Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3420 ggr
Nicolina
0

Rasval - kanske Border Terrier?

Funderat länge, länge på hund nummer två och letar runt efter en passande ras men ännu inte riktigt funnit den rätta. Har på sistone funderat en helt del på Border Terrier så all info om den rasen är av intresse!

Har lusläst rasens hemsida och kikat på många kennlar men om det finns någon är som kan dela med sig av erfarenheter vore det jättekul! Hur de varit mentalt, hur de är att jobba med, jakt eller utställningsvariant, hur mycket jakt det är i dem, har de kunnat gå lösa, hur mkt motion/träning de kräver? osv.

Det jag söker är en hund som är max i knähöjd med mig, dvs en relativt liten hund men med smidig kroppsform och ändå robust och lite "att ta i"… om ni hängde med i de önskemålen ;)
Lagom aktiv, jag vill gärna träna lydnad och testa på bruks med hunden. Kommer träna ett par dagar i veckan så inte en hund som kräver daglig aktivering utöver normal motion. 
Lättlärd, uppmärksam och alert är viktiga egenskaper för mig. Vill inte ha en nervig hund utan genomgående mentalt stabilt i rasen. Hunden måste kunna gå lös, detta är givetvis en träningsfråga men alltför mycket jakt är alltså inte att föredra.
Relativt lättskött päls, helst korthårig/strävhår men även långhår funkar såklart :)

Låter det som en Border Terrier eller har ni förslag på andrar raser?

Har idag en Norwichterrier, tik och den nya vovven är tänkt att bli en hane. Har mest tankar på att hitta en runt halvåret upp till runt 2 år max då jag inte är så sugen på valp och hellre tar över en hund som behöver nytt hem, som jag gjort med min nuvarande hund.

Cahira
0

Schnauzer! Mellanvarianten. :) Passar din beskrivning jättebra! Dvärgen är lite mer sällskap som passar en aktiv familj som mest hakar på. Riesen är bruksvarianten och mellisen är där mittemellan. Sportig allroundhund utan att vara nervig eller dryg. :) Robust och tålig men ändå atletiskt byggd. :)

http://www.skk.se/hundraser/schnauzer-peppar-salt/

http://www.sspk.se/

http://schnauzerringen.se/

Några rasomdömen, z_EllaO skrev ett bra omdöme. :) http://vovve.net/Raser/Schnauzer/omdomen.asp

Jag har en dvärg själv och har tankarna på en mellis i framtiden. Pälsvården är inte jättesvår när man lärt sig ryckandet, rycker man med en gummihandske på (typ diskhandske) så slipper man blåsor. :) Strippknivar skär av stråna och det är inte så önskvärt. Det är snabbare/lättare att raka med maskin men hunden tjänar mer på att man tar sig tiden att strippa hunden så pälsen står emot väder och vind. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Nicolina
0

Har träffat några dvärgar som tränat lydnad med sina mattar, supertrevliga faktiskt! Och har även tränat lydnad själv med en men de är små, små och ibland inte alltför lättmotiverade men allt ska man väl inte få på köpet. Men de är i samma storlek som min Norwich och hade nog önskat mig en något större hund. Rycker min Norwich gör jag redan själv och onda fingrar får man allt, är så glad när man är färdig varje gång :)

Men mellanvarianten ska jag absolut kolla upp lite mer, har träffat en hane där och spontant tyckte jag om honom trots lite tjurig i humöret, men värt att kolla upp! För mig blir det nog en vovve utan skägg o päls på benen dock i sådana fall.

fridaaocrazy
0

Welsh springer spaniel? ^^ Tycker de passar dina önskemål perfekt, dock så har de ju päls på benen men det är lätt att klippa/trimma bort! :) Welshen har inte lika långa öron som t ex engelsk så öronen kommer inte vara ett problem, andra spaniels brukar t ex få öroninflammation lätt osv. 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Cahira
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Mellisen är mer samarbetsvillig, följsam och vilja att jobba och arbeta även om de fortfarande har lite "jag ska bara" som är rätt typiskt för schnauzrar och pinschrar. Så länge man hittar en bra motivering och jobbar spontant och varierat så kan man komma långt med en mellanschnauzer. :) Mellisen är även runt knähöjd så är en bra storlek att jobba med men tar ändå inte upp hela bilen. :) 

Min dvärg har nedrakat skägg och kort päls på benen av flera anledningar. Benen för att hon är håröm och tovar lätt, och skägget började med fukteksem och sedan blev det fler och fler positiva anledningar att hålla det kort.

