Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1806 ggr
nlinds
9

Visa lite respekt !!!!

Här kommer ett aggro inlägg…

Som de flesta vet har jag en Chihuahua valp på 4 månader (plus 2 hundar till) samt att jag jobbar som dagmatte. Igår kväll fick jag hem en daghund som skall vara hos mig en vecka, världens goaste och gladaste Powderpuff tjej som inte heller är så gammal skulle tippa på.. kanske 6-7 månader (?) Iallafall. Så var jag ute och gick med min Chihuahua pojk och Puffen Indy på en kvälls promenix. När jag kommer in i trappuppgången (som har 2 dörrar, en på ena sidan och en på andra) Så kommer det 4 stora killar in på andra dörren som jag aldrig sett förut. Jag ställer mig åt sidan och håller in hundarna så att de kan gå förbi. Dels för att jag vill träna min lille till att inte gå fram och hälsa, och Indys ägare tränar också på att hunden inte ska gå fram till vem som helst (då hon är så glad i allt och alla). Då gör dom den VÄRSTA "hälsningen" man kan göra. Utan att fråga tränger dom in mig i ett hörn i trappuppgången och sträcker fram händerna i bågar över huvudet på hundarna ! Indy blev såklart skit glad och ska fram (men höll in henne), min lille pojk Boss, blev såklart LIVRÄDD och sprang runt mina ben och trasslade in sig. Trots detta fortsätter de att sträcka fram händerna och ska klappa. Jag blev skitförbannad och sa med bestämd röst "NEJ ! det är inte okej , fråga först !!!", till råga på allt så fattade dom inte svenska för fem öre, och bara hånflinade mot mig och försökte fånga upp hundarna i famnen. Jag skrek till ordentligt "NEJ!" och trängde mig ut (vilket inte var det lättaste när det står 4 män ivägen) därifrån och gick, Hörde hur dom skrek bakom mig "show a little respect bitch !" och jag skrek tillbaka " YOU should show a little respect towards the dogs, asshole !"
Jag var URsinnig !

Samt att:
Min sambo kom hem nyss över lunchen och berättade att han hade sett något hemskt idag. (han jobbar som fastighetsskötare och är ute mycket och tar hand om trädgårdar osv). Han såg hur en Lhasa apso bet ryckte och slet i en harunge, innan han sprang fram kollade han vart sjutton ägaren va, ingenstans.. Han sprang fram och försökte chasa iväg hunden. Då kommer det en tant runt hörnet med ett koppel i handen och han skriker "TA BORT HUNDEN !!" Hon kollar knappt på min sambo och GÅR fram medans hennes hund rycker och sliter i den här stackars harungen. Hon ställer sig en meter ifrån och säger "kom…kom hit..kom hit" Med ingen engagering alls. Till slut släpper hunden haren och min sambo får tag i halsbandet och ger hunden till ägaren, och hon säger "ojdå, det här var ju inte bra.." min sambo var skit förbannad och sa "varför har du hunden lös i ett tätbebyggt område om du inte kan ha koll på hunden !?" , hon svarar "men han har aldrig gjort så förut..", han säger "ja men då kan du ju iallafall säga till hunden eller ta tag i den när den anfaller ett oskyldigt djur som inte kan försvara sig "  och hon säger "men det kan jag ju inte.. ? ". Haren låg halvdöd på gräsmatten och kunde inte röra sig, min sambo sa "Nu får DU ringa till polis eller jägare som får avliva den, för harungen ska inte ligga här och plågas ihjäl pga dig"
tanten svara "ja…jag får väl göra det."

Vart är respekten i människor nu för tiden !?
Var tvungen att skriva av mig. Tack och hej -.-

Var bara tvungen att skriva av mig..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[tintilar]
9

Tråkigt med harpalten. Det var en otroligt onödig olycka.

