva öva öva öva :)