¤ lättare kolla fästingar
¤ mindre illalukt eller rengöring
¤ mindre äckel då hon äter bajset hon hittar på gården
¤ hon blir mindre varm på sommaren
¤ vi båda slipper kampen under borstning och föning då hon avskyr det
¤ hon ser valpigare ut. :) 

Enda nackdelen är väl att väldigt många schnauzerfolk tycker man förstört sin hund, men Ixxi är lyckligare skägglös så det är det enda som räknas i mina ögon. Varje gång hon klippts ned så springer hon och visar upp sig. :)

fridaaocrazy
0

Träffade en tjej rätt ofta innan som hade två mellisar och en riesen och de var helt underbara! Dock vet jag inte om jag själv hade velat ha en hund med så mycket sträv päls men de är ju jätte mjuka och fina när de är nerklippta. :) 

#4 Ixxi var ju verkligen jätte charmig! 😍

Cahira
0

#5 Tack! Tro't eller ej men hon fyller 10 i februari och den bilden togs i juli. :)

Nicolina
0

#4 Läste igenom de sidor du länkat till och gillar i stort det jag läser och även det du beskriver om rasen! Men de känns lite stora och ser stora ut när jag tittar på bilder med ägare på, känns lite fyrkantiga? Har förstått att de enligt det jag läst är smidiga och snabba hundar men fastnar inte alls för deras kropp… nu är det ju egenskaperna främst o där kammar de hem många pluspoäng men inte utseende alls. Då gillar jag den lilla söta dvärgen bättre ;) Känner att jag här behöver få träffa mellanvarianten och därefter få känna på hur de känns på riktigt, för trevlig ras det verkar det absolut vara!

Drömhunden utseendemässigt är ju en korthårig BC, Kelpie och Basenji! Har tränat en hel del med BC så därav att jag vill ha den alerta och uppmärksamma hunden, men inser att jag inte har tid till en aktiv BC/Kelpie så har lagt de raserna på hyllan ett tag framöver - så vill hitta nån slags minivariant som inte kräver fullt lika mycket. Är ju van vid vallhund så är ju lite skeptiskt till jakten men gillar annars Border Terrier himla mycket utöver jakten då, svårt att veta hur mycket jakt det blir i en enskild individ.

Din lilla Ixxi är förresten toksöt! Härligt med glad vovve utan päls också, ser samma fördelar som du med att plocka ner pälsen så mkt som möjligt :) Min är 9 år och folk blir alltid lika förvånade när jag att hon är en liten tant, ser tydligen yngre ut också.

Nicolina
0

#3 har varit inne på Welsh springer spaniel också i omgångar, de är ju den mindre varianten av spanielraserna och smidigare kroppsform. Men har väl aldrig riktigt fastnat fullt ut för dem heller… men de finns fortfarande på listan över möjliga raser.

Är så svårt också när man ska försöka matcha bra mot den hund man redan har. Min lilla tant är lite speciell, de enda hundarna hon gillar är små hanhundar, hittills har det varit en strävhårig Tax och en jack russel med lite längre rygg samt en goldentik som är okej och en goldentik som hon tycker om. Små hanhundar med lång rygg är alltså favoriten och det enda hon kan nedlåta sig att leka med, men bara på hennes villkor o så länge hon vill ;)