Vad gäller killgänget tror jag att du gjorde det värre både för din del och för hundarna. Att bli arg och skälla på folk skapar bara konflikter och dom kommer INTE att respektera hundägare mer efter det. Tvärt om kommer dom kanske att tycka att hundägare är idioter, med fullförståelse. Man måste kunna hantera oväntade situationer, och olämpliga handlingar, på ett trevligt sätt. De menade troligen inte att göra något illa, de kanske faktiskt tyckte att hundarna var söta och hade en positiv inställning. Det ska man uppmuntra om man vill ha respekt av folk som inte håller på med hundar. Och man måste inse att alla inte förstår sig på hundar och deras signaler såsom vi med hund gör. Bättre då att vänligt förklara att hunden blir rädd och visa hur de ska göra istället - med ett leende.

Dessutom känner dina hundar av din stress när du jagar upp dig varpå du bekräftar att det är farligt. En hund behöver inte bli rädd när någon närmar sig eller tränger in den i ett hörn.

Jag har mött barn/ungdomar som inte träffat katt, hund eller häst i olika situationer med mina djur. De kan ibland ha ett ganska dåligt sätt, en del är rent av elaka, men om man visar förståelse och ger dom en chans att få lära sig så har jag ALLTID fått positiv respons och de har ändrat inställning och berättat att de fått lära sig hemma att katter/hundar/hästar är lömska/elaka/farliga.

Vill man ha respekt måste man ha lite ödmjukhet att dela med sig av. Även när man känner sig stött.

nlinds
8

Jag struntar fullkomligt i om dom tyckte jag var en idiot eller inte, jag bad dom att sluta, vänligt först. Just pga träningen med båda. Men efter man sagt det 2 gånger så tappade jag tålamodet, jag tyckte inte det var okej någonstans.. Dessutom visste jag inte att dom kunde prata engelska förns dom kastade glåporden efter mig när allt var över, men man fattar ju att man ska sluta tränga sig på om en människa blir arg, även om det är på ett annat språk. Jag försökte dessutom att få dem kolla upp på mig (och inte på hundarna) för att försöka förklara (tog förgivet att de kunde svenska) varför man inte ska göra så, men när de ignorerade mig fullkomligt så blev jag arg. Och jag tror att många skulle blivit det.
Visst känner de av stress, men Boss gömde sig och trasslade in sig innan jag ens blev arg/upprörd, och jag fattar det, med tanke på att han är så liten och de lutade sig över hunden och var allmänt brötiga osv. Nej det klart en hund inte behöver bli rädd, men jag ser på mina hundar när de blir rädda/osäkra, såpass mycket känner jag faktiskt mina egna hundar..
Jag förstår mycket väl vad du skriver, men det är inte alltid man kan vara snäll och ödmjuk mot folk som inte fattar. Dessutom tyckte jag det var fel att tränga oss in i ett hörn, vad är vitsen med det liksom ?

[tintilar]
4

Om de pratade engelska kanske de var från en annan kultur, där man inte har samma maner som i Sverige. Det vi tycker är fullständigt opassande kanske inte är konstigt alls för dom. Jag säger inte att det inte provocerar, jag menar bara att det kan finnas en förklaring. Jag förstod inte av ditt första inlägg att du flera gånger försökt få kontakt och att de ignorerat det. Personligen hade jag bara gått därifrån då. Eller tagit tag i någon, vänligt men bestämt, och påkallat ögonkontakt.

Jag menar inte att din hund blev rädd pga dig, eller att du misstolkade den, jag menar att du förstärker det olustiga i situationen genom att bli upprörd. Du bekräftar det hunden redan upplever, att situationen är orolig. För att hjälpa en hund att hantera något den tycker är läskigt bör man göra motsatsen, dvs visa med din egen sinnesstämning och kroppsspråk att situationen är under kontroll och helt ofarlig.

Ibland blir man arg, det är mänskligt. Men jag kan ändå tycka att det låter på ditt inlägg som att din reaktion inte gjorde någon nytta, tvärt om. Det kan man ta som en lärdom, eller så kan man tycka att det gör detsamma. Det är i alla fall min spontana reaktion när jag läser ditt inlägg.

[maloue]
10

Jag skäller ut personer som bara kommer fram till mina hundar och tar för givet att de får ''klappa dem''. De vet ingenting om hur mina hundar är och de har ingen som helst rätt att komma påträngande för att klappa dem utan att fråga. Precis som att du inte låter vem som helst gå fram till din unge och lyfta upp honom/henne. 
Ingen annan än du själv vet hur dina hundar är. 
Hunden kanske varit folkskygg/aggressiv/osäker och de här killarna hade bara gjort det värre. 

