vad är bra att fråga?
I morgon ska jag ringa ang en omplacerings hund. Vad är bra att ställa för frågor till ägaren tycket ni?
Hinner inte skriva så långt just nu, men rädslor och problem är bra att fråga om! Talar av erfarenhet ;) Dock fick jag inte hela sanningen berättad för mig men det är ju också något man får tänka på :)
Om du inte redan vet, så hade jag frågat hur hunden haft det tidigare, hur den ä i olika situationer såsom om den möter andra hundar/djur, träffar barn, åker bil etc. :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Vad det är för ras/raser. så att du kan läsa på. Om den har några olater eller rädslor. hur den är mot andra hundar och människor. om den har varit eller är sjuk. om den har några problem: tex åksjuka eller problem med öronen. Ålder, försäkring, chippad, vaccinerad osv. =)
Vad hunden gillar och ogillar, om den är allergisk mot något, hur den är med andra hundar, barn, osv. Be ägaren beskriva hunden i 5 ord, kan vara rätt intressant bild av hunden.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
1, hur bor dom, är hunden van med vara i lägnehet,stan osv
2 hur många promenader tas dagligen och hur långa.
2 vad äter hunden för foder
3 försäkring,chipad,sista vacc var när. Fråga om den kommer vara vetrinärbesiktad tycker det är viktigt att dom är det.
4, hur är den att hantera vid kloklippning,borsta tänder,borsta, när man ger mat osv
5 gillar den åka bil,buss,tåg? Hund och personmöten och om det finns några rädslor.
Jag tycker det är bra om man får reda på hur dom har tränat om dom har tränat hunden. Är detta en privat omplacerings hund du ska kolla på?
Sen tycker jag man träffar hunden för att se hur man klaffar, vissa är lite blyga o kan ta lite tid innan dom visar sin sharm själva har vi tagit en vuxen omplaceringshund och en unghund, ena framåt andra långt i från framåt sluta med att de följde med hem. Vi skulle aldrig ångra oss har man antagi sig en hund är det inte på tänketid så vi tar inte hund på prov utan vi har enkelt köpt hunden då vi trots allt klaffat. Men vissa vill ha lite på prov så det är upp till var och än samt om säljaren ger det. Lycka till
tack för tipsen, det är en omplacerings hund jag ska ringa till. Ska ta och ställa dom frågorna ni tipsat om till mig. :)
såg nu dock att annonsen var borta. någon har nog redan köpt hunden. får leta vidare!