Cahira
0

#7 Tikar är smäckrare och mindre. :) Och de är förvånandsvärt snabba trots den djupa bröstkorgen. Stort hjärta och stora lungor ger mycket ork bara hunden motioneras regelbundet så den har konditionen. :) Största nackdelen med schnauzern är hög risk för cancer, i övrigt är de väldigt friska. Dvärgen är sötare det håller jag med om men de har sämre samarbetsvilja så man får jobba hårdare om man vill komma nånvart. :) 

*Skrattar* det känner jag igen! Har många gånger mött folk och de frågar "Hur gammal är han?" HON är 9.. börjar bli gammal nu, gammtanten. "Neeej herregud 9 månader är ju ingen ålder!" Nej nej nej… Nio ÅR! och deras haka tappas till marken. "NIO ÅR!??? DEN DÄR???" 

En annan ras som kan funka (med tanke på långryggen) är lancashire heeler. :) Lite mer "på" än corgin som jag förstått det. :)

fridaaocrazy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Welshen är den ras som är mest BC lik tycker jag faktiskt! Lika pigga, samarbetsvilliga och smäckra :) Hemskt trevliga med barn också! Dock tycker jag BC är rätt feg och försiktig och då tycker jag mer om Welshens stora självförtroende och utstrålning. :) Här är ett gulligt kollage på Crazy och min lillebror! ^^

Sugar Mist
2

#10 Welshen är inte lik BC…? Du kan inte jämföra en BC och en Welsh, de är två helt olika hundar.

--------------------------------------

TS: Jag tänker lite spontant JRT…?

-

fridaaocrazy
0

Då har du nog inte träffat en Welsh.. En Welsh tycker jag helt klart att man kan gämföra, i alla fall i Agility men såklart inte vallning vs jakt. Personligheterna och humöret tycker jag är lika i alla fall. :)

Nicolina
0

#9 Jag är ju egentligen mer sugen på en tik, men tvivlar på att min nuvarande hund kommer trivas med en tik till utan hon tycks mest gilla små hanhundar i hennes egen storlek varav jag bestämt mig för att det får bli en hane denna gång, hon ska ändå kastreras i höst pga av jobbiga löp. Ja alla som träffar henne frågar hur gammal hon är och blir helt förvånade över att hon är en tant, de reagerar precis som du beskriver, haha! =)

Misstänkte nästan det, att mellanvarianten är trevligare att jobba med än dvärgen… visst gick det att träna lydnad med dem men lite petiga med underlag och massoooor av motivering behövdes, men duktiga blev de små!

#10 Nja så lika kan jag nog inte tycka att en en Welsh och BC är, visst besitter de samma egenskaper men ändå på olika sätt… en BC är nog många gånger lite mer intensiv än en Welsh och sen är de helt olika pga av vall o jakten. Fega BC är nog de som egentligen är otrygga och osäkra eller så blandar du ihop det med att de är otroligt förarveka, för en BC ska ju hantera stora hjordar med får/boskap på flera hundra djur och då är det ingen feg hund man har avlat fram.
Jättesöta bilder! =)

#11 Har varit inne på JRT också men lagt den rasen lite åt sidan då jag vill ha en ngt coolare hund och inte fullt så ettrig. Även här gäller det ju att hitta rätt individ och har träffat supercoola JRT som jag verkligen gillat men genomgående är det ju ändå en jakthund som har en hel del energi till överflöd och kräver rätt mycket av ägaren.

fridaaocrazy
0

Haha, ja man gör sina uppfattningar efter individer… De BC jag träffat är väldigt lugna och den på Agilityn är inte alls rolig, den är jätte seg och travar fram genom hela banan… Visst den gör som ägaren säga men den är så ung och ingen energi alls! Synd, men det är såklart från individ till individ och jag vet ju att de flesta topp hundarna i Agility är BC. :) Min Welsh är så otroligt pigg och glad och beter sig som ett riktigt energi knippe och Welshar är gjorda för att arbeta i jakt framför ägaren, men fortfarande ha koll på vad ägaren vill att den sa göra. Crazy ärväldigt kontaktsökande och älskar att arbeta med mig så jag kommer alltid ha minst en Welsh, punkt. Tycker fortfarande du ska ha en Welsh, du kanna och kolla hos olika uppfödare osv. :) Annars kan du åka på utställningar, ett tips är Sofieros utställning, den är rätt stor i Sverige, är nu i höst och Welshar tävlar där med, bland annat jag och min Welsh! :D