Precis som när jag var på semester med min familj en gång, så kommer en man åkandes på någon hjulliknande sak och en tjej kommer fram och bara tar kort på honom (detta var i Sverige).
Mannen höjer rösten och säger till henne framför alla personer där och säger åt henne att man måste fråga innan man tar kort på någon. 
- Självklart tyckte jag lite synd om tjejen men han hade helt rätt. 

Jag är en trevlig människa för övrigt men när det gäller mina hundar så är jag noga med vem som får hälsa, och kommer det fram någon utan tillåtelse, -då blir jag arg och säger till personen. Går därifrån och skiter i vad de tycker om min attityd.

[tintilar]
4

#4 Vad vill du uppnå genom att skälla ut någon? Det enda du uppnår är att du får ur din dina egna uppdämda aggressioner, men det hjälper inte mänskligheten att avreagera sig på andra och inte dig själv heller i slutändan. Hjälp människor att förstå det du tycker är självklart så kommer din omgivning att vilja respektera dig - och veta hur man gör också.

[maloue]
7

#5 Jag är som sagt ingen lärare utan säger bara vad jag tycker, rakt ut. Jag struntar fullständigt om någon inte respekterar mig, bara de respekterar mina hundar.
Kan tillägga att när jag är ute med hundarna så är det för att vara med dem och inte att stå och förklara för någon hur man beter sig när man ska hälsa på en hund utan tillåtelse.

[tintilar]
4

#6 Alla har vi ett ansvar att hjälpa folk att lära sig hur de ska respektera oss. Vi kan inte kräva att folk ska respektera oss och sen vägra att tala om hur. Och vad får dig att vägra en sådan sak som bara skulle gynna dig?

Portie
4

Jag hade blivit fly förbannad om någon trängde in mig och min hund i ett hörn (vilket har hänt och den gången var jag trevlig vilket resulterade i att min hund blev otroligt osäker och rädd för människor pga att gubben trängde in honom i ett hörn fast att jag sa till vänligt). Min hund hade bitit om någon hade gjort så så jag hade blivit arg dels för att "skydda" dom och dels för att jag inte tycker det är okej att man gör så oavsett vilken kultur man kommer ifrån..

[maloue]
6

#7 Jag har inget ansvar över andra människor, jag har ett ansvar för mina hundar. Föräldrar har ansvar. Som jag skrev ovan så bryr jag mig inte om någon respekterar mig eller inte bara de respekterar mina hundar. Nu tänker inte jag sitta här och fortsätta skriva med en främling som försöker förklara hur mig hur man beter sig. 
Jag är den jag är. Antingen tycker man om mig eller så inte. 
Hur man beter sig mot hundar får de leta upp på nätet någonstans, jag har varken tid eller lust med att prata med någon om hur man uppträder sig. En person som kommer fram till en främmande hund och ska klappa utan tillåtelse är bara korkad. Blir personen biten så får de skylla sig själv som inte frågade hur hunden var innan.

[tintilar]
6

En hund får inte bita och det finns verkligen ingen anledning för en hund att bli osäker i en sån situation. En del har anslag att vara osäkra/lättskrämda, då är det något man får jobba med och givetvis går det inte alltid att få bort. Men det är inget normalt beteende och det är strikt ägaransvar som gäller i Sverige, ingen hund får bita oavsett provokation. Om man som hundägare har en så pass labil hund att den kan riskera att bita en person som närmar sig för att klappa bör man överväga att ha munkorg på den på offentliga platser med mycket folk.

Det verkar inte som att du är intresserad av vad jag skriver för du svarar inte på mina frågor med annat än att du skulle bli förbannad. Vad du tycker är okej och inte kan inte avgöra hur man bemöter andra - i så fall har du ju även rättfärdigat att folk som tränger in din hund i ett hörn har rätt att ha egna åsikter om vad som är okej och inte också.

Tråkig inställning och med den sätter du hundfolk i allmänhet i dålig dager och skapar fördommar och dålig inställning från icke-hundmänniskor. Tråkigt för oss, tråkigt för dig.