Nicolina
1

#14 Då är det inga typiska BC du träffat, vet du möjligen om det är renrasiga eller blandraser? Eller kanske utställningsvarianten med en massa päls du träffat på. En BC ska kunna orka jobba i timmar varje dag, och absolut inte segt trava runt på en agilitybana… då är ngt fel skulle jag säga ;) Jag älskar BC och nån gång i framtiden ska jag ha en själv, men som sagt i dagsläget kräver de för mkt aktivitet!

Hur är din Welsh att ha lös och hur uppfattar du rasen överlag att ha lös? Hur pass mycket träning krävs det för att kunna ha de lösa? Nu pratar jag generellt sett om rasen och med lös menar jag att kunna träna på lydnadsplan utan att oroa sig för att hunden drar in i skogen, eller lös på vardagliga prommenader.

Min hund idag är lös 98% av tiden, har oftast inte ens med mig koppel på prommenader utan det är mer om vi ska någonstans så slänger jag ner kopplet i väskan/fickan.

[Teddies matte]
0

#12 Sugar Mist har säkert träffat Welshar, det har jag också och kan helt klart säga att det är stor skillnad på en BC och Welsh. Nu vet jag dock inte varför BC överhuvudtaget är med i diskussionen, det är ju inte vad ts söker.

fridaaocrazy
0

Jag vet inte om de har varit renrasiga eller vilken typ. :/ Hade också velat ha en BC i framtiden, de är otroligt fina hundar om de är rastypiska. :) Jag kan inte ha min hund lös på promenader då han vill springa fram till andra hundar.. Nu är han i alla fall kastrerad och vi kommer nog kunna ha honom lös igen snart. :) Han var lös hela tiden som valp men sen kom det ett par jobbiga hundar och en som skällde hela tiden och då blev han triggad till att dra och ibland skälla precis som de andra hundarna :( Nu har vi flyttat till landet och han håller sig till oss, det enda "problemet" skulle jag säga är att han gärna hoppar i sjön haha xD Själva rasen verkar vara ungefär normal att kunna ha lös. Crazy älskar att jaga fjärilar men rådjur har han gett upp hoppet på helt, hästar och kor är läskiga och harar har han bara jagat nån meter. Är man på nya platser så älskar han ju såklart att utforska men han håller sig till oss väldigt bra, ifall vi skulle försvinna ;)

[Nalle-]
0

De få welshar jag har råkat på har varit jaktidioter… Vet inte hur vanligt det är inom rasen men. Ang borderterrier, verkar vara en härlig ras! :) Lite "mjukare" än många andra terriers har jag nog fått uppfattningen om? Och trevliga att jobba med. Har tyvärr inte så mycket mer att säga då jag träffat så få! Finns en tjej som kör freestyle och agility med sina två, hon är väldigt duktig. Michaela någonting heter hon.

Cahira
3

Då vi ändå pratar welshar, de JAG mött har varit lyckliga tjockskallar om man kan uttrycka sig så. Tröga, slöa, lyssnar inte på ägaren ett skvatt, MEN toppenglada och självständiga. 

TS: brainstormar lite till, wheaten eller welsh terrier?

fridaaocrazy
0

Man gör sin Welsh till hur man vill ha den brukar jag säga. Alla har samma energi och kontaktsökande personlighet från början, men sen beroende på hur man vidareutvecklar detta så blir det olika hundar. Min Crazy har jag motionerat och tränat hur mycket sm helst och han består bara av muskler, vilket folk brukar bli riktigt förvånade över. Tjockskalliga skulle jag inte säga, de är bara så smarta så att de vet vad de ska göra för att slippa :P Men när de tycker någonting är kul så gör dom allt för dig! :) Synd att ingen av er träffat fina och samarbetsvilliga Welshar, så som de är igentligen för då hade det nog varit en av de populärare raserna ;) Jag tycker att Welshar nästan är smartare än en själv. Vill de ha den här köttbullen på golvet så kryper de sakta, sakta framåt så fort man vänder bort blicken och vill de inte träna det där jobbiga kommandot så låtsas de som att det kliar någonstans eller börjar rulla sig i gräset. :P En mycket rolig ras och man kommer få många härliga skratt varje dag! Det får i alla fall jag. :) Att de är tröga eller slöa beror nog på att de inte är vana vid så mycket motion eller nåt annat problem. Köper du från Don's eller Moonstrucks kennel så kommer du garanterat få ett energiknippe i alla fall, precis som jag. :)

Sugar Mist
2

#20 Men hahahaha. Alltså. Det du beskriver är en normal hund. Min Pudel är sådan. Min aussie är sådan. MIn grannes schäfer är sådan. Min kompis labbe är sådan. Din welsh är inget "underverk". Den är en normal hund. Du kan inte säga att alla welshar är så från början, du har inte träffat alla eller ens de flesta welshar i världen för att kunna utgå från det.

-

Cahira
0

#20 Mina föräldrars mittelspitz fick en handske med godis i vardera finger. Han högg tag i handskens långfinger och ruskade ut godisarna. Jag anser att även om han är smart (och fruktansvärt snabblärd) så är han inte ens nära en BC. :) 

Och ändå då jag hade honom så krävde han fysisk och mental aktivitet minst 3 ggr i veckan för att inte klättra på väggarna. Cykling, tricks, spår, apportering i vildmark, m.m.

fridaaocrazy
0

Jag sa aldrig att min Welsh är ett underverk, eller Welshar över huvud taket och såklart jag inte har träffat i närheten av ens en ÅTTONDEL av alla Welshar i världen. Jag säger bara att alla Welshar jag har träffat och hört om har varit sådana. Och jag är med i MÅNGA sidor om Welshar, läser mycket om dom och träffar många, speciellt när jag tävlar. Visst, jag kanske då inte har träffat de här fantastiska BC men efter de jag har träffat så kan jag i alla fall jämföra min egen hund med en sådan. Crazy lärde sig att t ex krypa på nån minut och alla andra saker (en hel del) som jag lärt honom gick också på ett kick! Jag kan ju inte jämföra krypa med vallning osv men detta var ett exempel. Såklart är hundar över huvud taget snabblärda, de är avlade så! Welshen föreslog jag i alla fall för den är väldigt aktiv, snabblärda och kontaktsökande och därför liknar de BC enligt mig. Dock behöver de inte t ex valla vilket underlättar en hel del. :) Tycker vi ska sluta snacka om Border collies iaf, vi skriver ju faktiskt här för ts skull! :)

Sugar Mist
1

#23 Varför skrev du då "Alla har samma energi och kontaktsökande personlighet från början" om du inte har träffat alla welshar? Det kvittar om du är med i många sidor om welshar, för då har du bara welshar att jämföra med welshar, inte welshar att jämföra med shelties t.e.x. Min hund är också snabblärd, fattade många saker snabbt men jag jämför honom inte med en BC för det, eller? Den enda rasen jag sett dig rekomendera i olika rastrådar är welshen och jag tycker du borde öppna ögonen och se att det faktiskt finns 200 andra raser. Alla passar inte med en welsh, alla får inte en likadan hund som din, ingen får en likadan hund som din. Min hund är snabblärd, aktiv, kontaktsökande, men det är min kompis också, och antagligen 80% av sveriges hundar också. Ska de också jämföras med BC's då?

-

fridaaocrazy
0

Men Gud, trodde du själv på att jag har träffar alla Welshar? -_- Har också träffat shelties och de är också väldigt trevliga, men Crazy slår de både i snabbhet och hur pigga de är. Jag rekomenderar mest Welshen eftersom att det är den rasen jag är mest erfaren av och såklart vill jag också att andra ska få uppleva denna trevliga ras därför kan jag tipsa passande personer. Jämför du gärna alla hundar med BC men det kommer inte va många hundar som når dit. Jag säger inte att Welshen är likaså i ALLT men en del saker. Kom igen, skriv i pm.