[tintilar]
0

anslag - anlag

vallhund
2

#9 Oj så trevlig man kan vara.

Funderat på att ditt dåliga uppförande kan få folk att bli avogt inställda till hundar o hundägare?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Majbot]
3

Speciellt nu när min Teemo fortfarande är valp så kommer det fram folk hela tiden som ska pilla och klappa, fullkomligt hatar det. Försöker i sansad ton förklara att 'titta - men inte röra'. Men det är många som tycker det är hel fel eftersom 'det är inte varje dag man ser en valp'. Vill inte han ska springa fram till vem som helst i framtiden liksom. Känns som en självklarhet att fråga, precis som det är självklart att fråga en gravid kvinna om man får känna på magen.

[maloue]
1

#10 Jag skrev här för att skriva ner min åsikt och inte svara på en massa frågor av en person jag inte ens känner. 
Jag har hört din åsikt om att du hellre förklarar för personer hur man beter sig när det gäller att klappa en hund utan tillåtelse. Det är din åsikt och inte ifrågasätter jag den. 

#12 I så fall är det personer som sätter alla under samma gräns. 
Alla är olika och jag räknar inte alla hundar och hundägare under samma gräns. Jag dömer ingen utan att inte ha träffat. Så samtidigt kan du inte veta om jag är en trevlig eller otrevlig person, det jag skrev kanske lät otrevlig, men jag säger vad jag tycker. Har alltid gjort och kommer alltid att göra. Jag är en djurälskare och inte människo-älskare.

[tintilar]
3

#14 Du utgår endast från dig själv hela tiden. Försök att se världen som den ser ut, alla är inte som du och du bidrar som alla andra till att skapa samhället och dess värderingar. Varesej du vill eller inte. Det enda du kan välja är i vilken riktning du vill påverka samhället.

[tintilar]
1

#13 Hur självklart det än känna så är det inte det för alla. Men om vi hjälps åt att informera personer som gör fel på ett bra sätt kommer fler att förstå och kunna respektera det. Mina hudar får absolut inte hälsa utan tillåtelse, men om det skulle hända får jag hantera situationen på bästa sätt och försöka vara mer förutseende nästa gång. Det gör ingen nytta att börja gorma, framförallt inte om man har en valp i andra änden av kopplet. Den ser sin matte och trygghet reagera som om det vore en galning man möter. Inte vill vi lära våra hundar att främlingar är farliga, otäcka eller arga? Vi vill lära dom att alla är snälla och att matte har koll på läget. På så sätt får man en hund som kan hantera en främling som kommer fram oinbjuden när det mot förmodan råkar inträffa.

[maloue]
3

#15 Se världen som den ser ut. Visst det gör jag. Människorna plågar djuren, gör djurförsök/tester, mördar människor, våldtar unga flickor utnyttjar människor.
Alla är inte som dig heller, alla tänker inte positivt exakt hela tiden.
Jag säger ifrån, jag är ingen som gärna samarbetar med människor. Jag är på djurens sida, dygnet runt, året runt.

[tintilar]
3

#17 Om du är på djurens sida råder jag dig till att göra ditt bästa för att upplysa människor och ge dem en anledning att respektera och förstå djur och djurägare så att även människor utan djur och djurkunskaper står på våran sida.

[maloue]
2

#18 Tycker ändå att det är något som man bör ta för givet. Att man går inte fram till en helt främmande hund och klappar den utan tillåtelse. 
Jag går inte fram till en barnvagn och vaggar om ungen som ligger där i utan att känna föräldrarna eller att dom är där.

[tintilar]
1

#19 Som sagt, vad du tycker gör ingen skillnad.

[elmaek]
5

Visst blir man förbannad när man är med om liknande situationer TS. På ett sätt förstår jag din ilska mot dessa män.. men drama och skrik löser sällan nåt. :) Det skapar bara mer osämja och otrevligheter. Dom kanske tyckte du visade orespekt när du skrek? Dom kanske inte alls menade illa (dom var ju inte ens svenskar och kanske hade annan syn på djur och diverse saker) och förstod inte alls varför du vart så upprörd? Därav att dom kanske skrek att du skulle visa dom respekt, för att du skrek på dom i onödan (enligt dom)? Man får tänka lite utanför boxen ibland så att säga.