Cahira
1

#25 Men det var ju DU som sa:

"Welshen är den ras som är mest BC lik tycker jag faktiskt! "

fridaaocrazy
0

Ja det tycker jag, men det betyder inte att den är 100% lik.. -_-

Nicolina
0

#18 Det är ungefär den uppfattningen jag också fått, att Border Terrier är en ngt mjukare terrier vilket jag gillar! Har också sett den tjejen nånstans på nätet som tränar med två Border Terrier :)

#19 Welshterrier kikade jag in på och de verkar vara himla trevliga också, men kräver nog en hel del. Tycks vara tuffa hundar och inte helt lätta och en typiskt mycket envis terrier. Jag önskar mig en något mjukare och inte fullt så egensinnig ras :) Dock är de i perfekt storlek!

Nicolina
0

Hittade häromdagen när jag kollade efter info om Welshterrier på SKK en annan ras som fångade mitt intresse, kollade bara in på rassidan innan jag skulle sova och började läsa och ägnade sen en timme mitt i natten åt att lusläsa så mkt info jag kunde hitta på mobilen och grumliga linser ;) Är man lite nördig så är man!

Men Terrier Brasilerio har fångat mitt intresse, också precis lagom stora med sina max 40cm hög och 10 kg och är en frisk ras. Livlig och följsam och tycks vara representerad i olika hundsporter från hemlandet då den är lättlärd och med på det mesta verkar det som. Är en ny ras här i Sverige, jag hade aldrig hört talas om de innan :)
Får inte uppfattningen om att det ska vara särskilt mkt jakt i dem trots att de från början har används till jakt o vakt i hemlandet. Gillar också att de tycks vara ngt försiktigt o observerande mot främlingar i början, vill inte ha en hund som rusar fram till allt o alla så det vore ju skönt att få lite på köpet där i träningen. Citerar direkt från SKK "Om du söker efter en alert, livlig, lekfull och följsam vän i vardagen så kan rasen vara något för dig." "_Då den är följsam, aktiv och gillar att jobba så lämpar den sig för de ägare som vill pröva på många delar av hundsportandet."

_Någon som träffat en hund av denna ras?

Nicolina
1

Desto mer jag läser om Terrier Barsilerio desto mer rätt känns den, har ännu inte hittat en enda mening eller ord om rasen som jag känner att det här passar inte mig utan allt jag läser gillar jag =)

Cahira
0

Vad kul!

idipidi
0

Terrier brasiliero, visst var det en sån som var med på SM i agility? Tycker också att det verkar vara en kul ras!

Nicolina
1

#31 Ja det är jättekul :) Har bestämt mig för att gå på nån utställning i närheten bara för att få se rasen live innan jag börjar kontakta uppfödare (om man nu inte börjar prata med ngn på plats).

#32 Jaha, det måste jag såklart kolla upp ;)
De verkar perfekta, läste ett inlägg på nätet där de beskrivs som en Bc utan vallningen eller som en terrier utan jaktlusten… kan ju inte bli bättre!

Mr_Si
0

#29 haha satt precis och funderade på om jag skulle föreslå att du skulle spana in den rasen :P

dansksvensk gårdshund är en annan ras du kanske skulle spana in? :)

Nicolina
1

#34 Jamen du ser, ännu ett tecken på att rasen är perfekt :)

Dansksvensk gårdshund har jag också kollat en hel del på, men intresset stannade av när jag hörde att de skulle vara rätt bitska i humöret, om det stämmer vet jag ju dock inte men när jag läste en del historier om hundar som uppfödare beskrivit på sina hemsidor så tyckte jag inte att det lät som hundar med ett jämt humör. Men som sagt, mycket handlar ju om rätt linjer o rätt individ :)