Jag hade också blivit upprörd, det blir man väldigt lätt! Men man får lösa situationen på ett trevligt sätt. Om dom däremot slog dina hundar och sparkade på dom är en annan femma och då finns det inget behov av att vara trevlig. :) Men nu ville dom bara hälsa.

Varav tanten.. Ja, hennes hund kanske kan vara lös men den fick vittring nu. Finns ingen anledning att skälla på tanten för det.. ni vet nog inte hennes situation med hennes hund mer än denna olycka? Hennes hund kanske funkar as bra att vara lös annars men nu skedde ett snedsteg. Det är lätt hänt! Tycker lite synd om tanten som fick skäll av någon som varken känner henne eller hennes hund..

nlinds
4

Jag håller med maloue,  Det är tyvärr inte vår skyldighet att stå under en promenad och förklara varför det inte är okej att komma fram och klappa. När jag är på promenad vill jag inte bli störd, då vill jag ha quality time med mina hundar och mina daghundar, det är mycket viktigt för mig. Ibland kommer det fram barn som vill klappa, jag säger oftast nej, men att det var duktigt av dom att fråga först. Det är liksom vår tid tillsammans. Nej jag skrev inte att jag sa till lugnt först, mitt misstag, men det gjorde jag, jag sa till lugnt ett antal gånger innan jag höjde rösten.

#21  Jamen visst, den kanske funkar utmärkt att ha lös, men tyvärr så är det "koppeltvång" i Sverige från 1 Mars till 20 Augusti. Eventuellt att hunden har sådan god lydnad den uppför sig som om den vore i koppel.  Speciellt här i området där det finns sjukt mycket vilt !

[Majbot]
4

Hade gärna velat veta hur de personerna resonerar. hur glada hade de blivit på en skala om jag hade gått fram helt random till deras barn tex och klappat h*n på huvudet. Det hade antagligen blivit ett jävla liv eller hur? :p

nlinds
1

ja men precis !

[elmaek]
2

#22 Jag är medveten om koppeltvånget. Men som jag skrev: Hunden kanske har en sådan lydnad att den klarar av att vara lös, men nu gick det snett! Det är faktiskt lätt hänt att sånt händer. Man kan inte döma någon för EN sak man ser hundägaren göra ''fel'' (om det inte handlar om hundattack eller misshandel och liknande).

nlinds
1

#25 förstår precis hur du menar. Men jag anser att man borde känna sin hund bättre än så. Jag vet att jag kan gå med min ena hund lös inne i stan, överallt, utom här, där det är nära till skog och mycket vilt. Han sticker inte alltid, men det har hänt (inte med mig, utan med min svärmor som tar han på långpromenader då och då) då hon jämt ha han lös.. Så vet man inte 100 % att hunden stannar, så tycker jag inte man ska ha den lös. Visst, misstag sker, men vem vet när det händer igen nästa gång ? Dessutom var det inne på hyresvärdarnas område (innergården till lägenheter) och där får man absolut inte ha hundarna lösa.

[elmaek]
0

#26 Förhoppningsvis fick väl tanten en tankeställare.

nlinds
0

#27 ja..det vore nog det bästa.. både för henne och hunden

Michaela-N
0

#22 Nej, det är koppeltvång och det finns inget undantag för hundar som är tillräckligt lydiga att gå utan koppel (det där med att ett "osynligt" koppel skulle vara tillåtet är bara en skröna!). Det är koppeltvång, punkt 😉

Frida B
4

#29 jodå. Se här

Citerar:

"I jaktlagen och jaktförordningen finns en del som berör hundar. Bland annat står det att hund under tiden den 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden måste vara kopplad men den måste stå under sådan lydnad som om den vore kopplad."

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Aristarcos
3

#29 fel fel saxat från Naturvårsverket

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. Ordet ”kopplingstvång” eller ”koppeltvång” finns däremot inte i lagstiftningen förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda.

Lagens syfte är att skydda de vilda djuren, både däggdjur och fåglar, under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande.

nlinds
0

#30 precis den texten jag kollade på ^^